פירוטכניקה באצטדיון כדורגל סקוטי

חדשות מסביב לעולם: פירוטכניקה באצטדיון כדורגל סקוטי, תשעה הרוגים בפיצוץ במפעל זיקוקין די-נור בדרום הודו, ו-26 שוטרים נפצעו מזיקוקין בהפגנת סטודנטים במקסיקו

תשעה הרוגים בפיצוץ במפעל זיקוקין די-נור בדרום הודו

Photo by Vienna Reyes on Unsplash

אתר האינטרנט של Scottish Football Supporters Association – SFSA פרסם בראשית החודש (מאי 2024) שימוש בפירוטכניקה בכדורגל הסקוטי התפשט בשנים האחרונות.

תצוגת האבוקות המסיבית של אוהדי ה- Rangers ב- Dens ב-1 בדצמבר 2023 היה אולי הגדול ביותר שנראה עד כה, מה שהוביל לכך שהקבוצות נאלצו לעזוב את כר הדשא למספר דקות והמשחק התעכב במשך כמעט 20 דקות.

ה-Daily Record ערך סקר על שימוש בפירוטכניקה באצטדיונים בקרב כמה מאות מקוראיו בעקבות אותו המשחק, ואלו רק חלק מתוצאותיו:

64.49% מהאנשים השיבו, שהם לא רוצים פירוטכניקה באצטדיון. יותר מ-62% השיבו, שזה השפיע לרעה על החוויה שלהם ביום המשחק, ו-58.80% הרגישו שזה לא מוסיף כלום לחוויית המשחק שלהם.

ליגת הכדורגל הסקוטית המקצועית (SPFL), ההתאחדות הסקוטית לכדורגל (SFA) ומשטרת סקוטלנד היו תמימי דעים בקריאתם לאסור שימוש בפירוטכניקה באצטדיונים, ויש לעמדה זו תמיכה ברורה מצד חלק מהאוהדים, כאשר 64.89% מהנשאלים חושבים, שצריך להגביר את הפיקוח על המשתמשים בזיקוקין.

ההתאחדות לכדורגל, כארגון האוהדים המוביל (עם למעלה מ-83,000 חברים), קיימה דיונים פנימיים בנושא באריכות. לדעתה הרשמית השימוש באמצעים פירוטכניים במגרשי כדורגל הוצא אל מחוץ לחוק מהסיבה הפשוטה, שהם מסוכנים מדי לשימוש בטוח על ידי אוהדים.

עם זאת, ההתאחדות מודעת היטב, לכך שיש טיעון נגדי לשימוש "בטוח" ידי אוהדים, כפי שנטען במדינות אחרות – ו/או שינוי למערכת מוסדרת לחלוטין לפיה מועדוני הכדורגל / הרשויות מארגנים מופעי פירוטכניקה, כפי שקורה במשחקי רוגבי סקוטיים בינלאומיים ב- Murrayfield.

ההתאחדות פנתה לאוהדים לקבלת דעתם בסקר, שנערך מה-14 במרץ עד ה-20 באפריל. בסך הכל התקבלו 3,230 תגובות. בראש טבלת המגיבים היו אוהדי Celtic, ואחריהם Rangers, Hearts, Dundee ו- Hibs.

המספר הגבוה של אוהדי Dundee, שהגיבו, היה כמעט בוודאות כתוצאה מאוהד בן 10, שנכווה קשות מאמצעי פירוטכני, שהושלך על ידי אוהדי Dundee אחרים במשחק ב- McDiarmid Parkב-11 בפברואר 2024. הילד הזה היה רחוק רק בסנטימטרים ספורים מאיבוד העין, הוא כנראה מצולק לכל החיים ויזדקק לניתוח פלסטי.

לא משנה מה המצדדים בשימוש בפירוטכניקה באצטדיונים יטענו, זו היא התוצאה בפועל של שימוש באבוקות, שנשרפות בטמפרטורות של עד 2000 מעלות צלזיוס. אפילו האמצעים ה"בטוחים" כביכול נשרפים ב-500 מעלות צלזיוס. העור האנושי מתחיל לבעור בטמפרטורה של פחות מ-50 מעלות צלזיוס בלבד.

בנוסף, יש את הנושא של רעילות העשן. מומחה עצמאי לחומרי נפץ, שהפיק דו"ח עבור UEFA, כתב בו: אם מופעלות ביציע בממוצע 10 אבוקות, רמות הגופרית הדו-חמצנית והחנקן הדו-חמצני שנוצרות באזור שבו הן בוערות, הן פי 10,000 מהרמות המותרות. גם כשהעשן מתפשט על פני הטריבונה, עדיין מדובר על פי חמישה או עשרה מהרמות המותרות, גם בעבר השני של האצטדיון, זה לא ברמה המותרת. הסיבה לכך היא שהם מעולם לא תוכננו לשמש לשם כך.

אם לשפוט לפי הסקר, מיעוט גדול של אוהדים פשוט לא מקבלים (או אולי לא אכפת להם?) את הסכנות הפוטנציאליות של שימוש בפירוטכניקה באצטדיונים. השימוש בפירוטכניקה באצטדיונים מתרכז בקבוצות ה'אולטראס' (ultras), גברים צעירים, הלבושים לעתים קרובות בחולצות שחורות. גברים צעירים כמעט תמיד גרמו לבעיות בחברה, והכדורגל נותן להם פורקן.

הראיות הן שלמרות שהיו מעט תקריות יחסית עד כה, היו כמה שצריכות להיות סיבה לדאגה. אלה כוללים: אוהד נכה של MK Dons סבל ממספר התקפים, לאחר שאחד מאוהדיהם הפעיל פצצות עשן במשחק נגד אוקספורד יונייטד.

שערו של אוהד Celtic עלה באש כתוצאה מאמצעי פירוטכני, שהופעל על ידי אחד מאוהדי הקבוצה. ילד בן 12, שכיסא הגלגלים שלו נפגע מהתלקחות במשחק ב- Sunderland, אמר שהוא לא "מרגיש בטוח" לחזור לאותו יציע.

לאחרונה, אוהד Dundee בן 10 יישאר מצולק לכל החיים לאחר שרק סנטימטרים ספורים הפרידו מאיבוד עינו כתוצאה מאמצעי פירוטכני, שהושלך על ידי אוהדי Dundee אחרים במשחק ב- McDiarmid Park, Perth.

כחלק מהסקר התבקשו גם הערות במלל חופשי. הנה כמה מהן. "ככבאי אני מודע היטב לסכנה שהדברים האלה מציבים. אם ראית גופה שנכוותה קשות, לעולם לא תדליק שוב אבוקה".

"אני לא חושב שה-ultras היו אוהבים את זה אם הם היו מוסדרים, כי הריגוש לעשות משהו רע הוא שמניע אותם". "לא הייתי רוצה שהנכד שלי יישרף כמו הבחור הצעיר במשחק ב-St Johnstone".

תשעה הרוגים בפיצוץ במפעל זיקוקין די-נור בדרום הודו
אתר Bernama.com דיווח, שלפחות תשעה בני אדם נהרגו – מהם 6 נשים – ולפחות 10 אחרים נפצעו בפיצוץ, שאירע ב-10/05/2024 במפעל ליצור זיקוקין די-נור במדינת Tamil Nadu שבדרום הודו.

הפיצוץ התרחש ליד Sivakasi שבמחוז Virudhunagar, המוכר כמרכז ייצור זיקוקין די-נור, כ-550 ק"מ מעיר הבירה Chennai. שבעה חדרים, בהם אוחסנו חזיזים עלו באש.

זהו האירוע השני מסוג זה השבוע, שמגיע יומיים לאחר השריפה ב- Sengamalapattiשגבתה את חייהם של עשרה בני אדם. חקירה ראשונית של המשטרה והנהלת המחוז העלתה, שהמפעל הפרטי הזה ב- Sengamalapattiהעסיק יותר עובדים מהמספרים המותרים וייצר חזיזים מבלי להקפיד על נהלי בטיחות.

26 שוטרים נפצעו מזיקוקין בהפגנת סטודנטים במקסיקו
אתר Barron's פרסם ב-13/05/2024, שמפגינים שדרשו צדק עבור 43 סטודנטים שנעלמו לפני כמעט עשור שיגרו זיקוקים לעבר המשטרה מחוץ לארמון הנשיאות במקסיקו סיטי שבמקסיקו ביום שני, והותירו 26 שוטרים פצועים, כך מסרו הרשויות.

ההפגנה באה לאחר ששמונה חיילים שהואשמו במעורבות בהיעלמותם של הסטודנטים ממכללה להכשרת מורים במדינת גררו שבדרום המדינה ב-2014, שוחררו ממעצר לפני משפט.

המקרה נחשב לאחת הזוועות החמורות ביותר בתחום זכויות האדם במדינה. בחודש מרץ מפגינים, שזעמו על חוסר ההתקדמות בהבאת התוקפים לדין, ניפצו דלת לארמון הנשיאות.

הסטודנטים נסעו להפגנה במקסיקו סיטי, ושהחוקרים מאמינים שהם נחטפו על ידי קרטל סמים בקנוניה עם המשטרה המושחתת.

הנסיבות המדויקות של היעלמותם עדיין אינן ידועות אך ועדה, שהקימה הממשלה, כינתה את המקרה "פשע מדינה", ואמרה כי הצבא חולק באחריות, ישירות או ברשלנות.

קישור לרשימת כל המאמרים שלי כאן

המידע שבהם הסתמך על פרסומים, שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, ו- Fireworks and Pyrotechnics OSH. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית