מלחמה מדינית: חלק ממדינות אירופה החליטו להכיר במדינה פלסטינית

נורווגיה, אירלנד וספרד הן שהודיעו אתמול על הכרה במדינה פלשתינית בצעד שעורר זעם בישראל

מלחמה מדינית: חלק ממדינות אירופה החליטו להכיר במדינה פלסטינית

Credit: Anadolu via Reuters Connect


ערב קשה לציבור בישראל: חיילי צה"ל נפלו ברפיח, סרט חמש התצפיתניות, כינוס הקבינט לדיון במתווה לשחרור החטופים, וראשית הכרה עולמית במדינה פלשתינית.

תגובות קשות בצמרת הישראלית להחלטת שלוש מדינות (בינתיים) להכיר ב-28 במאי במדינת פלשתין. תגובות מופתעות, למרות שהדבר היה צפוי. 

השר סמוטריץ דרש "פתרון ציוני הולם" בדמות ישוב ביו"ש. השר לביטחון לאומי בו גביר עלה להר הבית ("האתר הקדוש שייך אך ורק למדינת ישראל"). 

שר החוץ ישראל כ"ץ זימן שגרירים לשיחות נזיפה. חושבים על צעדי נגד נוספים, כמו ביטול אשרות לדיפלומטים להיכנס לשטחי רש"פ, אולי הורדת דרג נציגויות או אף סגירת נציגויות.

תגובת ארה"ב: מדינה פלשתינית רק באמצעות שיחות, ולא בהכרה חד-צדדית. דובר המועצה לביטחון לאומי אמר אמש: "הנשיא ביידן הוא תומך נלהב של פתרון שתי המדינות, וכך נהג בכל הקריירה שלו. לדעתו, מדינה פלשתינית חייבת להתממש באמצעות מו"מ ישיר בין הצדדים ולא באמצעות הכרה חד-צדדית".  

סוכנות רויטרס מפרשת את הודעת הבית הלבן כמבטאת חוסר שביעות רצון מהחלטת שלוש המדינות האירופיות.

נורווגיה, אירלנד וספרד הן שהודיעו אתמול על הכרה במדינה פלשתינית בצעד שעורר זעם בישראל ושמחה אצל הפלשתינים. 

שר החוץ הנורווגי אספן בארט נודיע שההכרה הרשמית תוכרז ב-28 בחודש, ואילו ראש ממשלת נורווגיה יונס גהר סטורטה אמר: "לא יהיה שלום במזה"ת אם לא תהיה הכרה. באמצעות ההכרה נורווגיה תומכת בתכנית השלום הערבית". לדבריו, חמאס ביצע מעשי טרור, אך לפלשתין יש זכות להיות מדינה עצמאית".

ראש ממשלת אירלנד סיימון האריס: "הצעד תואם עם נורווגיה ועם ספרד. זה יום היסטורי וחשוב לאירלנד ולפלשתין. בשבועיים הקרובים יצטרפו מדינות נוספות. ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ז סיפר כי במשך חודשים סייר במדינות אירופה והמזה"ת כדי לאסוף תמיכה במדינה פלשתינית ולהפסקת אש בעזה. "אנו יודעים שהיוזמה לא תשיב לפלשתינים את מה שאיבדו בעבר, אך זה יתן להם שני דברים, כבוד ותקווה". 

יו"ר רש"פ אבו מאזן: "מדובר ברגעים היסטוריים שבהם העולם החופשי מנצח באמת ובצדק". ארגון חמאס: "ההתנגדות האמיצה של הפלשתינים הביאה את נורווגיה אירלנד וספרד להכיר במדינה פלשתינית".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית