פרשנות | סעודיה יכולה לצאת המרוויחה העיקרית מאירועי ה7.10

אירועי ה7.10 יצרו שרשרת תגובות שבית המלוכה הסעודי יודע לנצל - אם יצליח, יהיה המרוויח העיקרי מהאסון שחוותה ישראל

פרשנות | סעודיה יכולה לצאת המרוויחה העיקרית מאירועי ה7.10

Credit: REUTERS

ה7.10 הוא אירוע קיצון בחומרתו ובאכזריות שבני אדם יכולים להפעיל כנגד בני אדם אחרים. מדובר באירוע כה נורא, שיש המגדירים אותו השני הקשה ביותר בהיסטוריה המודרנית של העם היהודי אחרי השואה. לצד הסבל והצער האנושי המלווה באירוע כזה, בניתוח ריאליסטי גיאו-פוליטי קר, יש באירוע כזה מפסידים ומרוויחים. אחד הצדדים שיכולים לצאת ברווח גדול מאירועי ה7.10 הוא בית המלוכה הסעודי.

מדוע סעודיה מרוויחה? 
אירועי ה7.10 יצרו שרשרת תגובות שהביאו את ארה״ב, סעודיה וישראל כפסע מהסכם. כך לפחות לפי דיווחים שעולים בשבועות האחרונים. עבור ריאד, הסכם ביטחוני עם ארה״ב יאפשר לה לרכוש אמל״ח אמריקאי מתקדם על חשבון הסכם ה-QME בין ארה״ב לישראל, בין היתר, גם מטוסי F-35.

בניין כוח מתקדם לצבא סעודיה הוא אינטרס סעודי מובהק כחלק מההתמודדות של ריאד מול טהרן. בנוסף, סעודיה כנראה תוכל לרכוש טכנולוגיות גרעין אזרחי מחברת ווסטינגהאוס האמריקאית, לאחר שההסכם בין הצדדים יעגן את יכולות סעודיה להעשיר אוראניום לדרגת דלק בשטחה.

מדינה פלסטינית 
סעודיה אינה מסתירה את רצונה להתנות הסכם עם ישראל בהקמת מדינה פלסטינית. כמי שנחשבת למובילת העולם הסוני, ריאד אינה יכולה להרשם בדפי ההיסטוריה כזו שויתרה על מדינה עצמאית לפלסטינים. בית המלוכה הסעודי יזם את היוזמה הסעודית לפתרון שתי מדינות - יוזמה שנכשלה. בישראל לא היו מוכנים בכלל לדון בזה.

הסכם חדש עם סעודיה ניתן להעריך שיכתב על קווי המתאר של היוזמה הסעודית, עם התחייבות ישראלית ואמריקאית ליצירת מדינה פלסטינית. היות וברור לכל שישראל אינה במצב פוליטי המאפשר התחייבות למו״מ על הסכם קבע עם הפלסטינים, הסכם כזה יכלול הצהרה בלבד, אך כזו שמגובה על ידי הבית הלבן.

עבור ישראל, הסכם כזה אומר שסעודיה תהיה מעורבת בשיקום עזה. על פי הערכות ידרשו עשרות אם לא מאות מיליארדי דולרים לשקם את עזה לאחר המלחמה הנוכחית. לישראל אין כסף לעשות זאת בעצמה ולכן כסף סעודי כנראה יזרום לשיקום הרצועה. כמו גם, הסכם כזה יכתיב מעורבות של הביון הסעודי בשלטון העתידי בעזה, בין באופן ישיר או דרך הביון המצרי בעקיפין.

לסיכום, סעודיה יכולה לגרוף שיפור בפוזיציה בינלאומית מול ארה״ב כגורם מאזן במזרח התיכון, לרכוש אמל״ח מתקדם לחיזוק ההרתעה מול איראן, להשיג תחנות כוח גרעיניות מתקדמות כולל העשרת אוראניום, לקבוע קיומה של מדינה פלסטינית דה-פקטו ולשמר את כוחה ככוח הסוני המוביל בעולם המוסלמי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית