דב רביב - אבי פרויקט החץ

על רקע היירוטים המוצלחים של מערכת החץ נגד טילים שהגיעו מאיראן, ראוי לחזור ולשבח את אחד מאבות הפרויקט בתעשייה אווירית - דב רביב

דב רביב - אבי פרויקט החץ

עד יסופר על חלקם של טילי חץ 2 וחץ 3 בקונצרט ההגנה האווירית רווי ההרמוניות שביצע חיל האוויר בליל 13 באפריל, כאשר המערכת כולה יירטה, בלמה והדפה בכישרון רב מתקפה משולבת של כטמ"מים, טילים בליסטיים וטילי שיוט ששיגרה איראן משטחה למדינת ישראל.

פרוייקט חץ במפעל מלמ (באר יעקב) בתעשיה האווירית הוא מוביל טכנולוגיות מתקדמות בתעשיות הביטחוניות. רק באחרונה נמכרו טילי חץ לגרמניה במחיר של 14 מיליארד שקל.

חץ 2 וחץ 3 מיועדים להשמיד איומי טילים בליסטיים מרחוק, וזו השכבה העליונה במבנה שכבות ההגנה האווירית של מדינת ישראל, חץ, שרביט קסמים-קלע דוד, כיפת ברזל, פטריוט, ובעתיד יצטרף נשק לייזר. 

כשטילי חץ 2 ו-3 חגגו השבוע הישג חשוב חובה להזכיר את אחד מאבות הרעיון, אבי הפרוייקט מראשיתו, מי שכונה מנהיג טכנולוגי – המהנדס דב רביב, שהיה מנכ"ל מלמ בין השנים 1978 ו-1991 והביא לעולם את טיל חץ עם צוות מהנדסים מצטיין סביבו. 

כשהציג לראשונה דב רביב את רעיון הטיל חץ הוא השתמש בביטוי KILL A BULLET WITH A BULLET, 'הרוג כדור עם כדור'. הרש"ק שבחרטום הטיל משמיד את המטרה בעזרת חומר נפץ או בעזרת אנרגיה קינטית. והעיקר – ההשמדה מתבצעת בגובה רב מאד, חץ 3 מחוץ לאטמוספרה, כדי למנוע נפילת נפלי יירוט, רסיסים, על הקרקע.

דב רביב כתב כי מערכת הגנה מפני טילים בליסטיים, ובעיקר טילים נושאי נשק גרעיני, היא תהיה תעודת הביטוח לקיום מדינת ישראל. הוא קבע את מאפייני הטיל: דו-שלבי, לטווח ארוך וגובה רב, עם יכולת ניהוג בחלל, דיוק רב מאוד. זה הייחוד של הטיל.

דב רביב הגה את הרעיונות, הוכיח את היתכנותם, הדרך לא היתה נטולת קשיים ומחסומים, אך הרעיון שלו ניצח: מפגש במהירות גדולה בין טיל המגן בעת מעופו עם טיל האויב מחוץ לאטמוספרה או קרוב לשם, עם אחוזי יירוט גבוהים ביותר. 

בראיון לגלובס (5.11.23) סיפרה מהנדסת בכירה בפרוייקט חץ כי עלות יירוט במיירט כיפת ברזל היא כ-30,000 דולר, בקלע דוד – 700 אלף דולר, ואילו בחץ-2 -  1.5 מיליון דולר ובחץ-3 – 2 מיליון דולר. בתעשיה האווירית מפתחים דורות מתקדמים, חץ 4 וחץ 5  כמענה  לאיומים עתידיים. פיתוח שני הטילים אפוף סיווג ביטחוני.

דב רביב, יליד רומניה 1937 עמד בראש פרוייקט חץ מראשיתו אחרי שההצעה שלו למהות הטיל התקבלה. ב-1990 התגלו אצלו בעיות רפואיות והוא יצא לטיפול בחו"ל. בהסתבכות משפטית עמד רביב לדין והורשע בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים. הוא ריצה מאסר בן שנה וחצי, פרש מהתעשיה האווירית והמשיך לעסוק בפיתוחים טכנולוגיים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית