ההסברה ב"הגנה" – מקור ההשראה להשפעה ב"חרבות ברזל"

צפרירה דין, כוח לעשות חיל, הוצאת מודן, משרד הביטחון – ההוצאה לאור, 2024

הוצאת מודן, משרד הביטחון

ספר חדש, "כוח לעשות חיל", מתמקד בחקר ההסברה ב"הגנה", בתשע השנים האחרונות לקיומה של ה"הגנה" 1948-1939), עד המעבר לצה"ל.

הספר פרי מחקרה של ההיסטוריונית ד"ר צפרירה דין חושף את מאמצי ההסברה ב"הגנה" אשר התבצעו בהרצאות, בשיחות, בקורסים ,בימי־עיון, בשידורי הרדיו החשאי ובחומר כתוב רב – הכול בשילוב עם תוכניות האימון השוטפות.

בפרק הזמן המשמעותי הזה, מפרוץ מלחמת העולם השנייה ב-1939 היה מתח ביחסים של הישוב העברי עם שלטונות המנדט ועם ערביי ארץ־ישראל לאחר מאורעות "המרד הערבי הגדול" ( 1939-1936). נושא רגיש אחר היה התייחסות ה"הגנה" למשימות התנדבות, העפלה והתיישבות על רקע "הספר הלבן" , ההגבלות שהטילו הבריטים על הישוב העברי.

מחקרה של צפרירה הוא ראשוני וייחודי מסוגו, מתבסס על ארכיונים פרטיים של חברי ה"הגנה", על ראיונות אישיים ועדויות רבות בכתובים, שכולם פרי אחרון וסופי של דור שנעלם ונאלם.

בהקדמה לספר כותב דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי : "מאמץ מרכזי נעשה במלחמת "חרבות ברזל" בתחום הדוברות למיצוב היעדים הישראליים  בעיני האויב, בקרב דעת הקהל בעולם ובלבבות אזרחי ישראל. על משימה זו מופקד כל העת מערך דובר צה"ל בפיקודי. 

את ההשראה והמחויבות בביטחון ישראל אנו שואבים מהאבות המייסדים עוד מתקופת המדינה בדרך, מדור לדור של חזון ומעש. קראנו ושמענו על פעילות ההסברה של 'ההגנה' בהתמודדות עם ערביי ארץ ישראל, עם הבריטים שהגבילו את העלייה וההתיישבות ועם מדינות העולם לגיוס תמיכתן בהקמת מדינה יהודית עד החלטת האו"ם בכ"ט בנובמבר 1947.

ספרה היסודי והמקיף של ד"ר צפרירה דין על אתגרי ההסברה ב'הגנה' בעשורים לפני הקמת המדינה הוא מורה נבוכים שראוי להתפעל ולהעריך. אנו לוקחים ממנו לימינו ערכים רבים ובראשם את החובה להתנהל באמינות, באחריות ובצניעות, סגולות טובות להצלחה".


 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית