רמי אפרתי, לשעבר ראש החטיבה האזרחית במערך הסייבר הלאומי, בסייברטק: "קמפיינים להשפעה הם סוג חדש של נשק״

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר: ״אנו מתמודדים עם כל כך הרבה התערבות זרה  - אך גם חשופים לקמפיינים המונעים על ידי נציגי ממשלת ישראל״

Photo: Ronen Topelberg

"קמפיינים להשפעה הם סוג חדש של נשק ואנחנו צריכים להבין איך לאבטח את עצמנו. יש להשתמש בהגנת סייבר גם נגד האיום הזה, לא רק נגד הפרות", אמר רמי אפרתי, לשעבר ראש החטיבה האזרחית במערך הסייבר הלאומי בישראל ושותף מנהל ב-MSF Partners.

אפרתי הנחה פאנל מיוחד על האיום המתפתח במהירות קמפיינים של השפעה דיגיטלית שהתקיים היום (ד') בבימת הסייברטק העולמית תל אביב.

השתתפה בפאנל ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמית בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה; עומרי טימיאנקר, מנכ"ל מכירות בינלאומיות, PenLink Cobwebs; ורוי פרידמן, מנכ"ל אסטרטגיה ומדיניות, מנהל הסייבר הלאומי של ישראל. 

תהילה שוורץ אלטשולר: "במהלך החודשיים האחרונים כתבתי על העולם ה'פיגיטלי' - שילוב של פיזי ודיגיטלי. בהתחלה חשבתי שיש הפרדה מוחלטת בין התחום הפיזי לדיגיטלי, אבל זה לקח לנו הגיע הזמן להבין את הקשר.

"מלחמת רוסיה-אוקראינה מכונה המלחמה ההיברידית הראשונה. באופן מסורתי, ניהלנו מלחמות דרך הים, הקרקע והאוויר. במהלך החודשים האחרונים בישראל, ראינו שילוב פיזי-דיגיטלי מוחלט ששינה את שני התחומים ואת כל התפיסה של מהי מלחמה וכיצד עלינו להתכונן אליה.

"בדמוקרטיה, זה לא חוקי לשקר. אנחנו צריכים לזכור את זה, בגלל זה קמפיינים להשפעה הם בעיה שצריך להתמודד איתה. אנו מתמודדים עם כל כך הרבה התערבות זרה אך גם חשופים לקמפיינים המונעים על ידי נציגי ממשלת ישראל וקבוצות אחרות בחברה הישראלית. זו יכולה להיות בעיה גדולה לפעמים להפריד בין הקבוצות האדומות לכחולות.

רועי פרידמן: "מערך הסייבר רוצה לאפשר מרחב דיגיטלי בטוח. יש לנו את היכולת להביא את כל השחקנים לשולחן - הן מהמגזר הפרטי והן מהמגזר הציבורי, לאחד כוחות.

"האם הממשלה צריכה להיות מעורבת במאבק בקמפיינים להשפעה? הם מתנהלים במשך שנים רבות עם מטרות שונות. בשנתיים האחרונות ראינו עלייה בגלל הפלטפורמות הדיגיטליות שמקלות על ההשפעה. ישנם קודים אתיים מוגבלים בתוספת שיקולים מסחריים של הפלטפורמות עצמן.

"בהקשר מלחמת חרבות הברזל, חווינו מידע מוטעה ודיסאינפורמציה. פעלנו להסרת תוכן זדוני וגם השקנו קמפיין לאומי להעלאת המודעות הציבורית. כפי שאנו רואים זאת, הממשלה צריכה להתערב כאשר מדובר במסע השפעה זרה שיש לו כוונה או פוטנציאל לפגוע בביטחון או בחוסנה של ישראל.״

עומרי טימיאנקר: "ההתפתחות של קמפיינים להשפעה מאוד דינמית ומשתנה מדי יום. כאשר פרצה המלחמה, טלגרם וטיקטוק הפכו למקורות המידע העיקריים. האתגר כאן מסובך: מערכת המשפט לא ערוכה, החברה צריכה להיות מודעת יותר, והטכנולוגיה חייבת להילחם בזה.

"לכל מדינה יש תקנות משלה, וזה גם יוצר בעיות נוספות מכיוון שלקמפיינים השפעה אין גבולות פיזיים. צריך להיות איזשהו יישור קו ושיתוף פעולה בין-לאומי.״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית