סקירת ספרות: היבטי בטיחות בעבודה עם אמוניום חנקתי

כמות ניכרת של ספרות בנושאי סיכונים ובטיחות בעבודה עם אמוניום חנקתי פורסמה במשך עשרות שנים. עם זאת, פרסום מקיף ומעשי, המכסה את כל ההיבטים החשובים של התעשייה היה חסר

Photo by Headway on Unsplash

היקף הייצור של אמוניום חנקתי למטרות חקלאיות באירופה בלבד הוא כ-50 מיליון טון בשנה. בגלל התאונות הגדולות, שהיה מעורב בהן ושהתרחשו לאורך השנים, נוצר אפילו דף בנושא בוויקיפדיה.

פרסמתי כאן בשנתיים האחרונות כבר למעלה משני תריסרים של מאמרים רק בנושא אמוניום חנקתי (Ammonium Nitrate – AN). המאמרים סקרו אירועים מרחבי העולם: ארצות הברית, אוסטרליה, לבנון, ניו-זילנד, בריטניה, גרמניה, הודו ומדינות נוספות. 

הנושאים, שנסקרו במאמרים, היו מגוונים: שימוש לרעה להכנת מטענים לפיגועי טרור, תאונות בפיצוצי מחסנים, תאונות דרכים בהובלה, שימוש בתעשיית הרכב, שימוש כדשן בחקלאות, שימוש כרכיב בפריטי תחמושת תקניים ורגולציה.

מקור המידע, שבמאמרים, הוא מתוך פרסומים, שהופיעו בקבוצת ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH. קישור לרשימת המאמרים מופיע בתחתית הדף.

כמות ניכרת של ספרות בנושאי סיכונים ובטיחות בעבודה עם אמוניום חנקתי פורסמה במשך עשרות שנים. עם זאת, פרסום מקיף ומעשי, המכסה את כל ההיבטים החשובים של התעשייה היה חסר.

הספר והמחבר

בשנת 2022 יצא לאור Ammonium Nitrate & Fertilizer Safety, ספרו של Kishore (Kish) D. Shah. הספר הזה משלים למעשה את החסר הזה.

ההיבטים השונים של אמוניום חנקתי ושל תעשיית הדשנים מוצגים בצורה מקיפה וידידותית מאוד לקורא, לרבות נושאים כמו: סיכונים פוטנציאליים, היבטי בטיחות, כלי ניהול, מסגרת רגולטורית, רקע היסטורי ולמידה מתאונות עבר.

במהלך יותר משלושים שנות עבודה אצל יצרנים מובילים בעולם של מוצרים מבוססי אמוניום חנקתי, ולאחר מכן במהלך קרוב לשני עשורים של עבודת ייעוץ, מחבר הספר נחשב כמומחה בינלאומי מוביל לבטיחות בעבודה עם אמוניום חנקתי.

הוא ייצג את תעשיית הדשנים בוועדות המומחים הרלוונטיות של האו"ם להובלת סחורות מסוכנות שנים רבות, וזכה לקבל תואר MBE מהמלכה אליזבת על תרומתו לתחום הבטיחות בתעשיית הדשנים.

בהקדמה לספר המחבר מציין, שהמטרה העיקרית שלו בכתיבתו היא להציל חיים ולמנוע תאונות על ידי שיפור הבטיחות בכל הפעולות הכוללות אמוניום חנקתי ומוצרים מבוססי אמוניום ברחבי העולם. 

לארגונים אין זיכרון

לעתים קרובות הוא נזכר במסר הבטיחות החשוב שהעביר פרופסור Trevor Kletz, גורו הבטיחות המפורסם בעולם: "לארגונים אין זיכרון". כך, לעתים קרובות לקחים מהעבר הולכים לאיבוד, והתוצאה הבלתי נמנעת היא, שנשקף סיכון לבטיחות. 

הספר מזקק מומחיות מתקדמת וספרות רלוונטית מעשית, שפורסמה במהלך המאה האחרונה, בתוספת תצפיות, ניסיון וניתוח של המחבר, והוא מספק משאב מידע מהימן ומעשי על סיכונים בעבודה עם מוצרים מבוססי אמוניום חנקתי בצורתו הטהורה וכמרכיב בדשנים ובחומרים אנרגטיים, ועל השלכות הבטיחות שלהם. 

תאונות

תאונות עבר רבות במהלך המאה האחרונה נסקרו בספר, וביניהן: אירוע הפיצוץ באופאו לפני למעלה ממאה שנים, התקרית במפעל הכימי בטולוז ופיצוץ המאגר בנמל ביירות. סקירת התאונות באה כדי להזכיר לקורא את הלקחים, שנלמדו ואת מסרי הבטיחות שלהם. היסטוריית התאונות כוללת את סיווגן, נקודות עניין עיקריות ונקודות למידה.

מה בספר?

הקורא ימצא בספר סקירה עדכנית ומקיפה של טכנולוגיית אמוניום חנקתי החל מתכונותיה הפיזיקליות-כימיות, מגוון המוצרים העיקריים המבוססים על אמוניום חנקתי, תהליכי ייצור והיבטי הבטיחות שלהם, שיטות אחסון על פי נהלי בטיחות טובים (Good Practice), בעיות הובלה ויישום.

נושאים נוספים, שהספר מכסה, הם הכלים הרגולטוריים הרלוונטיים, שיטות בדיקה שונות המשמשות את התעשייה ואת גופי הרגולציה, ניתוח תוצאות ותכנון חירום. הוא גם מספק את הרקע ההיסטורי לרבות מההתפתחויות והשינויים הגדולים, שחלו בענף.

ניגודים

לאמוניום חנקתי יש מאפיינים מנוגדים: מחד הוא מורכב מנוסחה כימית פשוטה, אולם מאידך הוא מציג תכונות פיזיקליות וכימיות מורכבות ביותר. יש לו יישומים מועילים רבים, למשל כדשן וכחומר נפץ בטוח, אבל יש לו גם רקורד בטיחותי בעייתי.

אמוניום חנקתי מציג כמה תכונות חריגות מבחינת תגובתיות, בכך שבמצבו המוצק הטהור הוא אינו תגובתי ויכול להתפוצץ רק בלחץ גבוה במיוחד או בנוכחות חומר נפץ "תורם".

כאשר הוא מזוהם, ובמיוחד כאשר הוא מותך, הוא הופך למסוכן מאוד. אגב - תפקידן של שריפות, המייצרות את מצב ההמסה, הוא נושא לדאגה מיוחדת.

תפקיד מפתח בייצור מזון

שלושה ממרכיבי אבות המזון העיקריים הם חנקן, זרחן ואשלגן. חנקן מקורו בעיקר מאמוניום חנקתי, אוריאה או אמוניום גופרתי. חומרי דשן אלו מסונתזים באמצעות חנקן אטמוספרי בתהליכים כימיים מורכבים. 

דשנים מינרליים הם מקור חיוני לחומרי הזנה לצומח, הדרושים לאיזון והשלמה של מקורות אורגניים לשם הענקת תנאי גידול אופטימליים לצמחים. אלא אם כן מתחדשים חומרי המזון, פוריות הקרקע מתדרדרת עם כל קציר שלהם.

לפיכך, דשנים מינרליים ממלאים תפקיד חיוני בייצור מזון ברחבי העולם, ותורמים לביטחון תזונתי. עם אוכלוסייה גלובלית הולכת וגדלה, יהיה להם תפקיד מפתח הולך וגדל בייצור מזון.

לרשימת כל המאמרים שלי

המידע מתוך פרסומים, שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, ו- Fireworks and Pyrotechnics OSH.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית