מבן של שומר לתותחן הראשי

אריה מזרחי, מסך אש מתגלגל – תותחנים פורצי דרך, כנרת זמורה מוציאים לאור, 2023

באדיבות כנרת זמורה

מִשִּׁפְחָה חֲרוּפָה למלכת הקרב, כך בוחר תא"ל (מיל') אריה מזרחי לתאר בספרו את המהפך שעבר חיל התותחנים אחרי מלחמת יום הכיפורים עם 72 קנים לכ-600 קנים ב-87 גדודים במלחמת לבנון הראשונה.

חיל התותחנים הישראלי נחשב לחיל זניח ב-25 השנים הראשונות של צה"ל. המהפך התחולל בעקבות מלחמת יום הכיפורים בה נוכחו כולם בתותחנות והיא הפכה למלכת הקרב במלחמת שלום הגליל ומאז ועד היום.

הספר האוטוביוגרפי כתוב ברגש רב על שתי המשפחות בחייו של מזרחי – בית הוריו, מרדכי ובלה, והמשפחה שהקים עם תמר רעייתו  ולידם לאורך 23 שנות שירותו בצה"ל – משפחת התותחנים.

הספר מדלג בין חוויות אישיות של מפקד בתותחנים לבין אמירות עקרוניות, אסטרטגיות וטקטיות, כולל ביקורת, על הזנחת יכולות הארטילריה בחשיבה הצבאית עד 1973.

מזרחי רואה בחומרה את התפיסה הצה"לית כי הטנק וחיל האוויר, "הארטילריה המעופפת", יתנו את כוח האש ליחידות היבשה המתמרנות בשדה הקרב.

תפיסה זו הופרכה ביום כיפור והביאה להתפתחות הדרמטית של חיל התותחנים. החיל זינק מאז טכנולוגית ואף שילב כלי טיס מאוישים מרחוק מופעלים על ידי לוחמי חת"מ בסיוע קרוב לכוחות.

החוויות האישיות שמזרחי משתף מתקופת הצבא נוגעות לתפקידיו לאורך מערכות ישראל : מפקד סוללה בששת הימים, מג"ד ביום כיפור ומפקד הסיוע של חטיבה 7 בזירת הגולן, שיא של מורשת קרב לכל מי שלחם ביום כיפור, מפקד תותחנות בפיקוד הצפון בתקופת מבצע ליטני וקצין התותחנים הראשי מ-1980, כולל מלחמת לבנון הראשונה.

הוא לא שוכח לתת מקום של כבוד לשבטה, בסיס ההדרכה החילי, שהוא מכנה "בירת חת"ם". 

חשיבות רבה מייחס מזרחי לאביו, מרדכי, שפעל במשימות שמירה בישוב העברי של טרום מדינה. אריה בנו מוביל כיום את מורשת "השומרים", המוכרת במיוחד מבית העלמין ליד שיח' אברק.

אמירה אנושית, משיקה לפוליטיקה של ימינו, משתף אריה מעומק לבו : למרות ההיסטוריה האישית והמשפחתית שלו, חרף החיבור וההשקה עם ערבים בישראל ומחוצה לה, הוא חושש כי העובדה שדורות של ישראלים נולדו, התחנכו ושרתו כחיילים במציאות של כיבוש, מעצרים, חדירה לבתים, מחסומים ופיגועים רצחניים הולידה התנשאות ושנאה כלפי ערבים בכלל וכלפי פלסטינים במיוחד.

ברור כי אמירה זו, שנכתבה לפני שנה, מועצמת כיום עשרות מונים. יתרון חשוב בספר הוא מילון המונחים בסופו, וכך הוא מתאים לכל המתעניין בביטחון ישראל, גם אם אינו תותחן. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית