איראן: משמרות המהפכה קלטו שתי ספינות קרב נוספות בתצורת קטמרן 

הספינות החדשות באורך 65 מ', בעלות נפח של 600 טון ומונעות על ידי ארבעה מנועי דיזל מתוצרת איראן

https://t.me/Projectmeshkat/9173

חיל הים של משמרות המהפכה האסלאמית קיבל שתי קורבטות חדשות ממשפחת סולימאני, כשהספינות, סייד שירזי והחסן באגרי, נחנכו ביום שני בטקס בעיר הנמל בנדר עבאס שבדרום המדינה. דיווח של globalsecurity

המשפחה החדשה של ספינות המלחמה, הנקראת על שם מפקד כוח קודס משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, מהווה את אחד מעיצובי כלי השיט הצבאיים המתוחכמים ביותר בארסנל של איראן. הן כוללות עיצוב גוף ייחודי עם חתך מכ״מ מוקטן, מערכות מכ״מ עדכניות, חיישנים ונשק.

הספינות החדשות באורך 65 מ', בעלות נפח של 600 טון ומונעות על ידי ארבעה מנועי דיזל מתוצרת איראן המאפשרים לכלי השיט להאיץ למהירויות של עד 32 קשר. הספינות יכולות להישאר בים ברציפות עד 14 ימים בכל פעם, בעלות טווח של 2,000 מייל ימי, והן מסוגלות לפעול בתנאי ים מתונים עד סוערים.

על הסיפון, הספינות מתאפיינות במערכות טילים והגנה אווירית, כולל מערכת השיגור האנכית החדשה של איראן לטילים Navvab, ארבעה תותחי Gatling בקוטר 20 מ"מ, תותח אוטומטי בקוטר 30 מ"מ, 16 תאי מיירטים מסדרת Sayad ושישה טילי שיוט ימיים אבו-מהדי. הספינות יכולות לשאת מסוק קרב ושלוש סירות תקיפה מהירות.

קיים בלבול מסוים בדיווח על שני כלי השיט החדשים בתקשורת האיראנית. השאהיד סולימאני, הספינה המובילה בסדרה, הוזמנה בספטמבר 2022. בינואר הזמינו משמרות המהפכה ספינת מלחמה בעלת מראה דומה כלפי חוץ אך קטנה יותר, ממשפחת אבו מהדי אל-מוחנדיס (על שם מפקד כוחות הגיוס העממי העיראקי שחוסל על ידי ארה"ב לצד קאסם סולימאני ב-2020 בבגדד). 

איראן החלה להתנסות בתכנונים של ספינות מלחמה עם חתימה מוקטנת ב-2016. ה-Shahid Nazeri, קטמרן דו-מנועי באורך 55 מטר, 800 טון, בעלת גוף אלומיניום דק, טווח של 5,400 מיילים ימיים ומרחב עבור מסוק אחד.

בטקס ביום שני האחרון, השתתף רמטכ"ל הכוחות המזוינים, מוחמד באגרי ושיבח את כוח ההרתעה הימי של איראן כ"מגן אמין" המגן על האומה מפני תוקפנות זרה. זאת, תוך שהוא הטיח בוושינגטון על השימוש במשבר בעזה כתירוץ להרחיב את נוכחותה באזור. 

באגרי שיבח את התעשייה הביטחונית של איראן, והצביע על כך שהמצב כיום שונה באופן ניכר ממה שהיה במהלך מלחמת איראן-עיראק בשנים 1980-1988, כאשר הכוחות הימיים של הרפובליקה האסלאמית במפרץ הפרסי "היו בידיים ריקות בפני אויבים". 

כיום, לדבריו, ספינות המלחמה של איראן מצוידות ב"טכנולוגיה ברמה עולמית" ו"תוכננו וייצרו בהצלחה באיראן האסלאמית"  - למרות הסנקציות.

משקיפים מערביים אפיינו את החקירה של איראן בתחום הקטמרנים החמקניים כאינדיקציה לכך שהמדינה מחפשת להתרחב מעבר לאסטרטגיית הגנה חופית הנסמכת על סירות מנוע, לעבר שאיפות של כוח ימי אזורי.

סגן הרמטכ"ל של הכוחות המזוינים, עזיז נסירזאדה, אישר ביום ראשון כי לאיראן יש תוכניות לפתח את "הכוח האזורי והחוץ-אזורי של המדינה בים לכיוון האוקיינוס ההודי". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית