מפקד טייסת כטמ"מי 'כוכב': משמידים כל איום שמפריע לתמרון בעזה

סא"ל ע' בשיחה מיוחדת עם ישראל דיפנס: "ביצענו למידה משותפת עם הכוח המתמרן של מטרות המלחמה, היעדים והמטרות״

ב-7 באוקטובר בבוקר, חג שמחת תורה, שהה סא"ל ע' בביתו. מהר מאוד הגיע לטייסת בבסיס פלמחים, להפעלת המראות ותקיפות ראשונות. סא"ל ע' קורא לשלב הזה שלב הבלימה. "סייענו להחזיר את השליטה של כוחותינו בישובי העוטף", ואחרי כן מעבר לשלב תכנון התמרון. 

ע' מפקד על טייסת 166, טייסת כטב"מים מסוג 'כוכב', הרמס 900 (אלביט מערכות), כלי הטיס הבלתי מאוייש השני בגודלו בחיל האוויר אחרי 'איתן', שווה בערך לגודלו של 'שובל' הרון-1, שני האחרונים תוצרת תע"א, ושותף נוסף במערך הוא 'זיק', הרמס 450 של אלביט מערכות. 

מודיעין איכותי

מה-7 באוקטובר ועד היום הזה משתתפת טייסת 166, "טייסת ציפורי האש", בלחימה בעזה, אנשי סדיר ומילואים ושותפות נשית בכל המקצועות בטייסת.

מפקד הטייסת מזכיר תקיפה השבוע ממש בבית החולים בחאן יונס. שיתוף כלי הטיס בלתי מאויישים בלחימה עם כוחות היבשה לבינם הוא חסר תקדים, ברמה שלא היתה במלחמות קודמות, ולדברי ע', "זה הסיפור של המלחמה הזאת".

לטייסת 166 יש בהגדרה שתי משימות עיקריות: איסוף מודיעין ותקיפה. האיסוף הוא נושא מסווג למדי. אבל ברור שמטוס גדול שמסוגל לשהות באוויר עשרות שעות ויש בו מטע"ד עם חיישנים, יודע להביא הרבה מודיעין איכותי.

הטייסת משגרת 'כוכב', לפעמים יותר מאחד, שנמצא זמן רב מעל תא שטח. יש רצף פעילות, ובגלל גודלו והציוד שבו הוא מביא מודיעין בכמות ובאיכות, לא רק מנקודה מסויימת מצומצמת  (תצפית 'קשית') אלא מתא שטח נרחב. 

"הסיפור הגדול", כלשונו של מפקד הטייסת ע', הוא השילוב בין כלי הטיס ומפעיליו לבין צרכני המודיעין והתקיפה, המפקדים בשטח, המתמרנים. במלחמה זו לאוגדה הוקצתה טייסת. 166 של ע' היא הצמודה של אוגדה 98.

סא"ל ע' בשיחה מיוחדת עם ישראל דפנס: "ביצענו למידה משותפת של מטרות המלחמה, היעדים, המטרות, עם הכוח המתמרן, ממפקד האוגדה ועד הצק"חים שלחמו בשטח. אנשי הטייסת ירדנו לחטיבות, נציגי החטיבות באו אלינו, נכנסו לקרון הפיקוד של הטייסת, כך למדנו הדדית אלו את אלו. 

"נפגשתי עם מפקד האוגדה, נוצר קשר בין קציני הכוחות המתמרנים לבין המובילים והמפעילים בטייסת 'כוכב'. זו ממש אינטימיות של לחימה, ולפי מה שאני רואה מתחילת הלחימה השיטה עובדת". 

מגוון גדול של מטרות

בגלל תפוצתו הגדולה של הכטמ"מ 'זיק', נוהגים המפקדים בכוחות היבשה לכנות כל כטמ"מ בשם 'זיק', וכך אפשר לשמוע מפי מג"דים ומח"טים בכוח המתמרן את המשפט ששומע סא"ל ע' פעמים רבות: "אני מרגיש ביטחון כשיש 'זיק' מעלי. אני צריך 'זיק' מעלי כל הזמן", כך מפקדי הכוחות הירוקים. 

כטמ"מ 'כוכב' תוקף מגוון גדול של מטרות. זה חימוש שיכול להשמיד כל איום שמפריע לתמרון. הוא תורם למהירות התקדמות הכוח, משמיד או לפחות מעכב את האויב, מקדם את התמרון.

מפקד הטייסת אומר שבמלחמה הזאת משגרת הטייסת כמות גדולה של כטמ"מים שמאפשרת פעילות 24/7. בתעשיות ידעו להתקין בהם שדרוגים שמאפשרים לחימה בחורף, שהוא השנה גשום ביותר.

בליבת טייסת 166 נמצאים ציוותי התקיפה. צוות מורכב משלושה: מספר 1 הוא מפקד הצוות, המוביל המשימתי. מספר 2 הוא המפעיל המשגר את ה'כוכב', ומספר שלוש הוא מפעיל בהכשרתו העוסק בהכנת תמונת המודיעין המתקבלת מ'כוכב' כדי להעמידה לרשות צרכני המודיעין.

הצוות קולט מידע מהכלי, מנתח את הממצאים ומקבל החלטות. לפי המשימה מחליטים לשלוח מטוס אחד או יותר ללוחמי צק"ח הלוחמים על הקרקע.

סא"ל ע': "השינוי הגדול בשיתופיות אוויר-קרקע במלחמה זו הוא דרמטי. והערך המבצעי של השיטה עצום. הפטנט הוא לחימה ביחד.

״אני מכיר את שדה הקרב, אנשי מלווים את הלוחמים, אני יודע את תכנית הקרב, אני מכיר את המפקדים, אנשי קרובים לצק"חים, שהם לקוחות הכטמ"מ לאיסוף ולתקיפה, אנו מכירים את תאי התקיפה הקדמיים. מג"ד יודע שיש לו אווירון מעל הראש שיביא לו מידע ויתקוף אם יהיה צורך. 

"כשם שמג"ד יודע להפעיל רתק, כך הוא יודע היום להפעיל כטמ"מ. הגענו לכך שאנו חלק אינטגרלי מהכוח, וזו  קפיצת המדרגה הגדולה. בטייסת, במערך הכטמ"מים ובחיל האוויר כולו, גדלנו בכמויות הכוח, גדלנו בסוגי המטרות שאנו תוקפים ועלתה רמת האינטליגנציה של המערכת".

מפקד טייסת 166 בן 36 ואת כל הקריירה החיל-אווירית שלו עשה במערך הכטמ"מים. סמ"ט ב' וסמ"ט א' ומפקד בטייסות 161 ו-252 ועכשיו ב-166. פיקד על קורס מפעילים ובמחלקת אמל"ח במטה חה"א.

ע' מבקש לציין את רמות ההתייצבות והידע המקצועי הגבוהות של אנשי המילואים הרבים המשרתים בטייסת, יש מהם מ-7 באוקטובר ועד היום.

נשים, סדיר, קבע ומילואים, ממלאות משימות חיוניות בטייסת בתפקידי מפעילות, ציוותי תחקור, מדריכות סימולטור ועוד.

מה השאיפה המקצועית של מפקד טייסת כטמ"מים מסוג 'כוכב'? "להיות כל הזמן מעל תא שטח".  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית