פרשנות | האם ניתן להשיג את מטרות המלחמה בעזה?

כבר כעת ישראל לא יכולה למנוע מאנשי חמאס מלחזור ולאכוף את סמכותם על האזרחים ברצועת עזה

המלחמה בתוך רצועת עזה, ובגבול לבנון, נמשכת כבר כמעט חמישה חודשים ועדיין יש אי בהירות לגבי מטרות המלחמה של ישראל.

מיטוט שלטון החמאס כידוע מחייב מציאת גורם אחר שיחליפו אבל אין כזה. ישראל עצמה לא רוצה לשלוט ברצועה, כולל לא מרחוק ובעקיפין.

והתוצאה היא שכבר כעת ישראל לא יכולה למנוע מאנשי חמאס מלחזור ולאכוף את סמכותם על האזרחים ברצועת עזה.

מיטוט המסגרות העיקריות של החמאס

השמדת החמאס היא משימה כמעט בלתי אפשרית. חמאס הוא ארגון בעל תמיכה רחבה בקרב הפלסטינאים. יש לבצע מה שניתן כדי להחליש את מעמדו בקרב הפלסטינאים במישור הפוליטי, החברתי והכלכלי אבל תהליך כזה דורש שנים רבות וספק אם יצליח.

במישור הצבאי, מאז אוקטובר 2023, חמאס ספג את המהלומה הכבדה ביותר בתולדותיו, מבחינת אובדן של אנשים, נשק וציוד לסוגיו.

כל זה לאחר שחמאס ביצע את ההתעצמות הגדולה ביותר מאז הקמתו. ישראל יכולה להשלים את התהליך של מיטוט המסגרות העיקריות של החמאס, בהשמדת המעוז האחרון שלו, ברפיח.

ממשל ביידן מגלה הסתייגות ממתקפה ברפיח, וישראל זקוקה מאד לארצות הברית. גם אם ישראל תצא למתקפה וגדודי החמאס ברפיח יוכו וכל צבא החמאס יובס יהיה זה אמנם הישג חשוב לישראל אבל מוגבל. החמאס ימשיך להלחם, בדרכים אחרות.

במלחמות נגד מדינות ערב, עד 1982, צה"ל הביס את צבאות ערב על ידי השמדת המסגרות העיקריות שלהן, ואז היה ברור שמדינות ערב הפסידו. אבל חמאסטן בעזה פועלת לפי כללים אחרים. צבאות ערב התבססו על מסגרות גדולות של שריון יחד עם ארטילריה כבדה, חיל אוויר וצי.

מסגרות זעירות של חיל רגלים

לעומת זאת צבא החמאס מתבסס על חיל רגלים שפועל במסגרות קטנות. יש לחמאס נשקים ואמצעים מתקדמים אבל עוד לפני המלחמה, כאשר היה במלוא עוצמתו, עדיין זה היה צבא חיל רגלים, לא צבא עם שריון.

לחמאס היו עשרות אלפי רקטות, טילי נ"ט ומרגמות אבל לא ארטילריה כבדה. לחמאס יש כטב"מים ורחפנים אבל זה לא חיל אוויר והיה לו סוג של קומנדו ימי, לא חיל ים.

למעשה לחמאס נוח יותר להלחם במסגרות זעירות של חיל רגלים שנוקטים בטקטיקות גרילה וטרור, כפגע וברח, הטמנת מארבים, מוקשים ומטענים למיניהם וכדומה.

מטרה נוספת של ישראל, במסגרת השאיפה לסיים את המלחמה, וכמה שיותר בהקדם, היא ללכוד או להרוג את הנהגת החמאס. ניסיון העבר הוכיח שהחמאס מסוגל להתאושש ממהלומות דומות כמו לאחר חיסול מייסד הארגון, אחמד יאסין, ויורשו, עבדל עזיז רנטיסי, ב- 2004.

הם היו דמויות דומיננטיות בחמאס אבל הארגון שרד. סינאוור, עם כל המעמד שלו בחמאס, אינו נחשב יותר מיאסין ואם סינאוור לא יהיה עוד בתפקידו ימצא לו מחליף והוא עשוי להיות מסוכן יותר מסינאוור. שיטת הקידום בחמאס היא כמו במאפיה, וזה לא הדמיון היחידי ביניהם.

כאשר ישראל מחסלת או כולאת בכיר בחמאס מתפנה מקום לכפופים לו. מבחינה זו הקידום וגם מאבקי כוח בצמרת החמאס קשורים מאד לישראל.

למשל עד כה, מבחינת המצוד אחר הנהגת בחמאס, ישראל חיסלה את סאלח אל – אערורי, שהיה בכיר מאד בחמאס, ויריב של סינאוור. במידה מסוימת, ובאופן אירוני, חיסול זה שירת את סינאוור.

ישנה דילמה מהי הדרך הטובה ביותר לשחרר את החטופים: להמשיך בלחץ באמצעות מתקפה כולל ברפיח או לשאוף להחזירם בהקדם, באמצעות משא ומתן, גם אם זה ידרוש ויתורים כואבים כולל צמצום ואף סיום, ולו לעת עתה, של המתקפה הישראלית בעזה.

ברור כי הסכסוך עם חמאס ימשך שנים רבות. כלומר בהמשך יהיו עוד הזדמנויות, ואף טובות ונוחות יותר לישראל, להכות בחמאס.

הסלמה הדרגתית בחזית עם החיזבאללה

ישנה הסלמה הדרגתית בחזית עם החיזבאללה בלבנון. ישראל יכולה להלחם בשתי חזיתות. יש לה עדיפות חד משמעית על חיזבאללה וחמאס כאחד בכל קריטריון מרכזי, כולל בכוח אדם.  

אבל עדיין צה"ל מעדיף לשגר למערכה בלבנון את היחידות הטובות ביותר שלו, שצברו ניסיון קרבי רב במלחמה ברצועת עזה.

זו סיבה נוספת לסיים בהקדם את המלחמה בעזה, כדי לאפשר ליחידות אלו לנוח, להתארגן ולהתאמן לקראת התמודדות עם יריב חזק יותר מחמאס.

זה ידרוש זמן, תוך המתנה גם למועד המתאים, כולל מבחינת מזג אוויר, כדי לתקוף בלבנון. ניתן לערוך מתקפה רחבה בלבנון, בעוד ברצועת עזה, לאור החלשתו המהותית של החמאס, צה"ל ינקוט במגננה תוך ביצוע פשיטות מעת לעת.

מ- 2006 חיזבאללה וישראל השכילו לרסן את עצמם, ולא להיגרר למלחמה תובענית. מאז אוקטובר 2023 ישנה הסלמה ביניהן אבל ניתן לצמצם ואף לסיים אותה, בלי להיגרר למלחמה רחבת היקף.

לחיזבאללה אין חטופים אבל הוא באופן מסוים מחזיק חלק מצפון ישראל כבן ערובה.

ניתן לפתור בעיה זה, בסוג של הסדר, ולו לא רשמי. עם כל המחיר ואי הוודאות שלו זה עדיף על מלחמה. חיזבאללה יספוג בה מהלומה כבדה אבל כמו חמאס הוא ישרוד.

תוצאה כזו לא שווה את המחיר הגבוה שישראל תשלם בעת מלחמה עם חיזבאללה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית