מופת בין שמיים וארץ – סיפורו של "אלוף ההפלות"

ישראל בהרב, בין רקיע לארץ – סיפורו של טייס קרב, ספרי ניב, 2023

באדיבות ספרי ניב

רס"ן ישראל בהרב נכווה קשה ביד ימינו בתאונת מטוס – בעת המראה, בתחילת מלחמת יום הכיפורים. לאחר שמפקדו, סא"ל אבי לניר, מפקד טייסת 101, נפל בשבי בחזית הסורית חזר בהרב לנהל את הטייסת והצליח לארגנה באורח הטוב ביותר.

בסוף המלחמה אף חזר לטיסה, למרות שלא הבריא לחלוטין והפיל שלושה מטוסי אויב. על מילוי תפקידו בהצטיינות, בתנאים קשים במיוחד, בכושר מנהיגותו ובדבקותו במשימה הוענק לו עיטור המופת.​

שלושה מטוסים אלה נוספו לעוד 9 מטוסי מיג 21 שהפיל בהרב מ-1969 עד 1973 בחזיתות מצרים וסוריה. אלה זיכו אותו בתואר  העממי "אלוף ההפלות" בחיל האוויר. 

את ספרו האוטוביוגרפי מקדיש בהרב לסיפורים מתוך הקוקפיט – האתגרים, השיקולים, התעוזה והפחדים המלווים את תכנון הטיסה, את הפעילות המבצעית וגם את השגרה של מי שהיה מבצעי ופעיל בעשור המכונן בתולדות חיל האוויר 1973-1963 בקרב על המים, במבצע מוקד של 67, במלחמת ההתשה ובמלחמת יום הכיפורים.

בקרב האוויר האחרון במלחמת יום הכיפורים ב-24.10.1973 לחם בהרב כנגד שבעה מיגים ללא מבער אחורי. גם כאן הוא דגל בתפיסתו כי "בכל מצב יש רק מהלך אחד שהוא הנכון ביותר".

תפקיד המטה הראשון שלו היה פרויקטור ה- F-15 שהגיעו ארצה בדצמבר 1976. תפקיד זה הטביע את חותמו בתפקידים המגוונים שמלא בחיל האוויר ובצה"ל, ושיאם היה ראש להק מודיעין בו הציב את אתגר שיפור המודיעין המדויק לתקיפה על בסיס ניסיונו הרב.

מעבר להיותו טייס נחשב בהרב, בן קיבוץ שדות ים, לאדם רב־גוני ויצירתי, חבר בהרכבי זמר שונים, מנגן במספר כלי נגינה, יזם הייטק ופעיל חברתי וציבורי. אינדקס האישים בסוף הספר מצביע כמה חשוב לבהרב להוקיר את שותפיו להצלחה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית