סין: חילוקי דעות בנושא מסורת הפעלת זיקוקין בראש השנה הסיני

הפעלת זיקוקין עדיין מאוד פופולרית בסין למרות הסכנה שבשימוש לא-מורשה

Photo by Ray Hennessy on Unsplash

תושבי Hangzhou, שבסין, מחשיבים את עצמם ברי מזל לגור בישוב, שמותר להם להפעיל בו זיקוקין די-נור. מאות חנויות הזיקוקין שם מפוצצות בפריטים פירוטכניים. 

כיום ערים רבות בסין כבר אוסרות על כך מחשש לסיכוני אש/שריפה וזיהום אוויר. בבייג'ינג ובשנגחאי (מרחק שעה נסיעה ברכבת מ-Hangzhou) אפילו זיקוקי הטחה קטנים ("שומים") אסורים כמעט בכל האזורים העירוניים.

בעבר, כשהיית עובר בערים בסין בתקופה שסביב ראש השנה הירחי, יכולת לחשוב שנקלעת לאזור לחימה בגלל הדי הפיצוצים של הזיקוקין, מסורת בת מאות שנים של הפעלת פירוטכניקה כדי להרחיק רוחות רעות על פי אמונתם.

הטלת האיסור על הפעלת זיקוקין הציתה ויכוח ציבורי על מורשת ועל התערבות-יתר של הרשויות. 

בתחילת שנת 2023 התלקח גל של מחאה גלויה זמן לא רב, לאחר שהממשלה הסירה את ההגבלות הנוקשות בעניין מגפת הקורונה, שהכבידו על חיי אנשים במשך מספר שנים.

אנשים הפעילו זיקוקין בערים ברחבי המדינה בניגוד להגבלות. הרשויות, שניסו לשמור על מורל גבוה ולעודד את הצריכה, לא הקפידו על אכיפה. 

במחוז המרכזי Henan למשל בתחילת ינואר אשתקד המונים התפרעו, כששוטרים ניסו לאכוף את האיסור, הפכו ניידת משטרה וירו עליה זיקוקין.

בדצמבר 2023, מחוקקים הכריזו שזה "לא חוקי", שממשלות מקומיות יאסרו באופן גורף על הפעלת זיקוקין, לאחר שכמה ערים קטנות הודיעו על הגבלות בתחום.

באותו חודש, רשת השידור הממלכתית CCTV הכריזה במאמר מערכת גלוי באופן יוצא דופן, ש"לתושבי סין, שעבדו קשה כל השנה, צריכה להיות הזכות ליהנות מזיקוקין נהדרים בראש השנה".

הפעלת זיקוקין עדיין מאוד פופולרית בסין למרות הסכנה שבשימוש לא-מורשה. רק ביוני האחרון נהרגו ב-Tianjin שלושה בני אדם, לאחר שזיקוקין פגעו בבתים שלהם.

Hangzhou, מרכז טכנולוגי, היא בין הערים שכבר הרחיבו את האזורים שבהם מותר לאנשים להפעיל זיקוקין.

בשנה שעברה ההגבלות (על זיקוקין) לא הוסרו לחלוטין על ידי הממשלה, אבל השנה הן הוסרו. עבור הרשויות השוקלות מדיניות עתידית, גם אינטרסים כלכליים מונחים על כף המאזניים. 

מחוז ייצור הפירוטכניקה הגדול ביותר בסין, Hunan, ייצא סחורות בשווי 4.4 מיליארד יואן (620 מיליון דולר) לחו"ל בשנת 2023.

הממשלה הפכה מודאגת יותר ויותר ככל שההתאוששות של סין לאחר הקורונה מתפוגגת לנוכח הירידה בצריכה המקומית והירידה באמון העסקי.

ארה"ב: הוצת רכב אוטונומי באמצעות זיקוקין

מונית ללא נהג (רובוטקסי) הוצתה בשכונת צ'יינה טאון שבסן פרנסיסקו על ידי המון פרוע במהלך חגיגות ראש השנה הירחי הסיני. החלונות שלה נשברו וזיקוקין הופעלו בתוכה. ברכב האוטונומי לא היו נוסעים. הוונדליזם תועד במצלמה. 

לאחר שכמה אנשים תייגו את הרכב בגרפיטי, נראה אדם מנפץ את החלונות עם סקייטבורד ואחריו אדם אחר זרק זיקוקין פנימה זיקוקין בוערים. הרכב הוריד קודם לכן נוסע וניווט ליעדו הבא, כשהאירוע התרחש.

ארה"ב: אב, שהפעיל פריט פירוטכני, שגרם לשריפת ענק במהלך צילומי החשיפה המגדרית של משפחתו, שבה נהרג לוחם-אש נשפט למאסר של שנה וישלם קנס של 1.8 מיליון דולר

רפוג'יו חימנז ג'וניור ואשתו אנג'לינה חימנז הציתו בשוגג שריפה בשטח של 22,000 דונם "אל דוראדו" בספטמבר 2020 על ידי שימוש במכשיר פירוטכני, שהיה אמור לפלוט עשן כחול או ורוד לחשיפת מין התינוק שלהם. 

להתנהלותם הפזיזה הייתה השפעה הרסנית על קרקעות, על נכסים, על משאבי שירותי החירום, על עקירת קהילות שלמות, והיא גם שהביאה למותו הטרגי של כבאי שירות היערות.

השריפה באל דוראדו החלה ב-5 בספטמבר, כאשר בני הזוג חימנז וילדיהם הקטנים ביימו צילומים לחשיפת מינו של התינוק החדש שלהם בפארק חוות אל דוראדו, למרגלות הרי סן ברנרדינו. 

מתקן פירוטכני מפיק עשן הוצת בשדה, ובמהירות הצית דשא יבש ביום לוהט. בני הזוג ניסו להשתמש בבקבוקי מים כדי להנמיך את הלהבות והתקשרו למכבי האש. 

הם המתינו במקום להגעת שירותי החירום. הם הבינו את חומרת השריפה. הם באמת האמינו שזו תאונה.

רוחות חזקות ליבו את האש כשהיא עברה במדבר על אדמות יער לאומי, כ-120 קילומטר מזרחית ללוס-אנג'לס. 

האש השתוללה במשך שבועות. ביום ה-12 לשריפת הענק נהרג צ'ארלס מורטון בן 39, לוחם-אש מה- Big Bear Interagency Hotshot Squad של שירות היערות האמריקאי, ונפצעו 2 לוחמי-אש נוספים ועוד 13 אזרחים.

השריפה כילתה מספר בתי מגורים, ואילצה מאות תושבים להתפנות. האש כילתה קרוב ל-36 קילומטרים רבועים של אדמה בסן ברנרדינו ובמחוזות סמוכים, עד שנבלמה ב-16 בנובמבר.

רפוג'יו הודה באשמה של הריגה בקלות דעת ובשתי עבירות של גרימת אש בקלות דעת למבנה מאוכלס. 

אנג'לינה הודתה באשמה בשלושה סעיפים של גרימת שריפה בקלות דעת לרכושו של אדם אחר ונידונה לשנת מאסר על תנאי ועבודות שירות.

השניים גם חויבו לשלם פיצויים בסך 1,789,972 דולר. רפוג'יו יילקח למעצר ב-23 בפברואר וירצה שנת מאסר. עונשו כולל גם שנתיים מאסר על תנאי ו-200 שעות עבודות שירות.

השריפה הייתה אחת מאלפים במהלך עונת שריפות שוברת שיאים בקליפורניה, שכילתה יותר מ-4% מהמדינה, הרסה כמעט 10,500 בתים וגרמה למותם של 33 בני אדם.

ארה"ב: בהוואי המחוקקים רוצים לאסור שימוש בזיקוקין

הצעת חוק, שהוגשה בהוואי, מכוונת לצמצם משמעותית את זיקוקי הדי-נור המותרים לשימוש ללא צורך ברישיון (Consumer Fireworks) ברחבי המדינה, ולאפשר זיקוקין רק באירועי תרבות מותרים.

מבקרי ההצעה טוענים, שהיא לא מטפלת בשורש הבעיה: מניעת כניסת זיקוקין לא-חוקיים למדינה.

לרשימת כל המאמרים שלי

המידע מתוך פרסומים, שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, ו- Fireworks and Pyrotechnics OSH.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית