משחק הפגזים: אירופה הבטיחה לאוקראינה מליון פגזים עד מרץ - וכשלה בכך

המלחמה באורקאינה הפכה למלחמת תעשיות בין רוסיה-איראן-צפ״ק לתעשיות של ארה״ב ואירופה | בינתיים, המערב מפסיד בנקודות 

Photo by Dori Whipple

המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שצפויה להכנס לשנה השלישית, הפכה להיות מלחמת תעשיות ביטחוניות. בעוד התעשייה הרוסית יודעת לייצר אמל״ח פשוט והרבה ממנו, באירופה וארה״ב התעשיות הללו הוזנחו לטובת חימוש מדויק מתקדם. 

לפי הערכות בתקשורת העולמית, האוקראינים ירדו מירי 7000 פגזים ביום בסוף 2023 לכ-2,000 פגזים ביום כעת. זאת, לעומת 6,000 בצבא רוסיה. הסיבה לכך היא בעיות אספקה של פגזים מצד ארה״ב ואירופה והצורך בכלכלת מלחמה. פער זה משפיע באופן משמעותי על יכולות ההתקדמות של קייב בשדה הקרב. 

בנוסף ליתרון התעשייה הרוסית, מוסקבה גם רוכשת אמל״ח מקוריאה הצפונית ואיראן. פיונגיאנג שולחת בין היתר גם פגזי ארטילריה. בכך, הצליחה רוסיה לייצר לעצמה יתרון בעיתוד חימוש על פני אוקראינה שתלויה בארה״ב ואירופה. 

תעשייה מופתעת

המלחמה באוקראינה תפסה את התעשייה הביטחונית המערבית לא מוכנה. בעוד במדינות המערב זכויות אדם האיצו פיתוח וייצור של נשק מונחה-מדויק, על חשבון נשק סטטיסטי ״ישן״, הגיעה הפלישה הרוסית לאוקראינה והחזירה את הביקושים לתותחים, טנקים, נגמ״שים ותחמושת תומכת. 

הנשק המדויק, ארוך הטווח, יעיל, אך מוגבל משתי סיבות עיקריות. מדינית - ארה״ב ואירופה לא רצו לפתוח מלחמת עולם ולכן הגבילו את טווח הנשק שקיבלה אוקראינה. כך שיכסה את שטח אוקראינה, כולל שטחים שרוסיה כבשה, אבל ימנע ממנה לתקוף את מוסקבה וסביבתה. ברור לכולם שאם העורף הרוסי נכנס לתמונה, הקרמלין ירחיב את המלחמה לאירופה. 

 

סיבה נוספת היא קצב הייצור האיטי של נשק מדויק. מדובר בנשק משופע באלקטרוניקה וכזה הדורש הרבה מרכיבים, מהרבה ספקים, במקומות שונים בעולם. כמו גם, תהליכי בקרה קפדניים. אי אפשר להשוות את קצב הייצור של רקטות וטילים מדויקים, קיטים לדיוק פצצות או פצצות מדויקות, לקצב ייצור של תחמושת קלה, פגזים לתותח וטנק, מרגמות וכו׳. 

התעשייה האירופאית הוזנחה 

באירופה המצב גרוע. במאמר שפורסם ב-BBC, נכתב: ״אירופה תצטרך 10 שנים לפני שהיא תהיה מוכנה לחלוטין להגן על עצמה, אמר ארמין פפרגר, מנהל של חברת ההגנה הגדולה בגרמניה, Rheinmetall. לפיו, מלאי התחמושת כרגע "ריק".״

חברת Rheinmetall הודיעה שהיא תשקיע יותר מ-300 מיליון דולר (274 מיליון ליש"ט) במתקן החדש לייצור פגזי 155ממ בסקסוניה התחתונה. בסופו של דבר היא צפויה לייצר 200,000 פגזי ארטילריה מדי שנה במפעל זה 

"אנחנו צריכים לייצר 1.5 מיליון פגזים באירופה בשנה", הוסיף פפרגר. לדבריו, כמות עצומה מהתחמושת של אירופה נשלחת כעת לאוקראינה, מה שמשאיר מעט לצבאות אירופה. "כל עוד יש מלחמה, אנחנו צריכים לעזור לאוקראינה. לאחר מכן, נזדקק לחמש שנים לפחות ועד עשר שנים, כדי למלא את מלאי התחמושת באירופה", אמר. 

עוד מאירופה. על פי פרסום של defensenews, גרמניה אישרה לאחרונה הזמנות בהיקף של יותר מ-400 מיליון דולר של פגזי ארטילריה בקוטר 155 מ"מ עבור אוקראינה, בעסקאות נפרדות עם Rheinmetall וחברה צרפתית לא מזוהה. ההיקף המצטבר של הזמנת פגזי ה155ממ בשני החוזים הנוכחיים, צפוי לעבור את ה-100,000. 

״ההזמנה היא חלק מהסכם מסגרת שנחתם עם Rheinmetall ביולי לאספקת כמה מאות אלפי פגזים, נתיכים ומטעני חומר נפץ הודף, עד 2029״, לפי הפרסום. ״ההזמנה האחרונה היא לפחות הרביעית שדיווחה ריינמטאל במסגרת הסכם המסגרת, והיא כוללת פגזי high-explosive, עשן ואימון. הסכם המסגרת האחר, עם החברה הצרפתית, כולל אופציה ל-350,000 פגזים. הוזמנו מתוכו 68,000 כעת.״

הענק האמריקאי

בארה״ב התעשטו מהר. על פי פרסום של defenseone ״הייצור בארה"ב של פגזי ארטילריה בקוטר 155 מ"מ צפוי לעלות מ-28,000 באוקטובר האחרון - החודש האחרון שעבורו פורסמו מספרים - לכ-37,000 באפריל וכ-60,000 באוקטובר 2024, על פי שקף ששותף באירוע של מכון המחקר CSIS.״ 

על פי הפרסום, הצבא מקווה להגדיל במהירות את הייצור בשנת 2025, מקצת פחות מ-75,000 פגזים באפריל ל-100,000 באוקטובר. ״הגידול המתוכנן הזה נובע בין השאר ממפעל חדש שהצבא בונה בטקסס, תוך שימוש בטכנולוגיה חדשה לגמרי שמעולם לא השתמשנו בה״, לדברי הכתוב. 

לגבי סוגי תחמושת אחרים, נכתב כי ארה"ב לא הייתה צריכה להגביר את הייצור של פגזי ארטילריה קטנים יותר, פגזי טנקים או פגזי מרגמה עבור אוקראינה, שכן ארה"ב הצליחה לענות על צרכיה של קייב מבלי להוריד משמעותית את מצבוריה שלה. 

״השקעה בייצור של 155 מ"מ, תעזור להגביר את היכולת של ארה"ב ליצור קליברים אחרים של פגזים הודות להשקעות בחומרי נפץ וייצור מתכת״, נכתב בפרסום. ״הודות להשקעות הקשורות לאוקראינה, ארה"ב תסיים עם בסיס תעשייתי "הרבה יותר בריא" לכל סוגי התחמושת הקונבנציונלית. ״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית