כן, פיצוץ אבק דליק מרחף עלול לגרום אסון כבד

באירוע שהתרחש בצרפת בסוף שנות ה-90, נהרגו עשרות עובדים בשל פיצוץ בממגורה | רגמות הועפו למרחק של עד 140 מטר

צילום הממגורה בצרפת לאחר הפיצוץ | תמונה מתוך הדו״ח https://www.ineris.fr/sites/ineris.fr/files/contribution/Documents/blaye_report_va.pdf

בעקבות מאמר שפרסמתי לאחרונה שכותרתו "מה הקשר בין אבק דליק מרחף לביטחון תזונתי של מדינה?", הופנתה אלי שאלה האם פיצוץ של אבק דליק מרחף עלול לגרום סיכון מחוץ למבנה שבו יתרחש, חלילה, פיצוץ כזה. התשובה לשאלה זו היא שהדבר אפשרי, ואף התרחש לא אחת בעבר.

על מנת להמחיש את רמת הסיכון בפיצוץ בגלל אבק דליק היוצר אווירה נפיצה, אביא בזאת את עיקרי ממצאי הדו"ח לגבי פיצוץ ממגורה לאיחסון גרעיני חיטה בבְלַאי (Blaye) שבצרפת.

ממגורה זו, שנבנתה בשנות ה- 70 של המאה הקודמת, כללה שלוש שורות של סילואים, שבהן היו 44 סילואים גליליים מבטון בקוטר כ- 6.2 מטר כל אחד, וכושר האגירה המירבי שלה היה 37,200 טונות של חיטה.

מידות מבנה הממגורה היו כ-100 מטר אורך, 20 מטר רוחב ו- 40 מטר גובה ובקצותיה היו שני מגדלי בטון שהיתמרו לגובה 53 מטר מעל פני הקרקע. בממגורה עבדו 21 עובדים.

בעקבות פיצוץ של אבק דליק מרחף שהתרחש בממגורה, רק 16 סילואים (מתוך 44) נותרו עומדים על תילם.

השְפוֹכֶת מהחלק המרכזי בממגורות שהתמוטטו, קברה תחתיה את בניני המשרדים ואת הבניין של המתקנים הטכניים בממגורה (שבו שכן גם חדר הבקרה של הממגורה). הפיצוץ גרם להריגתם של 11 אנשים ופציעתו של אדם אחד.  

גופות העובדים התגלו בהריסות בקרבת עמדות העבודה שלהם ומכך ניתן להסיק שרצף האירועים היה כה מהיר, עד שהעובדים לא הספיקו להגיב ולברוח.

על גופות העובדים שהיו מחוץ למבנים בזמן הפיצוץ, התגלו סימני כוויות קלות.

אחד מההרוגים היה דייג בנהר הסמוך שלא היה עובד הממגורה, וגופתו התגלתה בסמוך לגדת הנהר, קבורה תחת שְפוֹכֶת ההריסות, רק מספר ימים לאחר פינוי גופות העובדים בממגורה.

הפיצוץ גרם להעפת רַגָמוֹת גדולות (חלקי בטון, פלדה וזכוכית שהועפו מהמבנה) לטווח של כ- 100 מטר (דהיינו פי שניים מגובה המגדלים שהיו בממגורת בְלַאי).

גושי בטון באורך מטר ומעלה הועפו למרחק של עד 50 מטר ורַגָמוֹת במשקל עד קילו הועפו למרחק של עד 140 מטר.

ערימות שְפוֹכֶת ענקיות, של חלקי מבנה הממגורה בבְלַאי ושל תכולתה, חרגו למרחק רב משטח מבנה הממגורה וקברו תחתיהן מבנים אחרים. 

מלבד הנזקים לממגורת בְלַאי, מהפיצוץ ניזוקו גם מבני מגורים בטווח של עד 500 מטר (בעיקר בגלל ניפוץ זגוגיות עקב גל הדף).

סיכום

פיצוץ של אבק דליק מרחף עלול לגרום אסון כבד.

התמוטטות ממגורות, טחנת קמח וכדומה, עלולה גם לגרום אסון המוני מחוץ להם, בגלל שְפוֹכֶת של פיצוץ שעלולה לקבור תחתיה מבנים סמוכים, קרונות רכבת נוסעים, כלי רכב בכביש סמוך או עוברי אורח.

גם רַגָמוֹת (חלקי בטון, פלדה וזכוכית שמועפים בשעת פיצוץ למרחק רב מהמבנה) עלולות לסכן חיים ורכוש.

לכן יש לנקוט בכל אמצעי הבטיחות הנדרשים על מנת למנוע פיצוץ של אבק דליק מרחף, על פי הנחיות הרגולטורים ועל פי התקנים הישימים.


המחבר הוא מהנדס יועץ בתחום הבטיחות והחומרים המסוכנים, שהכין מספר חוות דעת מומחה לגבי סיכוני אווירה נפיצה בגלל אבק דליק, עבור גופים שונים.

גילוי נאות:  מחבר המאמר מנהל בימים אלו הליך משפטי נגד הרשות הארצית לכבאות והצלה, בנושא הקשור לנהלי טיפול בתקריות חומרים מסוכנים, הגיש עתירה מינהלית נגד הרשות הארצית לכבאות והצלה בדרישה שתפרסם לציבור את כלל נהליה כנדרש בחוק חופש המידע, וטוען כי מחובתה לפרסם הנחיות בעברית גם לגבי מניעת פיצוצי אבק דליק מרחף, ולאכוף עמידה בהנחיות אלו, על מנת לשמור על ביטחון הציבור.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית