פרשנות | חיסולו המהיר של סאלח אל-עארורי המיוחס לישראל, מעיד על מיצוי תשתיות מודיעין קיימות של המוסד ואמ״ן 

עבור גוף ביון כמו המוסד, להרים מבצע חיסול מהיר, אפשרי אם ישנה תשתית מעקב ומודיעין קיימת סביב היעד | סביר שנראה יותר חיסולי בכירי חמאס בעולם משנת 2025 ואילך

סטילס: קובי גדעון /לע"מ

בתחילת המלחמה, ימים לאחר הטבח, היה ברור שישראל תצטרך לחסל את צמרת חמאס והג׳יאהד האיסלאמי, כפי שעשתה לאחר רצח הספורטאים במינכן. 

המשמעות המבצעית של האישים האלו להמשך קיומו של חמאס כארגון, אינה העניין. אלא הנקמה הישראלית וההרתעה שישראל מנסה לבנות באמצעות חיסולים אישיים של בכירים. להעביר מסר שכל פגיעה בישראלים, תביא לפגיעה אישית בכל שרשרת מקבלי ההחלטות והמוציאים לפועל של הפעולה. 

״אם מדובר בבכיר חמאס שכבר עוקבים אחריו ותשתית המודיעין סביבו קיימת, תכנון חיסול כולל מודל, יכולים לקחת מספר חודשים עד ביצוע. אם מדובר בבכיר חמאס שטרם הוקמה סביבו תשתית מודיעין, מבצע כזה, כולל מודיעין, תכנון, מודל וחיסול בפועל, יכול לקחת שנה ואף מעבר לכך״, כתבתי באמצע אוקטובר האחרון

ואכן, במידה והחיסול בוצע על ידי ישראל, לקחו למוסד ואמ״ן כשלושה חודשים לחסל את סאלח אל-עארורי, בכיר חמאס, בלבנון. מבצע כזה כמעט בוודאות כולל מעקב יומינטי בלבנון, על ידי אנשי מוסד או כאלו בהפעלה שלהם.

כאמור, חיסול מהיר כזה בלוח זמנים של ארגון ביון, יכול להתקיים רק אם הייתה כבר תשתית מעקב במקום אחרי סאלח אל-עארורי. כנראה שהייתה. 

האירוע מעלה שאלות. אם המוסד ואמ״ן עקבו אחרי סאלח אל-עארורי טרם אוקטובר 2023, איך הם לא קיבלו סימנים מעידים על הטבח המתוכנן בעוטף עזה?

מעקב כזה לרוב כולל יומינט, סיגינט (הקשבה לסלולרים, לדירות, משרדים וכו׳). כמו גם, תשתית מעקב כזו מציפה מפגשים אם אנשים שונים, שעוזרים לייצר את עץ הקשרים של סאלח אל-עארורי. אם הייתה תשתית כזו טרם אוקטובר, איך לא עלו התראות? 

החיסול מעלה עוד שאלה לגבי התנהגות בכירי חמאס בחודשים אחרי הטבח. אלו, סביר להניח, יודעים כי שירותי הביטחון של ישראל יושבים להם על הזנב. לישראל יש מוניטין של מדינה שיודעת לבצע חיסולים ממוקדים. 

האם הם חשבו כי חסות נסראללה בלבנון תתן להם בית בטוח? מדוע הם נשארו בלבנון, מדינה שידוע כי המודיעין הישראלי משקיע המון משאבים כדי לאחוז אותה מודיעינית, לעומת מדינות אחרות בעולם. 

החיסול מעלה שאלות נוספות לגבי חיסולים עתידיים. בירושלים הצהירו כי כל בכירי חמאס בני מוות. לכן, סביר להניח, כי כמו במקרה של סאלח אל-עארורי, מערכת המודיעין הישראלית תמצה את כלל היכולות המודיעיניות הקיימות כדי להביא הישגים בטווח הקצר. 

בכל זאת, אין דין חיסול בכיר חמאס שלושה חודשים מקרות הטבח, לחיסול שלוש שנים אחרי. אם אכן זו הייתה החלטה ישראלית, חלק ממקבלי ההחלטות היום, לא יהיו במערכת בעוד שלוש שנים וכל אחד רוצה לזכות באבק הכוכבים המגיע עם חיסול מוצלח. 

בהנחה ואי אפשר להעמיד תשתית מעקב איכותית על כל בכיר חמאס שמסתובב בעולם, עולה שאלה מי מבכירי חמאס שעדיין נושם, נמצא ברשימת החיסולים המהירים של המוסד ואמ״ן. כאלו שיושבים להם על הזנב הרבה לפני אוקטובר האחרון. 

היבט נוסף. כעת, אחרי חיסול סאלח אל-עארורי, בכירי חמאס וג׳יאהד, מבינים שלבנון אינה אכסניה מוגנת. ולכן, סביר להניח שחלקם יעזבו למדינות אחרות, ״בטוחות״ יותר.

ברשימה נמצאות טורקיה, קטאר, אמירויות, סעודיה, עומאן. מדינות שחיסול על אדמתן יכול לכלול תשלום מדיני. האם ירושלים תתן למערכת הביטחון ״אור ירוק״ לחסל בכל מדינת מפרץ?

מה אם חלק מבכירי חמאס יעברו למדינות אירופה, האם חיסולים על אדמת אירופה באים בחשבון? 

לסיכום, חיסולים מהירים (שלושה חודשים עד שנה) יכולים להתבצע כאמור רק אם הוקמה תשתית מודיעין סביב היעד, טרם אוקטובר האחרון. כמה כאלו נראה ב-2024? כנראה שלא הרבה. 

אם אין תשתית כזו, הקמת תשתית כזו יכולה לארוך שנה עד שנים. כלומר, אם בכירי חמאס לא יקבלו ״פס״ מממשלת ישראל בעקבות הליך מדיני כלשהו, משנת 2025 ואילך, הם צפויים להיות בסיכון מוגבר לחיסולים המיוחסים לישראל. 





 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית