עשרה שבועות למלחמה: גבורת הלוחמים על ארבע

כלבי יחידת ״עוקץ״ מסייעים באיתו חומרי נפץ, אמל״ח ומחבלים בתוך רצועת עזה – ואף משלמים על כך בחייהם תוך הצלת חיי אדם. בתחילת הלחימה, סייעו לחלץ תושבים מתוך קיבוצי העוטף תוך ניהול קרבות קשים. צפו בתיעוד פעילות היחידה

כלבי יחידת ״עוקץ״ של חטיבת המרום הצה״לית חברו לכוחות בשטח כבר מרגעי הלחימה הראשונים, לפני עשרה שבועות. ביחד עם כוחות החי״ר, השריון וההנדסה, מסייעים הכלבים ומפעיליהם, הלוחמים ההולכים על שתיים, באיתור חומרי נפץ, אמל״ח ומחבלים בתוך רצועת עזה. לוחמות היחידה לוקחות חלק משמעותי במאמץ איתור ממצאים ומידע בנוגע לחטופים ולנעדרים ברצועה.

במהלך הלחימה נפל רס"ן אריה שלמה צירינג, מרעננה, מ"פ תקיפה ביחידת עוקץ, בן 27 בנופלו.נפל ב (07.10.2023).

בתחילת המלחמה, טרם הכניסה הקרקעית, השתתפה היחידה בחילוץ תושבים מקיבוצי העוטף תוך ניהול קרבות קשים מול המחבלים. בקיבוץ בארי, פעלו הכלבים והלוחמים עם לוחמי סיירת מטכ"ל ולוחמי שלדג, חיסלו מחבלים שהתבצרו בבתים ובדרכי הקיבוץ, והצילו את חייהם של הנצורים. הם הצליחו לחלץ למעלה מ-200 אזרחים, ולחסל יותר מעשרה מחבלי חמאס.

בשבוע הראשון למלחמה, זכו שני כלבי ״עוקץ״ למעמד גבורה. נארו, כלב שהצטרף לשייטת 13, נהרג בקרב בעת שחשף מחבלים. הלוחמים חילצו את גופתו והוא נקבר ביחידה. צ׳רלי הכלב חשף את מקום המסתור של מחבל בכיר במערך התת-קרקע של חמאס. צ'רלי חשף אותו במקום המסתור שלו בשטח פתוח, תקף אותו, וכך סייע ללוחמים להשתלט עליו.

לוחמי ״עוקץ״ המשיכו בפעילותם הרבה ככל שהתקדם גם התמרון הקרקעי. בחדר בבית החולים ״רנתיסי״  בעיר עזה, למשל, איתרו מטענים ומצבור אמל״ח. בפעילות נוספת, איתרה כלבה של היחידה חבית נפץ שחוברה לנשק במטרה לפגוע בכוחות שיגיעו לאזור.

בסוף חודש נובמבר התיר צה״ל לפרסום כי ארבעה מכלבי היחידה נהרגו במהלך היתקלויות בשטח רצועת עזה, תוך שהם מגנים בגופם על כוחות צה״ל במהלך לחימה עזה. אחד מהם היה הכלב טייגה, שנשלח לסריקות במבנה ברצועה. חמישה מחבלים ירו לעברו והרגו אותו. במותו הציל את חיי הלוחמים, שחיסלו את המחבלים.

הכלב והלוחם הם אחד ביחידת עוקץ, הם אינם נפרדים. בעת תנועת לוחמי היחידה, הכלב צועד בראש בשל תכונותיו המיוחדות לזיהוי ואיתור. יחידה זו, שרבים מבקשים לשרת בה בגלל אופייה הייחודי, הוקמה בשנת 1974 כמענה להתמודדות עם שחרור בני ערובה. הכלבים, כמו הלוחמים, עוברים סדרות מיוחדות של אילוף ואימונים. רוב הכלבים הם מסוגי רועה בלגי או רועה גרמני.  

צפו בתיעוד פעילות היחידה:

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית