דו״ח מכון סיפרי: שלושת תעשיות הנשק הישראליות הגדולות שיפרו מיקום במדד לשנת 2022

הדוח קובע כי ההכנסות של שלוש החברות הביטחוניות הגדולות ביותר בישראל הגיעו ל-12.4 מיליארד דולר ב-2022

צילום: תעשייה אווירית 

ההכנסות ממכירות נשק ושירותים צבאיים של 100 החברות המובילות בעולם הגיעו ל-597 מיליארד דולר בשנת 2022, ב-3.5 אחוזים פחות מאשר בשנת 2021, למרות העליה בביקוש לציוד צבאי ונשק. 

כך קובע מכון חקר השלום בסטוקהולם SIPRI. הירידה בהכנסות ממכירות נשק נובעת מהירידה בהכנסות החברות המובילות בארה"ב, בעוד שההכנסות בחברות באסיה באזור האוקיאנוס השקט ובמזה"ת עלו בצורה משמעותית.

הדוח קובע כי ההכנסות של שלוש החברות הביטחוניות הגדולות ביותר בישראל הגיעו ל-12.4 מיליארד דולר ב-2022, עליה של 6.5 אחוזים בהשוואה לשנה שלפני כן. 

בדוח נאמר כי נרשמו כמויות גדולות של הזמנות ומאמצים לחוזים חדשים, דבר המעיד על כך שבשנים הבאות צפויה עליה בהכנסות ממכירות נשק. במקביל, קצב הייצור מפגר בהשוואה לגידול בביקושים. 

פלישת רוסיה לאוקראינה ומתיחויות גיאו-פוליטיות במקומות שונים בעולם הגדילו את הביקוש לנשק, אולם חברות רבות בארה"ב ובאירופה לא יכלו לעמוד בביקושים בגלל מחסור בכוח אדם, עליה בעלויות וקשיים בשרשרות האספקה. 

מנהלת החטיבה הצבאית ב-SIPRI מסרה שחברות ייצור נשק רבות נתקלו בחסמים ובקשיים, ובכל זאת נחתמו חוזים בעיקר לייצור תחמושת. מדינות במזה"ת חוו גידול בהכנסות ממכירות נשק, וזה נכון בעיקר במדינות כמו דרום קוריאה וישראל, שיש להן יכולות ייצור "חמות" לצרכים מקומיים דחופים ושרשראות אספקה קצרות. 

חברות במזה"ת שמייצרות מוצרים פחות מתקדמים מבחינה טכנולוגית נהנו מעליה בהכנסות והיענות מהירה לביקושים. 

עוד ממצאים בדוח: ב-2022 סין היתהה שניה בעולם בהכנסות ממכירות נשק. ברשימת 100 החברות הגדולות יש רק שתי חברות רוסיות. ההכנסות של ארבע חברות נשק הגדולות בטורקיה הגיעו ל-5.5 מיליארד דולר, עליה של 22 אחוזים בהשוואה ל-2021. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית