האם צה״ל יציף מנהרות של חמאס בעזה?

רא״ל הרצי הלוי: "יש לנו דרכים מגוונות ויכולות שמונעות שימוש במנהרות"

"אנו נמצאים בליבת ג'באליה, שג'עייה ובליבת חאן יונס", הודיע אתמול אלוף פיקוד דרום אלוף ירון פינקלמן ביום שבו היתה הלחימה עצימה ביותר מאז תחילת המלחמה.

במרחבי ג'באליה ושג'עייה פועלות  שתי אוגדות חוד, 162 ו-36. כוחות אוגדה 36 פשטו על מרחב שג'עייה, ואוגדת 162 במרחב  ג'באליה. הם השיגו שליטה על מוצבים מרכזיים של חמאס ואיתרו אמל"ח ותשתיות טרור, חלקם במבנים אזרחיים כמו בית ספר. 

לדברי דו"צ תא"ל דני הגרי פועלות במרחב חאן יונס שתי חטיבות מרחביות של חמאס שבהם ארבעה גדודים הממוקמים מעל ומתחת לקרקע.

מתחילת המלחמה תקף צה"ל יותר מ-20,000 מטרות ברצועה. "אנו נערכים למלחמה ארוכה", אמר הגרי. הרמטכ"ל ר/א הרצי הלוי אמר אתמול: "לוחמי צה"ל יגיעו גם אליך, יחיא סינוור", והוסיף כי הפעולה התמקדה החל מאתמול מול מרכזי הכובד של חמאס בדרום הרצועה. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול ליום שאחרי, ואמר במסיבת עיתונאים: "עזה חייבת להיות מפורזת, ורק צה"ל יוכל לדאוג לפירוז עזה. אני לא מוכן לשום הסדר אחר", אמר ראש הממשלה.

שר הביטחון יואב גלנט אמר אמש: "חמאס מוכה ומאבד שליטה. צה"ל פועל במלוא העוצמה, ויש מחירים כבדים. אנו פועלים בדרום הרצועה ובצפונה ובחאן יונס. איראן וחיזבאללה לא יושיעו את חמאס, שלא תישאר בו מסגרת גדודית אחת. כך צה"ל יוצר את התנאים לשחרור החטופים".

על החדירה למרחב חאן יונס אמר נתניהו: "אנו מפרקים את חמאס, מרחיבים פעילות בכל רחבי הרצועה מצפון לדרום. אין מקום שלא נגיע אליו". ראש הממשלה ושר הביטחון סירבו להגיב לידיעות שפורסמו בארה"ב כי צה"ל מכין משאבות ענק כדי לשאוב מי ים ולהציף את המנהרות בלחץ גבוה. הגיב על כך הרצי הלוי: "יש לנו דרכים מגוונות ויכולות שמונעות שימוש במנהרות". 

משפחות החטופים וכמה מהשבים והשבות משבי חמאס קיימו אתמול מפגש טעון וקשה עם חברי קבינט המלחמה וראש הממשלה. נתניהו סיפר כי שמע מהחטופים על התעללות מינית, ואמר למשפחות החטופים כי מפעל מודיעיני עצום עוסק יומם ולילה בנושא החזרת החטופים.

דובר צה"ל אישר אתמול שבצבא מודאגים מכך שנשים שנחטפו לרצועה ולא שוחררו בעסקה האחרונה מתמודדות עם אלימות מינית. "אנו יודעים למה חמאס לא מחזיר אותן, והוא יודע שאנו יודעים", אמר דו"צ.

לפחות 17 נשים נמצאות היום בשבי חמאס, והסכנה לחייהן גוברת. צה"ל מבצע מעקב מודיעיני סביב השעון אחר החטופים, ודורש מכל הארגונים הבינלאומיים לוודא את מצתם ולתת להם מענה רפואי, נשים וגברים כאחד.

בהקשר זה הגיב דו"צ להתבטאויות בקשר למצב החטופות, ואמר שהשיח בנושא לא אחראי, לא מדוייק, ויש להימנע ממנו.

אתמול שוגרו מטחי רקטות לכמה אזורים בארץ, לאשקלון ולגוש דן. היו פגיעות במבנה באשקלון, וסמוך מאוד לשני צעירים בתל אביב שהלכו ברחוב נפלו רסיסי רקטות, אך הם לא נפגעו.

מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו אתמול מטרות חיזבאללה בשטח לבנון, תשתיות טרור, עמדות ואתרים צבאיים בהם אוחסן אמל"ח ופעלו מחבלים. אתמול זוהו כמה שיגורים לעבר כמה מרחבים בצפון ונפלו בשטחים פתוחים.  
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית