שלושה שבועות אחרי שחוות שרתים מרכזית נפלה בארה״ב בגלל תקלת חשמל - זה קרה לחברת בזק בישראל 

נראה שבישראל לא קראו את המסקנות מהאירוע של חברת הענן Cloudflare - ומוקדי החירום הלאומיים נשארו בלי טלפון 

Photo by Alex Kotliarskyi on Unsplash

לפני כשלושה שבועות, בתחילת חודש נובמבר האחרון, חברת הענן Cloudflare דיווחה כי בעקבות נפילת החשמל, מנגנון הגיבוי האקטיבי (active-active) בחוות שרתים מרכזית שלה בארה״ב לא עבד. 

״בניתוח מפורט שלאחר המקרה, ימים ספורים לאחר ההפסקת חשמל ב-2 בנובמבר, מנכ"ל Cloudflare, מתיו פרינס, הודה שספקית רשת הפצת התוכן וחברת אבטחת הסייבר לא בדקה מה קרה אם מרכז הנתונים PDX-04 המארח את רוב אשכול הזמינות הגבוהה שלו סובל מהפסקת חשמל.״, לפי פרסום של thestack.technology

לאחר שקרתה הפסקת החשמל (למרות שיש למתקן מספר ספקי שירות, גנרטורים וסוללות) אמר פרינס כי "גילינו שלתת-קבוצה של שירותים שהיו אמורים להיות באשכול הזמינות הגבוהה יש תלות בשירותים שפועלים באופן בלעדי בחוות השרתים שנפלה. עלינו לצפות שמרכזי נתונים שלמים עלולים להיכשל.״ 

פרינס מפרט מספר מסקנות, ביניהן: ״יישם בדיקות כאוס קפדניות יותר של כל פונקציות מרכז הנתונים כולל הפלה מלאה של כל אחד ממרכזי הנתונים המרכזיים שלנו.״ 

ובכן, מסתבר שבבזק ובמשרד התקשורת לא קראו את הלקחים מהאירוע של Cloudflare ושלושה שבועות אחרי, אתמול (ב), אירוע דומה התרחש בישראל בחוות שרתים מרכזית של חברת בזק ביפו.

עובדי בזק ביצעו עבודות תחזוקה, הפילו את החשמל והגיבוי לא עבד. כתוצאה מכך, קרסו קווי טלפון של שירותי חירום בישראל, כולל  משטרה, מד״א, כבאות ועוד. 

מבזק נמסר כי "מרבית שירותי בזק שחוו קושי חזרו לפעול ובכללם מוקדי החירום והאירוע מתוחקר.״ 

בעקבות האירוע, משרד התקשורת הקים צוות מיוחד על מנת לוודא החזרת השירותים לכשירות מלאה, לתחקור האירוע ולהפקת לקחים בחברת בזק, בכלל חברות התקשורת וגם במוקדי החירום. 

במדינת ישראל אין שתי חברות חשמל (גם זה שיש מספר יצרנים, עדיין יש רשת הובלה אחת), ולכן לא אפשרית חוות שרתים Tier-4 אבל חוות השרתים של בזק ביפו אמורה להיות הכי קרוב לזה שניתן. כולל גיבוי חשמלי, שכאמור לא עבד בשעת אמת. 

עוד שאלה שעולה, היא מדוע הניתוב של קווי הטלפון למוקדי החירום המרכזיים של מדינת ישראל, המבוסס על תשתית VOIP, לא כולל מנגנון יתירות ומבוסס בלעדית על החווה ביפו.

נקודה שמשרד התקשורת כרגולטור לא בחן עד קרות התקלה וכך גם לא צוותי ה-IT של כל ארגוני החירום שנפלו באירוע.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית