שוחררו שתי קבוצות חטופים ישראלים וזרים - יישום ההסכם ממשיך 

התקבלה רשימת חטופים שעתידים להשתחרר היום (א׳) בהמשך למתווה

קרדיט: אבי אוחיון / לע״מ

באיחור של שבע שעות ועשרים דקות יצאה אמש לפועל לפני חצות הפעימה השנייה של שחרור חטופים, כאשר שמונה ילדים, חמש נשים ושבעה עובדים זרים חצו את מעבר הגבול בכרם שלום לשטח ישראל.

השלב, שאמור היה להתבצע בשבת בשעה 4 אחה"צ, בוצע סמוך לחצות תוך מאמצי תיווך אינטנסיביים בהם היו מעורבים כל המתווכים, כולל נשיא ארה"ב ביידן, מצרים, ממשלת קטאר וחברי משלחת קטארית שהגיעה אתמול לישראל, וכמובן הנציגים הישראלים.

המשבר שעיכב את הפעימה השנייה נעוץ בחמאס שיכול היה לרשום לעצמו "הישגים": גם להשפיל את ישראל ולמתוח עצבים של מאות בני משפחה וקרובים והציבור בישראל כולו, וגם לגלות כשרון לבלגן. 

חמאס טען במשך הערב שישראל לא עמדה בתנאי המתווה בנושאים כמו הרכב קבוצת 39 המחבלות ששוחררו מבתי כלא בישראל, מספר משאיות הסיוע ויעדן, צפון הרצועה או מרכזה ודרומה.  

במשך הערב נערכה הערכת מצב בהשתתפות ראש הממשלה, השרים גלנט וגנץ, הרמטכ"ל הלוי וראשי שב"כ ומוסד.

בשלב מסויים, כאשר לא היה ברור אם המשבר ייפתר עד חצות, נשמעו קולות לחדש את הלחימה החל מחצות. אולם את המשבר יישבו המתווכים הרבים, תוך אמירה שדברים כאלו עלולים לחזור על עצמם גם בפעימות הרבות, היום (יום א') ומחר. 

אמר על כך דובר צה"ל תא"ל דני הגרי: "צריך הרבה סבלנות. ישראל נחושה לממש את המצווה. צריך להתרכז לילה-לילה במימוש המתווה, ואנו עומדים בהסכם כלשונו. אם לא ימומש, נחזור להילחם".

בערב, כשהחטופים עשו את דרכם לישראל, זיהו חברי קיבוץ בארי את כל השבים, ילדים ונשים, שהוטסו במסוקים לבסיס חצרים, ומשם לבתי החולים לפגישות ראשונות עם בני המשפחות.    

שר הביטחון יואב גלנט אמר אתמול בכלי שיט של חיל הים: "לא נעזוב את עזה עד להשבת כל החטופים". לדבריו, חמאס מוכן לבוא עם הצעה למתווה שחרור רק כתוצאה מלחץ צבאי. הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי אמר בביקור בטייסת מסק"רים בבסיס רמון: "מיד אחרי הפסקת האש נחזור לתמרון בעזה. את ההפוגה אנו מנצלים להכין יכולות ולנוח קצת, ונחזור לתקוף ולתמרן בעזה כדי לפרק את חמאס וללחוץ להשיב את כל החטופים".

בשבת נחת בנתב"ג מטוס מנהלים ובו חברי משלחת מקטאר, שבאה לארץ כדי לדון בפרטי עסקת החזרת החטופים וב"עסקות עתידיות". הקטארים הקימו חמ"ל לטיפול בעסקת החטופים והשבים, והודיעו שברצונם היה "להיות קרובים להתרחשויות". שר בכיר בקטאר אמר בראיון לרשת NBC : "לא ננוח בדוחא עד שנוודא את שחרור כל האזרחים". ראש המוסד דודו ברנע היה בקטאר ביום רביעי שעבר.

שגרירות איראן בבנגקוק הודיעה שאיראן סייעה בשחרור 10 חטופים תאילנדים בידי חמאס. איראן סיפקה לתאילנד רשימת שמות של העשרה, ששוחררו בקבוצה הראשונה ביום שישי. 

דובר משרד החוץ של תאילנד אמר ל-NBC: "מסרנו שמות לכולם, למצרים, לקטאר, לישראל ולאיראן". סוכנות רויטרס מוסרת כי באוקטובר באו לטהרן כמה מדינאים מוסלמים מתאילנד ונפגשו באיראן עם נציגי חמאס. ממשלת בנגקוק מוסרת שעדיין יש 20 מאזרחיה בידי חמאס. 

ארבעה מטוסי תובלה של חיל האוויר המלכותי הבריטי הטיסו בימים האחרונים 23 טונות של ציוד סיוע לעזה ויהיו טיסות סיוע נוספות. הדברים סוכמו בעת ביקור בישראל של שר החוץ הבריטי החדש דיוויד קמרון, בעבר ראש ממשלת בריטניה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית