הטכנולוגיות שכשלו במתקפת הפתע של חמאס 

ההבטחות של צה״ל והקריסה במציאות: קו ההגנה הטכנולוגי כשל ברגע האמת | תשובות עדיין אין, אולי וועדת חקירה ממלכתית תשיג אותן מתישהו בעתיד 

https://x.com/idfonline/status/1468206184863776778?s=20

בוקר ה7.10.2023 יזכר לעולמי עד כ״יום כיפורים השני״ של מדינת ישראל בהיבט ההפתעה המודיעינית. מאות מחבלי חמאס פורצים את הגדר בחמש חזיתות, פורצים למוצבים של צה״ל בקלות יחסית, רוצחים או שובים את כל מי שבמוצב, חלק מהחוליות מתפזרות לעבר עשרות יישובים, כל אחת מאומנת, מכירה את המטרה, והגיע במטרה אחת - להרוג ולשבות יהודים. 

ומול כל זה, כשל קו ההגנה הראשון של צה״ל. זה שאמור לחצוץ בין היישובים לבין גדר הגבול. פשוט קרס. קלאוזוביץ מסתבר צדק. אם תרכז מספיק כוחות בנקודה מסוימת, מהר מספיק, ובהפתעה, תוכל להוציא את היריב שלך משיווי משקל. זה מה שקרה לצה״ל אתמול, שבת בבוקר. 

צה״ל לא התכונן לזה. לריכוז כוחות של מאות מחבלים, שפורצים בו זמנית חמישה מוקדים בגדר, ונכנסים רכובים על מכוניות ואופנועים לכיוון מוצבים וקיבוצים. חלקם מאות מטרים מהגבול, חלקם ק״מ בודדים. ובתוך כל המשוואה הזו, מסיבת טבע של אלפי אנשים. 

קו ההגנה של צה״ל בעזה, מבוסס על אוסף טכנולוגיות שהיו אמורות למנוע, או לפחות להתריע ולספק הגנה ראשונית, עד שיגיע חיל האוויר או כוח חי״ר רכוב נוסף. הקו כלל גדר עילית ותחתית, הגדר העילית אינדוקטיבית (רגישה למגע), תצפיתניות, עמדות רואה-יורה, בסיסי חי״ר עם טנקים, נגמ״שים וצוותי חי״ר. ביישובים ישנן כיתות כוננות שאמורות להוות את החיץ האחרון בין האזרחים למחבלים, אם כל מערך ההגנה כשל והמחבלים הגיעו לשער. 

בשבת בבוקר, המחבלים הגיעו לשער מהר מאד עם אופנועים ורכבי טויוטה. 

רואה יורה: 

מדובר במוצב הכולל מגדל ובראשו מקלע שמופעל מרחוק על ידי התצפיתניות שנמצאות במוצב אחר. חמאס שיגר רחפן עם פצצות, פיצץ את המקלע בגג המוצב והצליח לשתק את המערכת.   

חמ״ל תצפיתניות: 

מדובר בחמ״ל בתוך בסיס צבאי בקרבת הגבול, המאויש על ידי עשרות תצפיתניות במשמרות מסביב לשעון, שיושבות מול מסכים המחוברים למצלמות המשקיפות על גדר הגבול. התצפיתניות רואות כל תנועה על הגבול ויודעות להזעיק כוחות או להפעיל את הרואה-יורה. 

חמאס ניטרל את המצלמות של התצפית באמצעות נ״ט, כך לפי עדות של חיילת שתצפתה במשמרת על אנשי חמאס פורצים את גדר הגבול, בפרסום של אתר N12. 

"כולנו נלחמנו הכי טוב שאפשר", שיתפה התצפיתנית. "הם הפתיעו אותנו ולא היינו מוכנים לזה, חצי מכוח האדם היה בבית ברגילה של סוכות ובשבת, לא היה שום מידע מודיעיני לגבי זה".

"גם לתצפיתנית הטובה והמוכשרת ביותר אין איך לנהל אירוע אחרי שצולפים לה במצלמה, או שהיא מכריזה בקשר ואין תשובה", הוסיפה. 

אמצעים נגד רחפנים: 

ובכן, חלק ממתקפת הפתע של חמאס התבססה על רחפנים. שולחים רחפן שיפציץ טנק, עמדת רואה-יורה, או חיילים בבסיס צה״ל. איום הרחפנים ידוע לצה״ל לפחות מאז 2010. דיווחנו על כך בהרחבה בשנת 2017. הנושא כה קריטי שהוא הגיע גם לדיון בכנסת. 

מערכת הביטחון לא עשתה כלום לסכל את איום הרחפנים מעזה. זה עלה לנו ביוקר ביום שבת בבוקר. 

גדר אינדוקטיבית: 

הגדר העילית בין עזה לישראל אמורה להתריע בכל נגיעה. בשבת בבוקר, היא נפרצה לפחות בחמישה מקומות שונים, בפיצוצים, ואף כוח לא קפץ לנקודה. טרם ברור האם ההתראה עברה לחמ״לים מעבר לאוגדת עזה ומי ידע שהגדר נפרצה. 

מערך השליטה והבקרה: 

כאמור, חמאס הצליח לשתק את מערך השליטה והבקרה הקדמי בגזרה של רצועת עזה. טרם ברור מה ידעו בבור בקרייה או בפיקוד דרום. כיצד כזו מתקפה עברה מתחת לאף של כל גורמי השליטה והבקרה של צה״ל בפיקוד דרום ובקרייה - זו שאלת מפתח. 

כוחות הגיעו לקיבוץ מפלסים לאחר כ-3.5 שעות מפרוץ המתקפה ולקיבוצים דרומיים יותר לאחר שש שעות ויותר. הלחימה בחלק מקיבוצים עדיין נמשכת, כמעט 30 שעות לאחר תחילתה. טרם ברור מה המצב בגבול עצמו, האם חמאס מצליח לעבור את הגבול או צה״ל הצליח לסגור אותו. 

לסיכום, הרבה שאלות פתוחות לגבי היכולות הטכנולוגיות שכשלו. ובעיקר, איך אף אחד מחוץ לכוחות שהיו מוצבים מסביב לעזה - לא ידע ולא שמע. איפה היה חיל האוויר בשעות הראשונות? איפה היו כל כוחות החי״ר שהיו אמורים לקפוץ אם יש אירוע בקנה מידה כזה? או למה צהל לא שינע כוחות בין יו״ש לעזה, מרחק נסיעה של שעתיים ביום שבת בבוקר ללא פקקים? 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית