פרשנות | תוכנית "רובע פארק לכיש" באשדוד אושרה על בסיס תסקיר פגום וחלקי

משרד הגנת הסביבה אינו מוכן לענות האם בוצע סקר חומרים מסוכנים לשכונה החדשה | מבחינת חומרים מסוכנים, נמל אשדוד הוא אחד המקומות המסוכנים ביותר בישראל

By Amos Meron - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=23519908

בעקבות ידיעה שפרסם עמי רוחקס דומבה שבו הוא חשף שטרם פורסם סקר הסיכונים של נמל אשדוד לגבי "רובע פארק לכיש", פרויקט הדגל של הסכם הגג באשדוד, יצאתי לחפש את התסקיר הסביבתי שאמור היה להיות תנאי לאישור הקמת השכונה.

סקר הסיכונים (לגבי חומרים מסוכנים) היה אמור להיות אחד הפרקים בתסקיר הגנה על הסביבה בתוכנית כזאת, והוא אמור להיות זמין באתר האינטרנט של מינהל התכנון שאחראי על הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (להלן: ותמ"ל).

מספר התוכנית הינו תמל/1062 ועיינתי במסמך הסביבתי שהוגש באוקטובר 2017 לגבי תוכנית זו, המופיע באתר האינטרנט של מינהל התכנון.

היועץ הסביבתי לותמ"ל

תחילה עיינתי בנספח ההנחיות לביצוע התסקיר, שהוכן על ידי היועץ הסביבתי לותמ"ל, שהיה ער לבעייתיות של האזור מבחינת חומרים מסוכנים.

הוא כתב מפורשות: "התכנית נמצאת בתחום המושפע מאכסון ושינוע חומרים מסוכנים בתחום נמל אשדוד, מידת ההשפעה מצד החומרים המסוכנים ואת המשמעויות לגבי התכנית אם בכלל יש לבחון במסגרת תסקיר השפעה על הסביבה, אלא אם מוסד התכנון יחליט אחרת (בהתאם לתקנות התסקירים סעיף 2 (ג).  

עורך המסמך מופנה למדריך לתכנון סביבתי ולהנחיות המקצועיות של המשרד להגנת הסביבה".

היועץ לותמ"ל דרש בצדק, כי בתסקיר הגנה על הסביבה יסומנו על גבי מפות אורטופוטו: "אתרי האחסון הקיימים לחומרים מסוכנים בסביבת התכנית".

היועץ לותמ"ל גם דרש ממכיני התסקיר להגנה על הסביבה: "יש לפרט בטבלה את רשימת האתרים, שמותיהם, סוג החומרים, הערכה לגבי כמויות ותאור מתקן האכסון והאמצעים הפאסיביים המשמשים מתקן זה.  

״יש לפרט את פוטנציאל הנזק מחומרים אלו. יש לפרט את טווחי הסיכון מאתרים אלו על פי מתודולוגיה מוסכמת על ידי המשרד להגנת הסביבה. יש להעריך מה הן ההשפעות הצפויות של השכונה על תפעול אזור התעשיה ממזרח לתוכנית ותפעול שטחי האחסנה בנמל ובכלל זה יכולתן לעמוד בתקנים ובתקנות הקיימים היום".

לאחר מכן התחלתי לקרא את המסמך, שבתחילתו מפורטים 19 המומחים והחברות שהכינו את המסמך, ומעט התפלאתי שאין ביניהם אף מומחה לחומרים מסוכנים או מומחה להערכת סיכונים. ניראה לי מעט חשוד.

חסרים חלקים מהותיים וחיוניים

קראתי את המסמך מתחילתו ועד סופו, אך לתדהמתי לא מצאתי התייחסות מהותית לנושא החומרים המסוכנים, כפי שנדרש מפורשות בהנחיות לביצוע התסקיר. בדקתי שוב אם במקרה דילגתי על קטע כלשהו, ווידאתי שאין במסמך ניתוח סיכונים הנגרמים מחומרים מסוכנים.

לפיכך אני סבור כי במסמך זה חסרים חלקים מהותיים וחיוניים, ולכן מסמך זה הינו פגום, ולא ניתן היה לאשר את התוכנית תוך הסתמכות עליו.

פניתי למינהלת הסכם הגג באשדוד, והתגובה שנמסרה מטעמם הייתה: ״המשרד להגנת הסביבה אישר בתאריך ה- 11.9.22 את מתן היתרי הבניה בשטח התכנית להקמת רובע פארק לכיש אשדוד. המשרד קבע כי: אין מניעה בהיבט סיכונים משינוע ואחסון חומרים מסוכנים, לקידום היתרי בניה, לכלל המגרשים בשטח תכנית פארק לכיש".

פניתי למספר גורמים בבקשה לקבל את מסמך ניתוח הסיכונים שעליו התבססה ההחלטה שבשטח התוכנית אין סיכון מהותי בגלל חומרים מסוכנים, אך אף גורם לא העביר את המסמך האמור.

אני סבור שעל כל הגורמים המעורבים מוטלת אחריות אישית לזמן דיון דחוף, עם כל הגורמים הנוגעים לדבר, וביניהם החברה שהכינה את המסמך האמור והיועץ הסביבתי לותמ"ל שקבע את ההנחיות לביצוע המסמך.

בדיון זה יש להתייחס, בין השאר, לגבי אי-הצגת סקר הסיכונים האמור באתר האינטרנט של מינהל התכנון, לגבי משמעויות המצב, ולהוציא הודעה לציבור (ולתקשורת) בעניין זה.

כמובן שצריך יהיה גם להביא את המידע, באופן ברור, ומבלי להסתיר דבר, לידיעת כל הקבלנים וכל רוכשי הדירות בשכונת רובע פארק לכיש.

אני סבור שחובה על ראשי מינהל התכנון, על מנהלי המשרד להגנת הסביבה, על חברי מועצת העיר של אשדוד, על חברי מועצת איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד – חבל יבנה, ועל חברי מועצות מנהלים של כל הגופים המעורבים האחרים, לדרוש הסברים, לקבל את סקר הסיכונים ולהיות מודעים למסקנותיו, לעקוב אחר הנעשה, ולהיעזר גם ביועצים מומחים על מנת להבין את המצב לאשורו.

נמל אשדוד הוא אחד המקומות המסוכנים ביותר בישראל

בנמל אשדוד יש כמויות גדולות של חומרים מסוכנים, כגון מכולות ברום שאפילו אם רק אחת מהן תיפרץ, ענן של גז רעיל מאוד עלול להיסחף ברוח לעבר שכונה קרובה ולגרום אסון המוני.

יש בנמל אשדוד כמויות גדולות של חומרים מתלקחים העלולים ליצור שריפות ענק שיגרמו לפליטת חומרים מסוכנים שונים. מייבאים ומייצאים דרך נמל אשדוד מטעני נפיצים כמו תחמושת צבאית.

מבחינת חומרים מסוכנים, נמל אשדוד הוא אחד המקומות המסוכנים ביותר בישראל, ואין זה המקום לחשוף את התרחישים השונים שעלולים לגרום סיכון לשכונת מגורים סמוכה לנמל אשדוד.

אני סבור שכל עוד סקרי הסיכונים לגבי חומרים מסוכנים העלולים להיפלט מנמל אשדוד, מקרונות רכבת המובילים חומרים מסוכנים לנמל אשדוד וממפעלים ומתקנים בעורף נמל אשדוד לא יפורסמו, ויוכיחו שרמת הסיכון הינה קבילה על פי אמות המידה שקבע המשרד להגנת הסביבה, אסור יהיה לאכלס את רובע פארק לכיש באשדוד.

משרד הגנת הסביבה טרם ענה על שאילתא האם בסקר שנערך לשכונה החדשה יש פרק בנושא חומרים מסוכנים. 


המחבר הוא מהנדס יועץ בתחום החומרים המסוכנים, חבר באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות, מחבר ומתרגם ספרים ובהם "מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים" | המאמר מציג את עמדת מחברו, ואינו מבטא עמדה רשמית של האיגוד הישראלי להנדסת בטיחות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית