סימולציה - מקדם מכירות אפקטיבי למערכות צבאיות טכנולוגיות

סימולציה פיסיקלית או וויזואלית יכולה לשמש את אנשי המכירות בתעשיות הביטחוניות לצורך המחשת הצורך מול הלקוח 

By Photo: Sgt Si Longworth RLC (Phot)/MOD, OGL v1.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=42137627

תחום הסימולציה הצבאית מתחלק לרוב לשתי מגמות, סימולציה פיסיקאלית וסימולציה וויזואלית. 

סימולציה פיסיקאלית אשר נקראת לעיתים סימולציית ביצועים, ייעודה לבחון ולדמות מעטפת ביצועים פיזיקאלית של מערכות אמל"ח טכנולוגיות, החל ממערכות תקשורת ושו"ב, דרך מערכות לוחמה אלקטרונית, ניווט ועד למערכות נשק קינטיות כמו טילים, מרגמות ורקטות.

סימולציה וויזואלית מיושמת לרוב באמצעות מנועים גרפיים מעולמות פיתוח משחקי המחשב ומשמשת לבחינת ביצועים ויישומים מבצעיים. ענף צד מאד מוכר בעולמות הביטחון של מגמה זאת הינה הסימולטורים הצבאיים, החל מסימולטור טיסה, דרך מאמן מפקדות פו"ש ועד למאמן לחימת חי"ר.

שתי השיטות משמשות את מפעילי המערכת ומבצעי המשימות הצבאיות, כדי להתאמן, להשתפר, לבצע הכשרה או פרק אימון והן כדי לבחון מעטפת ביצועים של מערכות, לעיתים אף לפני הפעלה מבצעית עתידית, לדוגמה, לסמלץ תמרון ומעוף של להקת רחפנים תוקפים אל מול תנאי משימה ותנאי סביבה סינטטיים לפני ביצוע משימת המעוף האמיתית.

יישום עתידי אשר ניתן להשעינו על טכנולוגיית הסימולציה, הן הפיזיקאלית והן הוויזואלית, הוא דווקא עבור התעשיות הביטחוניות ולא עבור לקוחותיהן (מפעילים מבצעיים), שימוש בטכנולוגיית סימולציה עבור קידום מכירות מערכות טכנולוגיות צבאיות ועבור שיווק.

משפט ישן ומוכר הוא "אין טוב ממראה עיניים", לא תמיד ניתן להדגים באופן מבצעי יירוט של איום רקטי באמצעות מערכת הגנה אווירית אך בקלות ניתן להדגים תרחיש סימולציה של הפעילות ואף להציג את מעטפת הביצועים הן הוויזואלית והן האמפירית של הטכנולוגיה והאימפקט שלה עבור הלקוח.

דוגמה טובה הינה אירוע בו מנהל פיתוח עסקי של חברה ביטחונית אשר מתכוונת למכור מערכות יירוט רחפנים ללקוח זר, מתעכב מול נציג הלקוח על השאלה המאד הנדסית אך גם מאד מבצעית ותפעולית שהינה, כמה מערכות הגנה אווירית מרחפנים נכון ללקוח לרכוש עבור משימת ההגנה על המתקן האסטרטגי. 

בעוד שעובד התעשייה מציע לנציג הלקוח לרכוש ארבעה מערכות יירוט ושתי מערכות גילוי וזיהוי (לצד רכיב תקשורת ושליטה ובקרה), הלקוח שוקל לרכוש עבור ההגנה האווירית של האתר מערכת יירוט אחת ומערכת גילוי וזיהוי אחת.

באמצעות הדגמה על ידי סימולציה וויזואלית של הדמיית האתר האסטרטגי, האיומים (רחפנים שונים), מערכות ההגנה האווירית וקשתות מעטפת ביצועים, לצד תרחישים שונים המיושמים בסימולציה, מקבל נציג הלקוח תמונת מצב טובה, הן אמפירית והן וויזואלית של עמידה במשימת הגנת המתקן האסטרטגי אפקטיבית יותר באמצעות מארג המערכות אשר עובד התעשייה הציע לנציג הלקוח.

באמצעות סימולציה, הלקוח יכול לתקף בעצמו את המתקן שהוא אמון על הגנתו, כולל פריסה סינטטית הדמייתית של מערכות ההגנה וראה בעיניו את הדמיית התרחיש המבצעי.

דוגמה נוספת לשימוש בטכנולוגיית סימולציה עבור ייעול תהליכי מכירות ופיתוח עסקי של אמל"ח הינה במקרה בו התעשייה מוכרת פתרון ותוכנית שלמה ולא רק רכיב אחד או מוצר אחד.

כיום, תעשיות ביטחוניות אינן מוכרות רק מוצרים טכנולוגיים בודדים כמו מצלמות, מערכות תצפית או מכ"מים טקטיים, אלא פתרון שלם למשימה צבאית כמו משימת הגנת גבולות, משימת אבטחת שיירות או משימת הגנה על אתרי מים כלכליים.

מערכת שלמה לעמידה בתנאי המשימה, סנסורים שונים, אמל"ח, פלטפורמות, תקשורת ושו"ב, הכל יחדיו, "כמערכת של מערכות" טכנולוגיות וצבאיות.

במקרה זה במיוחד, נכון להשתמש בסימולציה כדי להראות תרחישי תקיפת אויב והגנה על הגבול, האתר או עמידה בכל משימה צבאית אחרת, המחשה של פריסת סנסורים ומערכות, מעטפת ביצועים ובחינה באלו מערכות (תמהיל, סוג וכמות) נכון אפקטיבית יותר להשתמש מול כל איום או משימת תקיפה והגנה בסימולציה.

על ידי המחשה וויזואלית באמצעות סימולציה ניתן למקסם מעטפת מכירות של מערכות ושירותים ללקוחות בתחום הדיפנס ובכך להשתמש דה-פקטו במכפיל כוח שיווקי, טכנולוגי ודיגיטלי.


רותם מי-טל, מנכ"ל חברת אסגארד מערכות בע"מ - חברת חדשנות והנדסה מתל אביב המתמחה ביישומי בינה מלאכותית

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית