זאב הערבות, לידתה של אימפריה

קון איגולדן, זאב הערבות, לידתה של אימפריה, תרגום דורית בריל-פולק, מודן הוצאה לאור, 2023

באדיבות מודן הוצאה לאור

ג'ינגיס חאן, השליט הראשון של האימפריה המונגולית נולד בשם טֵמּוג'ין, בנו השני של חאן שבט הזאבים. אביו נהרג במתקפה של אויבים, והחאן החדש גרש את טמוג'ין הצעיר ומשפחתו מהשבט והפקיר אותם בחורף המקפיא של הערבה המונגולית, בלי מזון ובלי מחסה.

כנגד כל הסיכויים, נגד איתני הטבע ואויבים מבית ומחוץ, שרד טמוג'ין, הגן על משפחתו, והפך ללוחם אמיץ שיצא לנקום באנשים שניסו לחסל אותו.

הספר הוא תיעוד אפוס רחב יריעה על תרבות שבטית פטריארכלית בעולם רחוק ובלתי מוכר. במציאות בה הצליח החזק לשרוד, ומנהיג בלתי מעורער צמח והפך לחאן, מקים האימפריה המונגולית.

ג'ינגיס חאן הוא אחת הדמויות המרתקות בהיסטוריה האנושית, אשר הצליח במנהיגותו וביכולותיו המיוחדות לאחד תחת חרבו את כל שבטי המונגולים, ולהפוך אותם לכוח צבאי עולמי שנלחם ויכול לטאטרים. הוא ולוחמיו השפיעו בכיבושיהם מלאי האומץ על ההיסטוריה העולמית. 

שנים רבים סכסכו הסינים בין שבטי הטטרים שאיימו עליהם מצפון לבין השבטים הקטנים שנדדו בערבות מונגוליה הרחבים ששכנו מערבה לסין.

הטאטרים, לוחמים נועזים ומלוכדים ועם רב, היו לאימת הסינים. בני השבטים המונגוליים היו רועי צאן ועושרם התבטא בכמויות העדרים הגדולים והמפוטמים שלהם. הם היו קטנים ומפולגים, ראשי החמולות היו מלאי אגו, תאוות בצע ונקמה. היה עליהם גם להיאבק באיתני הטבע בערבה המונגולית הקשוחה, תרבות לא מוכרת.

בעולם מורכב זה נולד סג'ומין, בנו השני של חאן שבט הזאבים. בספר, הכתוב כרומן, מתוארת הפיכתו של נער צעיר למנהיג עולמי בזכות כישוריו המיוחדים. דרכו לא היתה סוגה בשושנים וחושלה בחורף קשה אחד, בו נהרג אביו, החאן הנערץ בקרב, והוא ואחיו הצעירים עם אימו הנושאת תינוקת רכה בידיה, נזרקו לבד לחורף קשה ואכזר.

כאן עוצבה אישיותו הנחושה של ג'ינגיס, אשר כנגד כל הסיכויים הצליח לשגשג ולהגן על משפחתו. סג'ומין הבין כי לבד אין להם סיכוי לשרוד בערבה הקשוחה והוא השכיל  לאסוף סביבו אנשים שגורשו מהשבטים מסביב. כך הוא יצר שבט לוחמים חדש שבעזרתו הקים את האימפריה המונגולית, "העם הכסוף".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית