תמונות לווין מאשרות: בסיס טילי סקאד כ-12 ק״מ מקהיר

בישראל, משתיקים באופן מכוון את כל העיסוק בטילאות המצרית | מאמר עדכני המבוסס על תמונות לווין מהשנה האחרונה זיהה בסיס טילי סקאד ליד קהיר 

https://www.iiss.org/de-DE/online-analysis/military-balance/2023/06/after-half-a-century-egypts-scuds-soldier-on

מצרים נמצאת בהסכם שלום עם ישראל מאז תחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת, אך עם זאת ממשיכה להתעצם. לצד הצטיידות בספינות, צוללות, ורכבים קרביים, מצרים גם מחזיקה טילים ארוכי טווח. מצרים הייתה הראשונה במזרח התיכון לשגר מספר טילי סקאד לעבר ערי ישראל במלחמת יום הכיפורים. מהלך מוראלי יותר מאשר משפיע לחימה, אבל בכל זאת. 

מצרים גם הייתה זו שמכרה לצפון קוריאה טילי סקאד, במהלך שייסד את תעשייה הטילים המשגשגת של צפון קוריאה עד ימינו. צפון קוריאה מכרה לאיראן טילים או ידע טילאות, ולכן ניתן לומר, שבאופן עקיף, מצרים נושאת באחריות לאיום הטילאות המכוון כיום לעבר ערי ישראל מצד טהרן. 

בישראל, משתיקים באופן מכוון את כל העיסוק בטילאות המצרית. הסיבה לכך שמצרים נחשבת מדינת שלום, אוהדת ישראל. משתפת פעולה בשמירה על גבול שקט יחסית (להוציא מקרים בודדים כמו האירוע עם השוטר המצרי לאחרונה) ואין כל עניין בממשלה להציג את מצרים כאויב פוטנציאלי. גם אין ממש תקציב ביטחון בשביל זה. 

בעולם הגדול, מחוץ לישראל, ישנו עיסוק בשאלה איפה מצרים מחביאה את הטילים שלה. לאחרונה פורסם מאמר במכון המחקר iiss.org, הטוען כי תמונות לווין שצולמו ביולי 2022 ובאפריל האחרון חושפות בסיס טילי סקאד מצרי, כ-12 ק״מ דרום-מזרח ממרכז קהיר (30.000900, 31.358300). 

״בעוד שכוח הטילים הבליסטיים של מצרים נותר חשאי, צילומי לוויין עדכניים מראים שלמרות גילו, מערכת הטווח הקצר R-300 Elbrus או RS-SS-1C Scud B עדיין פעילה. ניתוח של תמונות לוויין מסחריות מאפריל 2023 מראה מה שהוא כמעט בוודאות בסיס סקאד בקצה קהיר.״, נכתב בפרסום. 

ההתעצמות הטילית של מצרים לא צריכה להפתיע איש בישראל. כתבתי על זה בשנת 2015, על בסיס מקורות גלויים. ניתן להניח שמקורות לא גלויים, הנמצאים בידי שירותי הביון הישראלים, יודעים בדיוק רב מה יש למצרים, כמה ואיפה. 

אחת השאלות החשובות שנותרו פתוחות, גם במאמר הנוכחי, הוא האם מצרים רכשה טילי Nodong מצפון קוריאה. טילים אלו אמורים להגיע לטווחים של 1250 ק״מ. שימו מחוגה שמרכזה קהיר (מיקום הבסיס) ופיתחו אותה ל-1250 ק״מ רדיוס. אם אכן מצרים רכשה וקיבלה טילים אלו, כל קורא שגר בישראל נמצא תחת הטווח שלהם. 

כמה טילי סקאד יש למצרים? בעבר ה-CIA העריך כי מדובר בעשרות טילים. עם זאת, הארסנל הנוכחי, גודלו ואיכותו, נותרו עלומים לציבור הרחב. נקווה שלפחות במערכת הביטחון יודעים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית