פסק דין ראשון לתשלום פיצויים לקורבנות הפיצוץ בנמל ביירות

ביום שלישי ה-13/06/2023 בית משפט בלונדון הורה ל- Savaro Ltd לשלם יותר מ-800,000 ליש"ט פיצויים לארבעה מקורבנות הפיצוץ ב-2020 בנמל ביירות | עדיין נשארה השאלה מי ישלם בפועל 

By Mehr News Agency, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=92996957

ביום שבת 10/06/2023 בסביבות השעה 08:45 אירע פיצוץ במפעל MKE לייצור רקטות וחומרי נפץ מזרחית לבירה אנקרה שבטורקיה. הפיצוץ גרם לקריסת בניין והרג את כל חמישה העובדים שהיו בו.

גופותיהם של כל ההרוגים חולצו מבין ההריסות. מספר עובדים פצועים הועברו לבתי חולים מקומיים. כמה מהם הוגדרו במצב אנוש. מדובר במתחם של מפעל ממשלתי, תאגיד התעשייה המכנית והכימית שבבעלות המדינה, שהוא חלק ממשרד ההגנה הטורקי. המפעל מייצר טילים עבור הכוחות המזוינים ומשרד הפנים של טורקיה.

חלונות ראווה וזגוגיות בחלונות בתים באזורים הסמוכים נופצו מעוצמת הפיצוץ, ועשן אפור נראה מיתמר מהמתחם בזמן שאמבולנסים וכבאיות מיהרו לאזור. תמונות הראו אמבולנסים במפעל והכבאים נלחמו בסדרה של שריפות קטנות. בני משפחות העובדים התאספו בקרבת מקום בציפייה לחדשות על יקיריהם.

מושל אנקרה אמר לכתבים, שהפיצוץ נגרם ככל הנראה על ידי תגובה כימית במהלך ניסוי כימי במחלקת ייצור דינמיט. סגן שר ההגנה של טורקיה אמר, שגורמים רשמיים בחנו צילומים מתוך הבניין ברגעים שקדמו לפיצוץ, שלא היה שום דבר יוצא דופן עד לרגע הפיצוץ, ושהעובדים ביצעו את הפעילות הרגילה שלהם, והפיצוץ קרה פתאום.

משרד ההגנה מסר בהצהרה, שנפתחה חקירה משפטית ומנהלית בנוגע לאירוע, בעוד התובעים המחוזיים אמרו, שהם בודקים את האירוע. נשיא טורקיה תודרך על התקרית על ידי שר ההגנה, ושלח את תנחומיו למשפחות הקורבנות, כך נמסר מלשכת התקשורת שלו.

תוכנית לימודים לתואר שלישי: מחקר הערכה ותיקוף של שיטות לאיתור עקבות חומרי נפץ

אוניברסיטת טסמניה פירסמה הודעה להגשת מועמדות לתכנית לימודים לתואר שלישי בשיתוף עם המשטרה הפדרלית האוסטרלית (AFP). מדובר בפרויקט מחקר הערכה ותיקוף של שיטות לאיתור עקבות חומרי נפץ. בראש התכנית עומד פרופ' Michael Breadmore, כימאי מבית הספר למדעי הטבע.

מטרת המחקר עדכון ותיקוף שיטות לאיתור עקבות חומרי נפץ כדי להבטיח, ששיטות העבודה לפיהן עובדת המשטרה הן הטובות ביותר בעולם. התוצאה תהיה יעילות משופרת בתהליכים, בשיטות ובמשאבי האנוש, באמינות מוגברת של הנתונים, ובביטחון שהמשטרה עומדת בהתחייבויות הנדרשות בתקופה שבה יש ביקורת רבה על היושרה של מעבדות הזיהוי הפלילי ויכולתן לספק תוצאות מדעיות מבוססות.

מועמדים יוכלו להגיש בקשה למלגת תוכנית הכשרה מחקרית (RTP) או למלגת מחקר לתארים מתקדמים בטסמניה (TGRS). מלגה שכזאת מזכה במלגת קיום בסך 31,500 דולר אוסטרלי לשנה למשך 3.5 שנים, ומלגת רילוקיישן של עד $2,000. מועמדים מקומיים שתאושר להם מלגה יהיו זכאים לקיזוז שכר לימוד לכיסוי עלות שכר הלימוד לתקופה של עד ארבע שנים, ומועמדים בינלאומיים לקיזוז דמי אוניברסיטת טסמניה לתקופה של עד ארבע שנים.

על המועמד להיות אזרח מדינה מאחת מקהילת חמש העיניים (אוסטרליה, ניו זילנד, ארה"ב, קנדה או בריטניה). בקשות יש להגיש לפני 1 ביולי 2023.

פסק דין ראשון לתשלום פיצויים לקורבנות הפיצוץ בנמל ביירות

לפני שלושה חודשים פירסמתי את המאמר שנתיים וחצי מאוחר יותר: טרם נמצאו האחראים לפיצוץ בנמל ביירות, שהציג תמונת מצב עדכנית שנתיים וחצי מאוחר יותר.

ציינתי שם, שבית המשפט העליון בלונדון מצא את Savaro Ltd, חברה מלונדון הרשומה בבריטניה ושסיפקה את האמוניום החנקתי שהתפוצץ בשנת 2020 בנמל ביירות, אחראית למוות, לפגיעה גופנית ולנזק לרכוש בתיק, שהגישה לשכת עורכי הדין בביירות בשם קורבנות הפיצוץ, ושההליך המשפטי יעבור לשלב קביעת הפיצויים.

ביום שלישי ה-13/06/2023 בית משפט בלונדון הורה ל- Savaro Ltd לשלם יותר מ-800,000 ליש"ט פיצויים לארבעה מקורבנות הפיצוץ ב-2020 בנמל ביירות: 100,000 ליש"ט בתוספת ריבית כל אחד לשלושה קרובי משפחה של קורבנות שנפטרו, וקצת יותר מ-500,000 ליש"ט לאישה שנפצעה, כפיצוי על נזקים נפשיים ופיזיים ולכיסוי הוצאות רפואיות. 

זו הפעם הראשונה שבית משפט כלשהו בעולם נותן החלטות באשר לאחריות ונזקים בפיצוץ נמל ביירות לאחר כשלוש שנים. הפסיקה בלונדון היא הצלחה משפטית יוצאת דופן עבור משפחות הקורבנות, שחבריהן קראו לחקירה לאומית ללא הפרעה.

חלקם בחרו להגיש תביעות בחו"ל. לשכת עורכי הדין בביירות, יחד עם ארבע משפחות הקורבנות, הגישו תביעה נגד חברת Savaro Ltd באוגוסט 2021 לאחר שעתרה לרשויות הבריטיות לעצור את הפירוק מרצון, והרשויות בבריטניה חסמו את ניסיונותיה להכריז  על עצמה כעל חברה בפירוק.

אחרי כמעט שלוש שנים מהאסון, זו הפעם הראשונה שיש החלטה שיפוטית גם לגבי אחריות וגם לגבי נזקים, והחלטה זו מגיעה בתקופה שבה החקירה הלבנונית עומדת בפני מבוי סתום, אולי לצמיתות, כך שזה נותן מידה של נחמה לקורבנות.

נותרה ללא מענה השאלה מי בדיוק ישלם. המנהלת היחידה הרשומה ב-Savaro אצל רשם החברות הבריטי אמרה בראיון ב-2021, שהיא פועלת בשמו של בעלים שאת זהותו היא סירבה לחשוף.

עד היום עדיין לא ברור מיהו או מיהם הבעלים של חברת Savaro Ltd. הבעלים הרשומים הם סוכנים של חברת שירותים תאגידיים. ביוני 2022 הורה בית המשפט העליון לחברה לחשוף את בעליה האמיתיים, אך החברה לא עשתה זאת.


לקט החדשות מתוף פוסטים, שפורסמו בקבוצת ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית