דעה | ואם רוסיה תשגר גרעין לעבר אוקראינה? שאלות לגבי תכניות מגירה של המערב 

הטירוף האמיתי עלול להגיע אם שדה הקרב הקונבנציונלי - יהפוך לבלתי קונבנציונלי

http://kremlin.ru/multimedia/photo/page/2

דברים מתרחשים במלחמת אוקראינה, התמודדות בין-מעצמתית, ארה"ב ורוסיה. רוסיה משתמשת בנשק חדש-ישן – הריסת סכר. פוטין מודיע ללוקשנקו שיפרוס בבלארוס נשק גרעיני טקטי (נג"ט), קרוב לגבול אוקראינה ונשיא בלארוס מסכים. פוטין ולוקשנקו משחקים באש.

תוך שמירה על ערפל קרב, מודה זלנסקי שצבאו מנהל מתקפות נגד, ובמוסקווה שמחים להודיע שצבא רוסיה השמיד טנקי ליאופרד גרמניים ונגמ"שי ברדלי אמריקניים. התנגשות בין מערכות נשק רוסיות ומערביות. קיץ הגיע, דרכי אוקראינה יבשו מהפשרת השלגים, אם לא נשטפו ממימי הסכר, אך אין לצפות להכרעה קרובה. צפויה מלחמת התשה ממושכת. 

כשהתפתחויות כאלו ואחרות באזורנו מתרחשות, מתחשק להעמיד למנהיגי העולם הרחב כמה שאלות הרות עולם. מה יעשה הנשיא ביידן כאשר יעיירו אותו בלילה אחד ויבשרו לו שצבא רוסיה שיגר נשק גרעיני טקטי למטרה באוקראינה.

מה יעשה ממשל ביידן ברגע שיודיעו לו שיש סימנים שבידי איראן יש נשק גרעיני. העשרת אורנים גבוהה, יש פתרון לנושא הנשק, אולי אפילו ניסוי.

מה יעשה ממשל ביידן כשיודיעו לו באמצע הלילה שיש סימנים מעידים שצבא סין פולש  לטייוואן.

מה יעשה הנשיא פוטין ברגע שיבשרו לו שלאיראן יש נשק גרעיני והסינים פולשים לטייוואן.

שאלה לממשלת ישראל: מה תעשה כשיתברר לה מהחומר המודיעיני יום אחד שבטהרן התקבלה החלטה לצעוד קדימה לעבר נשק גרעיני, הגברת ההעשרה, פתרון לנושא הנשק וכו'.

שאלות היפוטתיות? 

מתחום הדמיון הפרוע? לא בטוח. יש לקוות שבמטות הכלליים ובכספות הסודיות של הממשלות יש תיקים מסודרים עם תשובות מה עושים אם חלילה מתממשים התרחישים הנוראים בשאלות  1  עד 5. 

ברור שדברי ראווה והתפארויות אינן תשובות הולמות. התבטאויות אופייניות במקומותינו מפי פוליטיקאים וקצינים בשרות ובדימוס: "לא ניתן", "לא נאפשר", "ננקוט ביד חזקה ובכל האמצעים", "נחזיר את לבנון לימי הביניים", "נהרוס דאחיה בדרום ביירות", "ידו הארוכה של צה"ל", וכו'. 

גם הממשל האמריקני אינו חף מהצהרות מסוג זה בנושא הגרעין האיראני: "לעולם לא נאפשר לטהרן נשק גרעיני". מה פירוש "לא נאפשר?" – האם יש החלטה שחיל האוויר האמריקני יתקוף מתקני גרעין באיראן. בכוחות עצמו, בשת"פ עם חיל האוויר הישראלי. שאלה.

ואם פוטין ישגר בעוד חודש נשק גרעיני טקטי אל עיר באוקראינה, האם תמריא מצפון קרוליינה הדיוויזיה ה-101 לעבר קייב. ואם מטוסי חיל האוויר הסיני יתקפו מטרות בטייוואן כהכנה ברורה לפלישה לאי, האם יש החלטה שמפציצי חה"א האמריקני ימריאו לכיוון בייג'ין. שאלה.

ואם פוטין ישתמש לראשונה מאז מלחמת העולם ה-2 בנשק גרעיני, אפילו "רק" טקטי, האם מפקדת נאט"ו בבריסל תפעיל את הכוח האווירי שלה. 

האם מטוסי קרב בריטיים, צרפתיים, גרמניים ימריאו לניהול קרבות אוויר עם מטוסי מיג וסוחוי רוסיים בשמי אוקראינה. מנהיגי צרפת, גרמיה ופולין הביעו השבוע תמיכה בסיוע צבאי במתקפת נגד אוקראינית. האם ישלחו צבא ומטוסים לקייב. שאלה. 

ככה לא בונים חומה

בנושא הנשק הגרעיני האיראני ישראל חייבת לראות בארה"ב שותפה מלאה, מדיפלומטיה ועד פתרון צבאי. במקום זה נראה שממשלת ישראל עושה הכל כדי לפרום תפרים חזקים וותיקים במארג קשרי ישראל-אמריקה.  

להעליב את סגנית הנשיא, למנות יועץ תקשורת לראש הממשלה שהעליב את הנשיא ביידן ומפלגתו. אלו צעדים שמרחיקים מראש הממשלה את כרטיס הכניסה לבית הלבן. מי מוזמן לביידן ולקונגרס? הנשיא הרצוג. ושר הביטחון נפגש באירופה, ולא בוושינגטון, עם עמיתיו בצמרת הביטחונית האמריקנית. ככה לא בונים חומה. 

יש כנראה פוליטיקאים בכירים בישראל שאינם יודעים, או שאינם מבינים, את עומק הקשר החיוני בין ישראל לבין ארה"ב, בין משרדי הביטחון, בין המטכ"לים ובין חילות האוויר של שתי המדינות באשר לתכניות הטיפול בנושא הגרעין האיראני. סעיפי רכש חיוניים לחיל האוויר תלויים ועומדים בדרך הארוכה בין ירושלים לוושינגטון, שבלעדיהם תתקשה ישראל לפעול. 

כדאי להסתכל על המפה ולראות שכדי להגיע לאיראן על מטוסים ישראליים לטוס מעל ירדן, סעודיה, מדינות המפרץ, חלקן או כולן. "נסתדר לבד" זו איננה מדיניות. בארץ, לא כל המומחים תמימי דעים שאמנם נוכל להסתדר לבד.

המלחמה באוקראינה נמשכת כבר 15 חודשים, והסוף רחוק. קצינים בכירים ומומחי ביטחון בארה"ב ובאירופה אומרים שרוסיה אמנם עשתה שגיאות קשות במהלך הלחימה, אך יש סימנים שלמדה לקחים. צבאה משפר יכולות ונשק. הוקם קו הגנה מבוצר היטב לאורך אלף ק"מ. משימוש בפצצות ממלחמת העולם ה-2, עובר הצבא הרוסי לחימוש מונחה מדוייק. 

תנועות קדימה ואחורה

רמטכ"ל צבא ארה"ב גנרל מרק מאליי אמר השבוע שצבא אוקראינה מוכן היטב, אך זו תהיה מלחמה עם 'תנועות קדימה ואחורה' שתימשך זמן רב. עמיתו הבריטי (לשעבר) גנרל סר ריצ'רד ברונס, ציין שהרוסים מרבים באחרונה להשתמש בכטמ"מים מסוגים שונים, הם הרחיקו את המפקדות בחזיתות מטווח הארטילריה, והקרבות נעשים קשים.

המורל בכוחות הצבא הרוסי באוקראינה נמוך. אפילו לכוח וגנר, יחידת שכירי החרב של פוטין, יש טענות קשות נגד הקרמלין. לעומת זה לצבא אוקראינה ולאוכלוסייה האזרחית רוח לחימה ומורל גבוהים. צבא אוקראינה מאומן וחמוש במיטב הנשק המערבי, וטייסיו לומדים מטוסי קרב F-16. גם טנקי אברמס אמריקניים יגיעו.

מכאן מסקנת המומחים שבשדה הקרב הקונבנציונלי יש לצפות למלחמת התשה ממושכת בין שני הצבאות. בעזרת סיוע בינלאומי, מערבי-אמריקני מזה ואיראני-סיני מזה, עלולים להתכתש הדדית ולהקיז דם בחודשים הבאים, וזה כולל דמם של אזרחים, גברים, נשים וטף.

הטירוף האמיתי עלול להגיע אם שדה הקרב הקונבנציונלי יהפוך לבלתי קונבנציונלי. כמו למשל הפעלת נשק גרעיני טקטי או רעיון עיוועים רוסי בלתי צפוי לפגיעה קשה באוכלוסיה אזרחית. 

כמו פיצוץ סכר והפקרת מאות אלפי אזרחים לשיטפונות, צמא והרס. זה פחות חמור מנשק גרעיני, אך אלו רמזים שהטירוף עלול לעלות מדרגה. ואז נבקש בדחיפות תשובות טובות לחמש השאלות שהצבנו בתחילת הדברים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית