מפקד מרכז הבינה המלאכותית, 8200: בינה מלאכותית מאפשרת סיווג וגילוי מהיר יותר של יעדי טרור 

"הבשורה" ו"האלכימאי" - מערכות צה״ליות ששיפרו בעשרות מונים את היכולת של צה"ל להפליל מטרות, ולזהות פעילי טרור ובכך לסכל את פעילותם

 צילום דרור סיתהכל

"כלי הדאטה סיינס וה-AI בהם אנו משתמשים מגבירים משמעותית את היכולת שלנו לסכל פיגועי טרור", כך אומר אל"מ יואב, מפקד מרכז הבינה המלאכותית, 8200, בכנס שבוע ה-AI באוניברסיטת תל אביב. 

"אחד הכלים המשמעותיים שבנינו ומפעילים כיום, היא מערכת שיודעת למצוא אנשים 'מסוכנים' על בסיס אינפוט של רשימת אנשים שהופללה והוזנה למערכת. את התהליך הזה עושה המערכת בשניות, מה שבעבר היה לוקח למאות חוקרים מספר שבועות לעשות".

אל"מ חשף לראשונה כי "במבצע 'שומר החומות' הצלחנו לזהות באמצעות המערכת מפקדי חוליות טילים של חמאס, ופעילי נ"ט במיליציית טרור בעזה לצורך סיכולם. בשילוב האדם-מכונה הייחודי של יחידה 8200, המכונה הצליחה למצוא את המחבלים מבין מאגר עצום של אנשים ולהעביר את המידע שנוצר מהבינה המלאכותית, אל חוקרי אגף המודיעין".

בכנס, חשף גם כי במבצע שומר החומות, הצליח אגף המודיעין של צה"ל לייצר 200 מטרות חדשות לתקיפה בזמן המבצע באמצעות כלי הבינה המלאכותית שפותחו ב-8200. נוסף על כך, הצליחו ביחידה לעדכן ולשדרג את כלי ה-AI שלהם כ-150 פעמים בזמן המבצע - וכך שדרגו יכולות צה"ל במהלך המבצע.

המערכת שפותחה ב-8200 מצטרפת לשורה של מערכות במסגרת מהפכת הבינה המלאכותית - ביניהם "הבשורה" ו"האלכימאי" - ששיפרו בעשרות מונים את היכולת של צה"ל להפליל מטרות, ולזהות פעילי טרור ובכך לסכל את פעילותם.

אל"מ יואב הוא המוביל הצה"לי לתחום הדאטה סיינס וה-AI - וככזה, המרכז שעליו הוא מפקד, מפתח ומוביל פרויקטים לאומיים, כגון "מגשימים AI" יחד עם המרכז לחינוך סייבר שמקנה חינוך בדאטה סיינס לתלמידי תיכון בפריפריה הגאוגרפית-חברתית, וגם "אלונים" ו"ברקת" - תוכניות שמטרתן לאפשר לקציני עתודה נבחרים לסיים את התארים שלהם בדאטה סיינס בזמן קצר מהרגיל.

הוא פירט על אתגר עומס המידע, ועל מגוון רחב של כלים בהם מודיעין אנושי, כלי סייבר, מודיעין ויזואלי, כלי אוסינט ועוד, הגורמים להיצף אדיר של מידע עבור המודיעין הישראלי, שאותו צריך לסנן לפיסות המודיעין הרלוונטיות. כך, המערכות שמפתחים ביחידה נועדו לגשר על הפער הזה, והן משפרות משמעותית את היכולת לעבור על מודיעין רלוונטי, ואת זמן התגובה הצה"לי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית