לפני שנה, ארה״ב: שריפה במפעל דשנים עם אמוניום חנקתי דרשה פינוי 6500 איש

במפעל אוחסנה כמות של כ-500 טונות, עוד כ-100 טון, שאוחסנו בקרון רכבת סמוך, ו-5,000 טון דשן מוגמר | כ-90 כבאים וכ-150 אנשי כוחות חירום והצלה לקחו חלק בארוע

https://www.wfmynews2.com/video/news/local/winston-weaver-fertilizer-plant-fire-one-year-later/83-a59dd31d-6221-44aa-ae82-a25764b8296d

בשעה 20:00 לערך ב-31/01/2022 דווח על שריפה גדולה במפעל הדשנים Winston Weaver, בצד הצפוני של העיר Winston-Salem במדינת צפון קרולינה בארה"ב. השריפה ירתה לשמיים להבות כתומות בוהקות ותעלות עשן עבות. השריפה כילתה במהירות את כל המבנה ומוטטה אותו.

השריפה בערה מספר ימים עד שכלתה, ואילצה למעלה מ-6,500 אנשים להתפנות מבתיהם וממקומות העבודה ברדיוס של קילומטר אחד מחשש לפיצוץ גדול אפשרי של אמוניום חנקתי, כפי שאירע בעיירה West שבמדינת טקסס בשנת 2013 ותואר במאמר הגנה על חייהם של כבאים אינה הכרחית.
 
בתחילת האירוע, היה מספיק אמוניום חנקתי בהישג יד כדי שזה יהיה אחד הפיצוצים החמורים בהיסטוריה של ארה"ב: במפעל אוחסנה כמות של כ-500 טונות, עוד כ-100 טון, שאוחסנו בקרון רכבת סמוך, ו-5,000 טון דשן מוגמר. 

לשם השוואה: בפיצוץ במפעל הדשנים בעיירה הכפרית West שבמדינת טקסס בשנת 2013 היו כ-240 טונות של אמוניום חנקתי, ונהרגו 15 בני אדם. Winston-Salem המונה 250,000 איש מאוכלסת בצפיפות גבוהה יותר. 

זמן קצר לאחר שהגיעו מכבי האש הם הפסיקו את פעולות הכיבוי שהחלו בהן והסיגו לאחור את הצוות, מפאת הסיכון לפיצוץ. במהלך הבוקר שלמחרת המדינה ביקשה את סיוע הסוכנות הפדרלית לניטור האוויר ולדגימת מים עיליים. רחפנים ומסוק עקבו אחר השריפה. 

למחרת פרוץ השריפה הצליח ניסיון לסגור שני קווים שהזרימו גז טבעי לסביבת המפעל. כ-90 כבאים וכ-150 אנשי כוחות חירום והצלה לקחו חלק בארוע.

ריכוז גבוה של אמוניום חנקתי באוויר עלול לגרום לגירוד עיניים, שיעול, התעטשות ולגירוי בעור. משרד לסיוע והגנת הסביבה של מחוז Forsyth הנחה אנשים ובמיוחד ילדים להימנע מפעילות מחוץ לבית אם הם יכולים לראות או להריח את העשן או את האדים מהשריפה. 

פלומת העשן, שהיתמרה מהשריפה היתה אנכית. כל מי שהיה מצפון-מערב למפעל ראה אובך באוויר והריח ריח הדומה לזה של זיקוקין דינור שהופעלו, גופרית ואמוניה. האובך לא היה רעיל במיוחד אך הומלץ להימנע ממנו.

רק כעבור מספר ימים, כאשר מירב האמוניום החנקתי התכלה בשריפה מבלי שעבר פיצוץ, האזור סביב האתר נחשב בטוח ואז קרבו הכבאים והחלו לפעול לקירור שאר הכמות באתר החרוך. 

שני מתקנים לא מאוישים הזרימו כל אחד כ-500 ליטר בדקה על הערימות, והצליחו לקרר אותן, וגשם שהחל לרדת עזר רבות בכיבוי השריפה, אך בד בבד גם דחק את העשן קרוב יותר לאדמה.

גורמים רשמיים העריכו בתחילה, שמצב החירום יסתיים תוך 36 שעות, אולי אפילו יומיים. השריפה נמשכה ברציפות 5 ימים. בסופו של דבר אירעו מספר פיצוצים קטנים במפעל, אבל הפיצוץ הגדול שצוותי הכיבוי חששו ממנו לא אירע. 

כחצי שנה לאחר השריפה קנס משרד העבודה של ארה"ב את החברה בגין שתי הפרות חמורות: מבנים לאחסון אמוניום חנקתי לא נשמרו יבשים ואטומים מחדירת מים דרך הגג, הקירות והרצפות (2,800$); ופחי עץ שהחברה השתמשה בהם לא יוצרו כך שתמנע אפשרות חלחול של האמוניום החנקתי (5,600$). 

המחיצות המפרידות את אחסון האמוניום חנקתי ממוצרים אחרים שעלולים לזהם אותו לא היו מהודקות. האזור, שבו עמד מפעל הדשנים, הוא כיום רק חלקת אדמה ריקה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית