פרשנות | מחכים לאסון: שרת התחבורה - נדרש תיקון המחדלים בנושא הובלת חומרים מסוכנים

מדי יום מובלות בכבישי ישראל כמויות עתק של חומ"ס | הנהלים בישראל ישנים ולא מועדכנים | אין פיקוח של המל״ל על יישום המלצות הדו"ח שהוגש בעקבות האסון שהתרחש בנמל ביירות

Copyright: WHPics | bigstockphoto

לאחרונה ח"כ מירי רגב חזרה לתפקיד שרת תחבורה ואני סבור שאחת המשימות החשובות ביותר שעומדות בפניה ובפני ח"כ אורי מקלב (סגן שרת התחבורה), היא תיקון מחדלי משרד התחבורה בנושא הובלת חומרים מסוכנים (חומ"ס).

מדי יום מובלות בכבישי ישראל כמויות עתק של חומ"ס, ואירוע כמו תאונה של משאית המובילה חומ"ס, עלול להתפתח לתקרית חומרים מסוכנים, שתגבה קורבנות רבים, ושעלולה לשתק צירי תנועה מרכזיים למשך זמן רב. למרות זאת, מזה שנים, משרד התחבורה הזניח את הטיפול בנושא הובלת חומ"ס ולא הקצה לכך את המשאבים הדרושים.

הספר הכתום הגדול

מדינות העולם מבססות את אסדרת הובלת החומרים המסוכנים (בים, באוויר וביבשה) על מדריך האו"ם (המכונה: "הספר הכתום הגדול") שכותרתו: Recommendations on the Transport of Dangerous Goods. מדריך זה כולל את הוראות האו"ם לגבי סיווג חומרים מסוכנים, לגבי אריזתם, ולגבי סימוני אזהרה הנדרשים לצורך הובלתם.

כל שנתיים יוצאת מהדורה מעודכנת של מדריך זה הכוללת תיקונים, עדכונים, תוספות ושינויים, הנקבעים על ידי ועדת המומחים של האו"ם להובלת חומרים מסוכנים. למרות זאת מתברר שהמהדורה העברית האחרונה של מדריך זה יצאה עוד במאה הקודמת (בשנת 1997). במהלך רבע מאה מאז שיצאה המהדורה העברית הקודמת חלו אינספור שינויים אך איש לא טרח לעדכן את המהדורה העברית.

"הספר הכתום הגדול" משמש בסיס להוראות בינלאומיות שונות לגבי הובלת חומ"ס באוויר (הוראות ICAO), בים (הוראות IMO), ברכבת (הוראות RID) ובכבישים (הוראות ADR). בהמשך מאמר זה אתייחס רק להוראות ADR להובלת חומ"ס בכבישים.

אמנת ADR היא אמנה לגבי הובלה של חומ"ס בכבישים, המנוהלת על ידי האו"ם וחברות בה כל מדינות אירופה (שותפי הסחר הבינלאומי החשובים ביותר של ישראל) ומדינות נוספות ברחבי העולם (סה"כ 54 מדינות).

מזה שנים רבות מומחי משרד התחבורה טענו שישראל צריכה להצטרף לאמנת ADR ולבסס את ההוראות להובלת חומ"ס בכבישים על אמנה זו, אך הדבר כל פעם נדחה למועד מאוחר יותר.

הפיצוץ בנמל ביירות 

בעקבות פיצוץ הענק שהתרחש בנמל ביירות לפני למעלה משנתיים, ועדת מנחה לאומי לחומרים מסוכנים הגישה דיווח מיוחד למל"ל (המועצה לביטחון לאומי) ובו נקבע שעד סוף שנת 2021 על משרד התחבורה לפרסם תקנות התואמות את אמנת ADR. מועד זה חלף לפני שנה, ומשרד התחבורה טרם ביצע את המוטל עליו.

שרת התחבורה הקודמת ח"כ מירב מיכאלי, נכשלה בטיפול בנושא הובלת חומ"ס, והתפקוד של שרת התחבורה מירי רגב יבחן, גם ביכולתה לשקם את מחדלי העבר, ולהביא את מדינת ישראל לרמה המקובלת במדינות המתקדמות בעולם.

לצורך כך אני סבור כי על משרד התחבורה לתרגם לעברית את "הספר הכתום הגדול" של האו"ם ולהנגישו לציבור בעמוד האינטרנט של משרד התחבורה, לצרף את ישראל לאמנת ADR, לעדכן את החקיקה המיושנת לגבי הובלת חומרים מסוכנים וכדומה.

מעבר לכך, על נציגי משרד התחבורה לבצע בדיקות פתע למשאיות המובילות חומ"ס (בעיקר בקרבת היציאות מהנמלים), שיבוצעו על ידי עובדים מיומנים בעלי ידע לגבי המסמכים החייבים ללוות משלוחי חומ"ס, לגבי סימוני האזהרה שיש להשתמש בהם במהלך הובלת חומ"ס, לגבי רמת ההכשרה הנדרשת מנהגים המובילים חומ"ס וכדומה.

המל״ל צריך לפקח

לצורך כך יש להסיט תקציבים וכוח אדם ממחלקות אחרות במשרד התחבורה למחלקת מטענים ושינוע חומרים מסוכנים, שקופחה במשך שנים רבות, למרות שמדובר באחד הנושאים החשובים ביותר בטיפולו של משרד התחבורה.

למרות שהעובדים הבודדים במשרד התחבורה האחראים על הובלת מטענים, ובכללם חומרים מסוכנים, הינם עובדים מיומנים ומסורים, בהעדר כוח אדם מספיק ותקציב הולם לטיפול בתחום, לא ניתן יהיה להגיע לרמת הבטיחות המקובלת במדינות המפותחות.

מעבר לכך אני סבור שעל ראש המל"ל, השר לשעבר צחי הנגבי, לערוך דיון מעקב לגבי הדו"ח שהוגש למל"ל בעקבות האסון שהתרחש בנמל ביירות, ולבדוק מדוע מרבית ההמלצות שהופיעו בדו"ח זה מוסמסו וטרם יושמו.  אין צורך להמתין לדו"ח נוסף שיוגש למל"ל לאחר שיתרחש אסון בגלל חומרים מסוכנים בישראל.


המחבר הוא מהנדס יועץ בתחום החומרים המסוכנים, מחבר ומתרגם ספרים ובהם "מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים"

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית