מכון המחקר SIGNAL: אצבע בעין לארה״ב - סין ומדינות המפרץ מחזקות קשרים טכנולוגיים

קאריס ויטי ודייל אלוף, ממכון המחקר SIGNAL העוסק ביחסי ישראל-סין וסין במזה"ת: ״סין הפכה לגורם משמעותי בפיתוח האקוסיסטם הדיגיטלי של מדינות המפרץ״ 

https://www.fmprc.gov.cn/eng/zxxx_662805/202212/t20221209_10987704.html

המאבק על שיתוף הפעולה בתחומי הטכנולוגיה בין מדינות במזרח התיכון נמשך. במהלך ביקורו של נשיא סין, שי ג'ינפינג, בסעודיה בדצמבר האחרון במסגרת פסגת "שלושת המעגלים" המדינית, סין וערב הסעודית התחייבו לשדרג את השותפות ביניהן והודיעו על 34 הסכמי השקעה (מוערך ב-30-50 מיליארד דולר).

הסכמים אלו מכסים את מגזרי האנרגיה הירוקה, מימן ירוק, אנרגיה פוטו-וולטאית, טכנולוגיית מידע, שירותי ענן, תחבורה, לוגיסטיקה, תעשיות רפואיות, מפעלי דיור ובנייה.

במקביל, סין גם ממשיכה לקדם מיזמים טכנולוגיים משותפים עם איחוד האמירויות, שהפך לשוק הגדול ביותר של סין במזרח התיכון לסחר שאינו כולל נפט. במחצית הראשונה של 2023 אמורה להסתיים בנייתו של פארק תעשיה (12.2 ק"מ מרובע) סיני-אמירתי באבו-דאבי.    

קאריס ויטי ודייל אלוף, ממכון המחקר SIGNAL העוסק ביחסי ישראל-סין וסין במזה"ת: ״בזמן שמדינות המפרץ פועלות לגוון את הכלכלות שלהן ולצמצם את הסתמכותן על ייצוא נפט וגז, סין הפכה לגורם משמעותי בפיתוח האקוסיסטם הדיגיטלי שלהן.

״מאחר שהטכנולוגיה נמצאת בלב היריבות בין ארה"ב לסין, ארה"ב עוקבת אחר הכנסת תשתיות טכנולוגיות סיניות למדינות המפרץ – החל מרשתות סלולר 5G, עבור בהקמת שרתי ענן וכלה בפרויקטים של "ערים חכמות" הכוללות מערכות זיהוי פנים סיניות (כולל חברות המצויות תחת סנקציות אמריקניות).

״בשל הנוכחות הצבאית המשמעותית שלה במדינות המפרץ, ארה"ב מוטרדת מהנוכחות הדיגיטלית ההולכת וגדלה של סין. המיזמים החדשים המדוברים רק מרחיבים את "החתימה הדיגיטלית" של סין והחשיפה האפשרית של נכסים צבאיים אמריקניים בפני סין.

״מגמה זו עלולה להשפיע לרעה על פוטנציאל שיתוף הפעולה הטכנולוגי והמתקדם בין ישראל למדינות המפרץ. בשל פריסת רשת סלולרית 5G של וואווי באיחוד האמירויות, כבר השעתה ארה"ב את מכירת מטוסי 35F מתקדמים לאמירתיים.״  

מאז 2018, ארה"ב מעלה שוב ושוב מול שותפותיה ובנות בריתה את חששותיה מטביעת הרגל ההולכת וגדלה של סין במערכות הדיגיטליות שלהן במזרח התיכון.

ארה"ב הזהירה כי טכנולוגיית 5G סינית היא סוס טרויאני וכי עבודה עם חברות סיניות עלולה לסכן שיתופי פעולה ביטחוניים עם ארה"ב. האמריקנים מודאגים כעת מהשלכות שיתוף פעולה ומיזמים טכנולוגיים עם סין, החל מבינה מלאכותית ועד סייבר, מחשוב ענן ועוד.

לאחרונה, אמרו גורמים רשמיים בארה"ב שהם רוצים לשים את מדינות המזרח התיכון "במושב הנהג". בהקשר ישראל, אמרה סגנית עוזר שר החוץ האמריקני, ד"ר ג'ונג פק, בכנס השנתי של SIGNAL, כי הממשל מצפה מישראל להגן על הטכנולוגיות המתקדמות שלה מפני סין, וכי הוא מצפה מישראל לעסוק בהערכת סיכונים ובפיתוח אמצעים לניהול סיכונים.

משמעות הידוק קשרי הטכנולוגיה בין סין למדינות המפרץ תחייב את ישראל ככל הנראה לבחון היתכנות מיזמים משותפים עם איחוד האמירויות על בסיס הערכת סיכונים לאינטרסים הביטחוניים של ארה"ב.

img
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
דעה | צה״ל צריך לחשוב על שבב לאיתור חייל במקרה של נפילה בשבי