בכירים אמריקאים: מחסני הנשק של ארה״ב מדלדלים - וזה אתגר לספק אמל״ח לאוקראינה

בין מערכות הנשק שבהן קיימת דאגה מיוחדת לגבי מצבורי נשק אמריקאי, נמצאות תחמושת ארטילרית 155 מ"מ וטילי כתף נגד מטוסים מסוג סטינגר

בכירים אמריקאים: מחסני הנשק של ארה״ב מדלדלים - וזה אתגר לספק אמל״ח לאוקראינה

Photo: Bulent Kilic, Kostiantyn Liberov and Vlada Liberova, Laurence Geai, Manu Brabo, Heathcliff O'Malley, Kaoru Ng, Stas Gurenko.

עם בואו של החורף הראשון במלחמה בין רוסיה לאוקראינה, המלאים של חימוש מתקדם בארה"ב אוזלים. וככל שהמחסנים מתרוקנים, כך קטנה כמות התחמושת הזמינה להעברה לקייב, אומרים מקורות אמריקאים ל-CNN

העומס על מאגרי הנשק והיכולת של הבסיס התעשייתי בארה"ב לעמוד בביקוש - הוא אחד האתגרים המרכזיים העומדים בפני ממשל ביידן. זאת, כאשר ארה"ב ממשיכה לשלוח מיליארדי דולרים של נשק לאוקראינה כדי לתמוך במאבקה ברוסיה. 

אחד המקורות אמר כי המלאים של מערכות מסוימות "מתדלדלים" לאחר כמעט תשעה חודשים של שליחת אספקה לקייב, במהלך מלחמה בעצימות גבוהה. מכיוון שיש "כמות סופית" של מלאי עודף שיש לארה"ב זמינה לשלוח.

בין מערכות הנשק שבהן קיימת דאגה מיוחדת לגבי מצבורי נשק אמריקאי, נמצאות תחמושת ארטילרית 155 מ"מ וטילי כתף נגד מטוסים מסוג סטינגר, אמרו המקורות.

כמה מקורות גם העלו חששות לגבי ייצור מערכות נשק נוספות, כולל טילי HARMs נגד קורנים, רקטות GMLRS וטילי נ"ט Javelin. החשש הוא למרות שארה"ב הגבירה את הייצור של מערכות אלו ואחרות. .

לראשונה מזה שני עשורים, ארה"ב אינה מעורבת ישירות בסכסוך לאחר נסיגה מאפגניסטן ועברה לתפקיד מייעץ בעיראק. ללא צורך לייצר נשק ותחמושת למלחמה, ארה"ב לא ייצרה את הכמויות הדרושות כדי לקיים סכסוך מתמשך, בעוצמה גבוהה.

מלאי המחסנים הצית דיון בקהילת הביטחון האמריקאית בין שתי גישות. ישנו קוננצזוס אמנם כי ארה"ב לא תוכל לספק אמצעי לחימה יוקרתיים לאוקראינה ללא הגבלת זמן. אולם, חלק מהקולות טוענים כי סף המינימום במחסנים תלוי בכמה סיכון הפנטגון מוכן לקחת.

פקידים רבים הדגישו שארה"ב לעולם לא תסכן את מוכנותה, וכל משלוח נמדד מול השפעתו על עתודות אסטרטגיות ותוכניות מלחמה של ארה"ב. גם שר ההגנה לויד אוסטין וגם יו"ר הרמטכ"לים המשולבים גנרל מארק מיילי, עוקבים מקרוב אחר רמות המאגרים בארה"ב, אמרו גורמים רשמיים. 

אחת הסיבות לדאגה ממאגרים נמוכים היא שהבסיס התעשייתי בארה"ב מתקשה לעמוד בקצב הביקוש במהירות מספקת, אמרו המקורות. בנוסף, בעלות ברית אירופיות אינן יכולות למלא מספיק בקשות של צבא אוקראינה, בשל הצורך לשמור על האספקה של כוחותיהן.

"זה נהיה קשה יותר ויותר", אמר ל-CNN מייק קוויגלי, חבר ועדת המודיעין של בית הנבחרים. "זו מלחמה שחשבנו שתסתיים בכמה ימים אבל עכשיו עשויות לחלוף שנים. בתקופה שבה שרשראות האספקה העולמיות מתמוססות, למערב יהיה זמן קשה מאוד לעמוד בדרישות ברמה גבוהה מאוד זו".

מזכיר העיתונות של הפנטגון פטריק ריידר, אמר ל-CNN כי ארה"ב תמשיך לתמוך באוקראינה "כל זמן שיידרש", תוך שהוא הוסיף כי שום העברות נשק לאוקראינה לא הפחיתו את המוכנות הצבאית האמריקאית. 

קולין קאהל, תת-מזכיר המדיניות של הפנטגון, אמר לכתבים בשולחן עגול לאחרונה, "אין ספק" שצינור הנשק לאוקראינה הפעיל לחץ על המאגרים והבסיס התעשייתי של ארה"ב, כמו גם על בעלות בריתה.

"אנחנו רואים את הדוגמה הראשונה מזה עשורים רבים של סכסוך קונבנציונלי אמיתי בעוצמה גבוהה והלחץ שזה מייצר לא רק על המדינות המעורבות, אלא על הבסיסים התעשייתיים הביטחוניים שתומכים. במקרה הזה, תומכים באוקראינה", אמר קאהל. 

"אני אגיד שהמזכיר (לויד) אוסטין היה ממוקד מאז ההתחלה כדי לוודא שאנחנו לא לוקחים סיכון מיותר. כלומר, לא צמצנו את המאגרים שלנו עד כדי כך שזה יערער את המוכנות שלנו ואת היכולת שלנו להגיב למקרה מרכזי אחר במקומות אחרים בעולם".

ממשל ביידן שלח ביום שלישי האחרון מכתב לקונגרס וביקש מימון נוסף של 37.7 מיליארד דולר לאוקראינה. המימון כולל 21.7 מיליארדי דולרים עבור הפנטגון. אלו יושקעו בחלקם כדי לטפל במחסור בנשק. 

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות