ביוני האחרון, משרד הביטחון תפס 10 מליוני דולרים על אזרח טורקי - הכסף יועד לחמאס בעזה

בחינה של צווי תפיסה קודמים, מראה תפיסות של עשרות עד מאות אלפי דולרים למקרה. כאן, כאמור, מדובר במליוני דולרים על אדם אחד | משרד הביטחון אינו מרחיב בנושא במסגרת הצו 

Israel's Foreign Minister Yair Lapid and Turkey's Foreign Minister Mevlut Cavusoglu attend a news conference as they meet in Ankara, Turkey June 23, 2022. REUTERS/Umit Bektas
 

בחודש יוני האחרון, משרד הביטחון הצליח לתפוס 10 מליוני דולרים על אזרח טורקי בשם מוחמד אסמעיל קאיא (Muhammad Ismail Kaya​). הצו המנהלי שפרסם המשרד אינו מתאר את האירוע, אך סכום התפיסה חריג בהיקפו. 

בחינה של צווים תפיסה קודמים, מראים תפיסות של עשרות עד מאות אלפי דולרים למקרה. כאן, כאמור, מדובר במליוני דולרים על אדם אחד. 

בחודש יולי האחרון, פורסמה כתבה בג׳רוזלם פוסט אודות תפיסה של תשעה אנשים, במזרח ירושלים, שעבדו בשביל חמאס בעיר. על התפיסה אחראים שב״כ והמשטרה. הכתבה מציינת כי התפיסה התבצעה ״בשבועות האחרונים״. הכתבה פורסמה כחודש לאחר מועד פרסום צו תפיסת הכספים בידי משרד הביטחון. 

פרסום מוקדם יותר, ממרץ 2022, במעריב, מספר על ארבעה תושבי מזרח י-ם שנעצרו בגין קידום פעילות החמאס בעיר. את הכספים הם גלגלו דרך טורקיה. 

האם האירועים קשורים זה בזה? טרם ברור. השם הטורקי המופיע על הצו נחשב לנפוץ מאד לגברים בטורקיה ואת ת״ז הטורקית המופיעה בצו קשה לאמת בלי מרשם האוכלוסין הטורקי. 

מועד פרסום צו תפיסת הכספים (אמצע יוני) הוא גם המועד בו התפרסמו כתבות בעיתונות הישראלית אודות איום טרור כלפי ישראלים בטורקיה. 

הטענה כי טורקיה משמשת חממה פיננסית לחמאס, קרי, מדינה שבה חמאס יכול לנהל מבצעים פיננסיים לטובת המשך המאבק בישראל - אינה חדשה. טענה זו נטענת כבר שנים בצורה גלויה. כך גם מעורבותה של טורקיה, דרך עמותות שונות, במימון פעילות חמאס בירושלים. 

לאחרונה, ראש הממשלה, יאיר לפיד, החליט יחד עם מקבילו הטורקי, להחזיר את הפעילות הקונסולרית בין המדינות לסטטוס פעיל. זאת, לאחר שנים בהם משרד החוץ לא פעל בטורקיה. הסיבה לכך היא כנראה הרצון של ישראל לשווק גז לאירופה גם באמצעות תשתית טורקית. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית