מי בישראל הזמין קמפיין בפייסבוק נגד חמאס בעזה? 

פייסבוק חשפה חברת יחסי ציבור ישראלית שהפעילה קמפיין פוליטי בעזה, ניגריה ואנגולה. מי בדיוק שילם על קמפיין ״שחור״ נגד חמאס בעזה, לחברת יחסי ציבור מסחרית? 

BELGA PHOTO STEPHAN ENGLER | Via reuters

פרסום עדכני של פייסבוק חושף חברת יחסי ציבור ישראלית בשם Mind Force שהפעילה קמפיינים פוליטיים בפייסבוק בעזה מול חמאס, ניגריה ואנגולה. היקף הפעילות עמד על 12,000 דולרים בחודש (כ-40,000 ש״ח בחודש). 

״הסרנו 259 חשבונות פייסבוק, 42 דפים, 9 קבוצות ו-107 חשבונות אינסטגרם״, כותבים בפרסום של פייסבוק. ״בגין הפרה של המדיניות שלנו נגד התנהגות לא אותנטית מתואמת. מקורה של רשת זו בישראל ותקפו את אנגולה, ניגריה ואזור עזה בפלסטין.״ 

״כ-224,000 חשבונות עקבו אחר אחד או יותר מהדפים הללו, כ-9,000 חשבונות הצטרפו לאחת או יותר מקבוצות אלו, וכ-208,000 חשבונות עקבו אחר אחת או יותר מחשבונות האינסטגרם האלה.״

על פי פייסבוק, זוהו מספר אשכולות של פעילות שהיו נוכחים במספר פלטפורמות מדיה חברתית והפעלת אתרים משלהם. כל אשכול התמקד במדינה מסוימת. הם כללו ארגונים לא ממשלתיים פיקטיביים (עמותות), ארגוני תקשורת וגופים אחרים שהיו להם נוכחות ברחבי האינטרנט, ככל הנראה כדי לגרום להם להיראות לגיטימיים יותר כדי שיוכלו לעמוד בבדיקה של פלטפורמות וחוקרים. 

״מצאנו והסרנו את הרשת לפני שהצליחה לבנות את הקהלים שלה, כשהאשכול הממוקד בניגריה זוהה זמן קצר לאחר הופעתו לראשונה בפלטפורמה שלנו״, כותבים בפרסום. ״האנשים שמאחורי פעילות זו הסתמכו על חשבונות מזויפים - שחלקם זוהו והושבתו על ידי המערכות האוטומטיות שלנו - כדי לפרסם, להגיב, לנהל קבוצות ודפים ולשתף קישורים לאתרים מחוץ לפלטפורמה שלהם. 

״חלקם התחזו כעיתונאים עצמאיים מקומיים. רוב החשבונות השתמשו בתמונות פרופיל שהועתקו ממקומות אחרים באינטרנט, בעוד שאחרים השתמשו בתמונות פרופיל שנוצרו ככל הנראה באמצעות טכניקות של בינה מלאכותית כמו רשתות יריבות יצירתיות (GAN). 

״נראה היה שהפעולה הזו מינפה שירותים לקניית לייקים מזוייפים בניסיון לגרום לתוכן ולישויות הפיקטיביות שלו להיראות פופולריים יותר ממה שהיו. פעילות זו פירסמה בעיקר באנגלית, ערבית ופורטוגזית על חדשות ואירועים אקטואליים במדינות המיקוד. כולל פרשנות חיובית על ממשלת אנגולה, אחת על מועמדים פוליטיים בניגריה וביקורת על חמאס בעזה.״ 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית