רויטרס: הכנסות איראן ממכירת נפט - 1.3 מיליארדי דולרים בחודש

על פי הפרסום, הנפט הגולמי האיראני, המהווה כ-6% מייבוא הנפט הגולמי של סין, מיוצא כיום לסין כנפט מעומאן, איחוד האמירויות הערביות ומלזיה

IRNA

כתבתי לאחרונה אודות הכשלון של שירותי הביון הישראלים לצבוע את משלוחי הנפט מאיראן לסין תחת סנקציות אמריקאיות. ובכן, פרסום עדכני של רויטרס חושף כי בשלושת החודשים האחרונים, לפחות, הכנסות איראן ממכירת נפט הגיעו להיקף חודשי של כ-1.3 מיליארדי דולרים. 

המשמעות, לאיראן יש כסף לפתח גרעין, טילים ולשווק טרור. אזכיר כי תשלום המשכורות באיראן מתבצע במטבע מקומי ואילו הכסף ממכירת נפט מתקבל בדולרים. יחס ההמרה הוא כ-42,000 אלף ריאל איראני לדולר אמריקאי אחד. במילים אחרות, מספיקים מעט דולרים יחסית לממן פעילות כוח אדם ענפה במשכורות המשולמות בריאל. יתרת הדולרים יכולים לשמש לרכישת מכונות, חומרי גלם ועוד. 

"מכירות נפט איראניות לסין הגיעו ל-660,000 חביות באוגוסט ו-545,000 חביות בספטמבר, לפני שירדו חזרה ל-470,000 חביות באוקטובר, כך על פי נתוני Vortexa Analytics״, כותבים בפרסום. 

״זה העמיד את הממוצע לשלושה חודשים על 560,000 חביות ביום, עלייה מממוצעת של 478,000 חביות ליום ביוני ויולי, על פי נתוני Vortexa. המשלוחים הגיעו לשיא של 730,000 חביות ביום בחודש מאי, בעוד הממוצע של השנה עד סוף אוקטובר היה 562,000 חביות ליום.״

על פי הפרסום, הנפט הגולמי האיראני, המהווה כ-6% מייבוא הנפט הגולמי של סין, מיוצא כיום לסין כנפט מעומאן, איחוד האמירויות הערביות ומלזיה, מה שמקטין את האספקה מברזיל ומערב אפריקה. נפט איראני נמכר לאחרונה בהנחה של 4-5 דולר ממחיר חבית נפט גולמי מסוג ברנט, כ-6-7 דולר מתחת למדד המזרח התיכון בעומאן. 

ברויטרס טוענים כי וושינגטון מודעת לרכישות הנפט האיראניות של סין. כך לפי גורם אמריקאי בכיר שהתראיין לאתר בספטמבר האחרון. עם זאת, הבית הלבן בחר בדיפלומטיה כ"דרך יעילה יותר קדימה כדי לטפל בדאגותינו". מחלקת המדינה האמריקאית ומשרד הנפט של איראן סירבו להגיב לידיעה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית