שת״פ סייבר בין נמל אשדוד לאיגוד הנמלים באזרבייג׳ן

במסגרת מסמך הבנות שנחתם לאחרונה, סוכם כי מחלקת הביטחון והסייבר בנמל הישראלי תכשיר עובדים בנמל החדש שנבנה באזרבייג׳ן להתמודד עם איומים בתחום

נמל אשדוד. צילום: מתוך האתר הרשמי

מסמך הבנות בנושא ביטחון סייבר נחתם לאחרונה בין נמל אשדוד לבין איגוד הנמלים באזרבייג׳ן, זאת במהלך ביקורו בישראל של יו״ר האיגוד, ד״ר אטלה זיאדוב. במסגרת ההסכם, יספק מערך ביטחון הסייבר של נמל אשדוד הכשרה וידע מקצועי לעובדי הנמל החדש באלאט (Alat), שבנייתו הושלמה לאחרונה. זוהי הפעם הראשונה שנמל אשדוד מייצא ידע מקצועי לנמל אחר.

באתר של נמל אשדוד נכתב כי ד״ר זיאדוב ביקר בנמל כבר ב-2017 והתרשם עמוקות מהידע הנרחב שנצבר בהתמודדות מול איומי סייבר וביטחון. במסגרת אותו ביקור, נפגש זיאדוב עם ממונה הביטחון החירום והסייבר בנמל ברנרד בן ישי, ומנהל אבטחת המידע והסייבר אילן מטלון, אשר הציגו בפניו את תפיסת האבטחה בארגון והפיתוחים האחרונים והכלים המתקדמים המוטמעים בנמל.

"אנו נרגשים לקראת שיתוף הפעולה הראשון מסוגו בתחום הביטחון והסייבר לצד הנמל החדש באזרבייג'אן״, מסר מנכ״ל נמל אשדוד, שיקו ז'אנה. ״צעד זה מהווה אישור נוסף להיותנו הנמל המתקדם בישראל בתחומי  האבטחה בכלל והגנת הסייבר בפרט. ההסכם מבסס את מעמדנו כאוטוריטה מקצועית ואנו גאים על דריסת הרגל המשמעותית."

נמל אשדוד עובר בשנים האחרונות מהפכה טכנולוגית ומבקש למצב עצמו כחזית של חדשנות בתחום הימי. הנמל מפעיל חממת סטארט-אפ במסגרתה פועלות 22 חברות בחמישה תחומים עיקריים: תפעול, לוגיסטיקה, אנרגיה, ביטחון, וסייבר. בחודש יולי האחרון אירח הנמל את כנס הסייבר הימי הראשון בישראל, אליו הגיעו מומחים מרחבי העולם על מנת לדון בגישות ובאסטרטגיות להתמודדות עם איומי הסייבר הימי.

שיתוף הפעולה בתחום הסייבר והטכנולוגיה בין ישראל לאזרבייג׳ן הולך ומתרחב אף הוא, וקיבל תנופה נוספת עם הקמת לשכת המסחר האזרית בתל אביב לפני כחודשיים. בראיון שהעניק שר הכלכלה האזרי, מיכאל ג׳סארוב, לכתב ישראל היום דין שמואל אלמס בחודש אפריל, הוא ציין את שאיפתו לשיתוף פעולה גם בתחומי הגנת הסייבר. עוד ב-2014, דיווח ה-CERT של אזרבייג׳ן על כוונת הממשל לשתף פעולה עם ישראל בתחומים אלה.

אך לצד התשבוחות על שיתוף פעולה נרחב עם מדינה מוסלמית, אי אפשר להתעלם מהביקורת שנמתחת על ישראל בנוגע לשיתוף הפעולה הנרחב שלה עם אזרבייג׳אן. הדו״ח האחרון של SIPRI (המכון הבינ״ל לחקר השלום בסטוקהולם) חשף שישראל סיפקה 69% מייבוא הנשק של אזרבייג׳אן בשנת 2020, ופרסומים שונים מתייחסים למל״טים מתאבדים ועוד אמצעי לחימה רבים ששימשו אותה במלחמה בארמנים בנגורנו-קרבאך. עורך הדין לזכויות אדם, איתי מק, אמר בעבר בראיון לישראל דיפנס כי ״אזרבייג׳אן היא אחד הסיפורים הקשים והמשמעותיים של הייצוא הביטחוני״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית