חברת הפורנזיקה הדיגיטלית (DI) סלברייט מקימה ועדת אתיקה

הוועדה כוללת מומחים באתיקה, זכויות אדם, אכיפת חוק, משפטים ו-Digital Intelligence, ותייעץ לדירקטוריון לגבי מדיניות והליכים רלוונטיים. החברה עמדה לא פעם בפני טענות כי במוצרים שלה נעשה שימוש בלתי ראוי על ידי משטרים פוגעניים

חברת הפורנזיקה הדיגיטלית (DI) סלברייט מקימה ועדת אתיקה

יוסי כרמיל, מנכ״ל סלברייט. צילום: שלומי יוסף

חברת סלברייט הישראלית, העוסקת בפתרונות פורנזיקה דיגיטלית (או Digital Intelligence, DI), הודיעה בשבוע שעבר כי היא מקימה ועדת אתיקה, שתפקידה ״לייעץ לדירקטוריון החברה בנושאים הקשורים להתפתחויות בחוק הבינלאומי, לשיקולים אתיים בנוגע לתהליכים עסקיים אחראיים, ולדרישות החוק והרגולציה בעניין מכירה ושימוש בטכנולוגיות של סלברייט״, כך על פי הודעה רשמית מטעם החברה.

עוד נמסר מהחברה, כי משימתה היא לסייע ללקוחותיה ברחבי העולם בהצלת חיי אדם ולהגן עליהם, וכן לטייב תהליכי חקירה תוך שמירה על פרטיות המידע. וועדת האתיקה תתמוך במימוש המשימה הזו באמצעות מומחים שיספקו לדירקטוריון ייעוץ בלתי תלוי, על מנת להבטיח עמידה בסטנדרטים אתיים גבוהים בנושאים כגון המלצה על סט עקרונות וקווי מדיניות שינחו את מכירת פתרונות החברה ושירותיה, בהתאם לקוד האתי של החברה ובחוקים, ברגולציות, והנהלים הבינלאומיים המקובלים; ייעוץ לגבי טרנדים טכנולוגיים צומחים ומתפתחים בתעשייה, שימוש ורגולוציות; והמלצות בעניין מדיניות לטיפול בנושאי אתיקה וזכויות אדם.

בין סיוע בפיצוח פשעים חמורים לטענות על הפרת זכויות אדם

יש להניח כי הקו הרטורי בו נוקטת סלברייט, החוזר שוב ושוב על המילה ״אתיקה״ על נגזרותיה השונות, וכן מדגיש עמידה בנורמות בינלאומיות, פעילות חוקית ושמירה על פרטיות וזכויות אדם, לא נוסח כלאחר יד וכי כל מילה נשקלה היטב טרם השימוש בה, והסיבה לכך ברורה. לצד דיווחים על סיוע מוצלח לרשויות חוק ברחבי העולם במניעת ובפיענוח פשעים חמורים - מוקדם יותר השנה, למשל, סייעה הטכנולוגיה של החברה לחשוף רצח מתועב במיוחד של ילד ברזילאי קטן, שהתבצע על פי החשד על ידי אביו וטויח ע״י אימו – מצאה עצמה סלברייט לא פעם בקו האש של ארגוני זכויות אדם בשל שימושים אפלים יותר באותה טכנולוגיה.

מוקדם יותר השנה, הודיעה סלברייט כי היא מפסיקה למכור את מוצריה לרוסיה ולבלארוס, זאת לאחר שנחשף כי במכשיריה נעשה שימוש כדי לפרוץ לטלפונים של פעילי אופוזיציה, בכללם מקורבים לאלכסיי נבלני. ב-2020 דווח באמצעי התקשורת השונים כי החברה מכרה את מוצריה גם לונצואלה של מדורו, המצויה תחת אמברגו אמריקני. כמו כן, דווח כי המשטרה בהונג קונג השתמשה במוצר של סלברייט כדי לפרוץ לטלפונים של מתנגדי משטר פרו-דמוקרטיים, כי משטרת בוצואנה השתמשה בו נגד טלפונים של עיתונאים, וכי בכירי הצבא במיאנמר שלפני ההפיכה גם עשו בו שימוש (גם במקרה זה, הפסיקה החברה את הייצוא למדינה).  

״שחקן כמונו לוקח בחשבון שהכלים יכולים ליפול לידיים הלא נכונות, או שייעשה בהם שימוש לא נכון״, אמר יוסי כרמיל, מנכ״ל סלברייט, בראיון לשירי חביב ולדהורן ב״גלובס״ באפריל האחרון, והוסיף כי החברה פיתחה מנגנונים שונים כדי לוודא שמצב כזה לא יקרה. בחודש יולי, טרם הנפקתה של החברה, שלחה שורה של ארגוני זכויות אדם מכתב פתוח לנאסד״ק, לרשות האמריקנית לניירות ערך ולחברת הספאק שאמורה הייתה להתמזג עם סלברייט בדרישה לעצור את התהליך, בטענות להפרת זכויות אדם שהחברה עצמה מכירה בהן, עד ליצירת מנגנונים שימנעו שימוש לרעה במוצר. סלברייט דחתה את הטענות ומסרה בתגובה לפניות התקשורת כי היא ״מחוייבת לשמירה על זכויות אדם, ופיתחה מנגנוני בקרה חזקים על מנת להבטיח שנעשה בטכנולוגיה שלנו שימוש ראוי״. ההנפקה המשיכה כסדרה, לפי שווי של 2.4 מיליארד דולר.

אחריות מוסרית כבדה

עם מינוי קבוצת אנשים בעלי שיעור קומה ורקע מגוון ומכובד לוועדת האתיקה, דומה שסלברייט מאותתת כי היא מודעת היטב למורכבות שבשימוש במוצריה ולאחריות המוסרית הכבדה המוטלת על כתפיה, ומתייחסת בכובד ראש לטענות שהושמעו כלפיה – וגם לתדמית החיובית שהיא מעוניינת לעודד. הוועדה כוללת כעת שישה חברים, מישראל ומעבר לים, כאשר שניים נוספים צפויים להצטרף עד סוף השנה. החברים הנוכחיים הנם:

  • גבריאלה בלום, פרופסור למשפטים בקתדרה לזכויות אדם ולמשפט הומניטרי בהרווארד, סגנית דיקאן בתוכנית ללימודי משפט בינלאומי בביה"ס למשפטים האוניברסיטה, ומנהלת התוכנית למשפט בינלאומי בסכסוכים מזויינים. שירתה כיועצת משפטית בכירה במחלקת הדין הבינלאומי בפרקליטות הצבאית הראשית בצה"ל, וכיועצת אסטרטגית למועצה לביטחון לאומי של ישראל.
  • ויליאם פ.אבר, לשעבר מנהל טכנולוגיות ראשי במרכז לפשעי סייבר במשרד ההגנה האמריקאי (DC3), שם היה אחראי לזיהוי טכנולוגיות עם פוטנציאל להוסיף ערך לפורנזיקה דיגיטלית. לפני כן, שימש כמנהל מעבדות הפורנזיקה להגנה על מערכות מחשוב, שם פיקח על פורנזיקה דיגיטלית ומולטימדיה, ועל תהליכי סייבר חקירתיים וסטנדרטים בחקירות פשיעה, פעילויות למלחמה בטרור, חקירות ביטחוניות ואיומים על תשתיות קריטיות.
  • אנתוני ג'.פרנטה, המנהל הגלובלי של תחום הסייבר ומנהל בכיר ב-FTI Consulting, פירמת ייעוץ עסקי גלובלית. שירת כמנהל צוות תגובות לאירועי סייבר במועצה לביטחון לאומי של ארה"ב בבית הלבן וכראש הסגל בחטיבת הסייבר של ה-FBI.
  • דורון הרמן, מומחה בתחום הגנה על ילדים ברשת ומייסד Safe School Analytics, סטארטאפ שפיתח פתרון המנתח את האקלים החברתי בבתי הספר. עבד בעבר כראש דסק הפלילים והסייבר בחדשות 13 וככתב בגל"צ, מרצה ויוצר סרטים תיעודיים בנושא של הגנת ילדים ברשת.
  • גיל קרליקווסקי, הנציב לשעבר של הרשות להגנת המכס והגבולות של ארה"ב. שירת כמנהל המשרד למדיניות סמים לאומית בבית הלבן וכמפקד משטרה בארבע ערים, וכן עבד במשרד המשפטים האמריקאי.
  • פרופ' יולי תמיר, אקדמאית ישראלית ופוליטיקאית לשעבר, ממייסדי תנועת ״שלום עכשיו״, ולשעבר חברת כנסת מטעם מפלגת העבודה שכיהנה כשרה לקליטת עלייה, שרת החינוך, סגנית יו"ר הכנסת וחברה בועדת החוץ והביטחון. שימשה כעמיתת מחקר  במרכז לערכים אנושיים ובמרכז לאתיקה ולמקצועות של אוניברסיטת הרווארד. כיהנה כנשיאת מכללת שנקר להנדסה עיצוב ואמנות, וכיום נשיאת המכללה האקדמית בית ברל.

"כמובילה בתעשיית ה-DI, אנו בסלברייט מכירים באחריותנו כלפי לקוחותינו פעול באופן שקוף ואתי. המחויבות שלנו ליצור עולם בטוח יותר ולפעול באופן חוקי ואתי, היא ללא עוררין", מסר כרמיל. "ועדת האתיקה מביאה לסלברייט ניסיון עצמאי ברמה עולמית, שיחזק את השותפות שלנו  עם בכירים ומקצוענים בתעשייה, כדי שנוכל לבנות דרכים ונהלים לשימוש אתי בפתרונות Digital Intelligence, ולסייע לארגונים השומרים על בטחון הציבור ולארגונים עסקיים להתמודד עם איומים הולכים וגדלים של פשע, טרור ופשיעה אזרחית".

אולי יעניין אותך גם