דעה | יש לסמן חבילות זיקוקי דינור בסימון ייעודי - לטובת אכיפת יעילה של המשטרה

אנשי השטח לא תמיד יודעים לזהות זיקוקי דינור, ורובם מעולם לא ראו כוורת זיקוקי דינור. הפתרון לכך הוא סימון ברור על האריזה של הזיקוקין, על מנת שכל שוטר או חייל יוכל לקרא האם רק אנשים בעלי אישור מתאים רשאים להחזיקם

כוורת זיקוקים. צילום: משטרת ישראל

בהמשך למאמר "משרד העבודה התעורר - מקדם מרשם בעלי היתר בתחום הזיקוקים",  נמשכת הפעילות של גורמי אכיפת החוק למיגור תופעת השימוש של גורמים חבלניים בזיקוקי דינור. לאחרונה פורסם כי כוחות משטרה ולוחמי מג"ב שפעלו בעיר העתיקה בירושלים, קיבלו דיווח לגבי ירי זיקוקי דינור לעבר בית של יהודים ברובע המוסלמי שבעיר העתיקה בירושלים.

הלוחמים הגיעו למקום הדיווח ובסריקות איתרו ותפסו שתי כוורות זיקוקים לאחר שימוש. לאחר מכן בהכוונת מודיעין של מחוז ירושלים הגיעו לוחמי מג"ב אל ביתם של שלושת החשודים במעשה הירי ועצרו אותם. שלושת החשודים, בני 19, 20 ו-25 תושבי העיר העתיקה בירושלים, יחד עם הממצאים הועברו לחקירה במשטרת ישראל.

לגבי מקרה אחר, פרקליטות מחוז צפון, באמצעות עורכי הדין אבי פסטרנק ואוהד כהן, הגישה כתב אישום שבו נכתב כי בתאריך 12 במאי רכש מוחמד בן סמיר עותמאן זיקוקים תמורת 3,800 שקלים וחילק את הזיקוקים למתפרעים, על מנת שאלה יירו אותם לעבר כוח משטרתי, וכי הוא עצמו ירה כ- 20 זיקוקים לעבר הכוח המשטרתי, במהלך התפרעות שהתרחשה בעכו.

שני מקרים אלו מעידים על איכות המודיעין של גורמי האכיפה, ויש לקוות כי השב"כ ומשטרת ישראל יצליחו להתחקות גם אחר מקור זליגת הזיקוקין, ולפעול על מנת להעניש בחומרה את כל הגורמים שפעלו בניגוד לחוק, לאורך שרשרת האספקה של הזיקוקין, ממקור הזיקוקין שהגיעו לעבריינים שנעצרו.

כלים לשוטרים בשטח

כפי שציינתי בעבר, יש לתת כלים גם לשוטרים בשטח, וגם לחיילים המאיישים מחסומים, על מנת שהם יוכלו לזהות אחזקה בלתי חוקית של זיקוקי דינור, עוד בטרם משתמשים בהם למטרות עברייניות או חבלניות. בפני שוטרים העוצרים כלי רכב המוביל זיקוקי דינור ובפני חיילים המאיישים מחסומים, עומדות שלוש בעיות המקשות על זיהוי של אחזקה בלתי חוקית של זיקוקי דינור מסוגים מסוכנים:

אנשי השטח לא תמיד יודעים לזהות זיקוקי דינור, ורובם מעולם לא ראו כוורת זיקוקי דינור. חשוב להפיץ ביניהם חומרי הסברה הכוללים תמונות של סוגים שונים של זיקוקי דינור, להראות להם זבילים של כוורות זיקוקי דינור וכדומה. את המהלך הזה יכולים להוביל אנשי החבלה במשטרת ישראל, שהינם אנשי מקצוע מעולים, אשר צברו ידע וניסיון רב, והם פזורים ברחבי הארץ, ביחידות משטרה שונות.

אנשי השטח גם אינם יודעים מי האנשים המוסמכים להחזיק ולהוביל זיקוקי דינור, ולכן חשוב שמינהל הבטיחות ישלים את הכנת מרשם בעלי ההיתרים לנושא זה, שיהיה זמין באינטרנט.  מדובר במשימה פעוטה, שמינהל הבטיחות כבר עובד עליה, ומסוגל להשלים אותה בימים הקרובים.  בעזרת מירשם זה ניתן יהיה לוודא מיידית האם אדם הינו בעל היתר לאחזקת זיקוקי דינור מסוגים מסוכנים.

נדרש: סימון על אריזות זיקוקים

הבעיה המורכבת ביותר היא חוסר היכולת של אנשי השטח להבדיל בין זיקוקי דינור המיועדים לשימוש הציבור הרחב, לזיקוקי דינור שרק לבעלי הכשרה מתאימה ולבעלי היתר לאחזקתם, מותר להחזיקם. הפתרון לכך הוא סימון ברור על האריזה של הזיקוקין, על מנת שכל שוטר או חייל יוכל לקרא האם רק אנשים בעלי אישור מתאים רשאים להחזיקם.

על אריזות של מרבית החומרים המסוכנים בישראל חייבת להופיע תווית עם סימוני אזהרה, על פי הנדרש בתקן ישראלי 2302, המבוסס על הנחיות האו"ם לסימון חומרים מסוכנים (מערכת GHS).

אני סבור כי בתוויות אזהרה על מארזים של זיקוקי דינור, מסוגים מסוכנים שרק לבעלי היתר מותר להחזיקם, צריך לחייב שתופיע  אזהרה ברורה: "אחזקה, הובלה ושימוש בפריטים שבמארז זה מותרת אך ורק לבעלי היתר מתאים, שפרטיהם מופיעים במירשם האנשים המוסמכים של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, הזמין ברשת האינטרנט.  אחזקת פריטים אלו על ידי אנשים שאינם מוסמכים לכך, הינה עבירה פלילית".

אזהרה זו צריכה להופיע בעברית, ערבית ואנגלית, כפי שעל מארזים של תרופות מסוימות יש אזהרה שהשימוש בתרופה הינו בהוראת רופא בלבד.

קיומה של אזהרה כזו יוכל להרתיע חלק מהקונים הפוטנציאליים של זיקוקי דינור מסוכנים, יאפשר לשוטרים או לחיילים במחסומים לדעת האם המארז שעומד בפניהם חייב להיות אך ורק ברשותו של בעל היתר, ויסייע בהגשת כתבי אישום פליליים כנגד מחזיקים בזיקוקי דינור מסוכנים שלא כדין.  למותר לציין כי אחזקת זיקוקי דינור ללא תווית אזהרה, גם תהיה עבירה פלילית.  העלות של השינוי במדבקות האזהרה הינו אפסי, ואינו כרוך בעלות לתקציב המדינה.

זיקוקי דינור - אמצעי חבלה נפוץ

אני סבור כי מן הראוי שמינהל הבטיחות והגיהות התעסוקתית יוסיף סעיפים בעניין זה לנוהל הזיקוקין שהוא פרסם לאחרונה. לראש מינהל הבטיחות יש סמכות להוסיף זאת לנוהל (שאמור בקרוב להפוך לתקנות). טוב יהיה אם מינהל הבטיחות יעשה זאת בימים הקרובים, על מנת לסייע במלחמה בנגע השימוש העברייני והחבלני בזיקוקי דינור, ויש לקוות שלא נאלץ להמתין לתיקון זה במשך כ- 20 שנים, כפי שהיה צריך להמתין לתיקון האחרון של הנוהל.

יש להדגיש כי זיקוקי דינור, מסוגים מסוימים, הם פריטים נפיצים לכל דבר ועניין. החומר ההודף אותם כלפי מעלה הוא לרוב אבק שריפה שחור, והם מכילים חומרים פירוטכניים רבים נוספים. בישראל תאונות שבהם היו מעורבים זיקוקי דינור כבר גרמו מקרי מוות, פציעות קשה ונזקים שבמקרים מסוימים ערכם הגיע לעשרות מיליוני שקלים.

כעת, כאשר השימוש בזיקוקי דינור כאמצעי חבלה הפך להיות נפוץ, חובה על כל רשויות אכיפת החוק לפעול מתוך שיתוף פעולה, על מנת לבער את הנגע. ייתכן שיש מקום לכך שהמטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה יקיים פגישות עבודה של כל הגורמים המעורבים, על מנת לראות כיצד ניתן "לסגור מעגלי פעילות" ועל מנת לחזק את החוליות החלשות בשרשרת לגבי נושא חשוב זה.


המחבר הוא מהנדס יועץ בתחום החומרים המסוכנים, חבר ענף בטיחות נפיצים באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות, מחבר ומתרגם ספרים ובהם "מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית