פרשנות | משרד העבודה התעורר - מקדם מרשם בעלי היתר בתחום הזיקוקים

זיקוקי דינור הפכו לנשק כנגד אזרחים וכוחות הביטחון. יש צורך בהסדרה חוקית, באכיפה משמעותית יותר ובעונשים מרתיעים בבתי משפט. מאמר דעה נוקב של דני קרוננברג

פרשנות | משרד העבודה התעורר - מקדם מרשם בעלי היתר בתחום הזיקוקים

אילוסטרציה. צילום: משטרת ישראל

בעקבות שימוש נרחב שעשו פורעים, במהלך מבצע שומר החומות, בזיקוקי דינור שנורו בכינון ישיר לעבר כוחות משטרה ולעבר אוכלוסייה לא מעורבת, לאחרונה גורמי האכיפה הגבירו את מאמצי האכיפה שנועדו למזער זליגה של סוגים מסוכנים של זיקוקי דינור לגורמים בלתי מורשים.

משטרת ישראל דיווחה על מספר פשיטות מוצלחות, על פי צו בית משפט, שבהן נתפסו והוחרמו זיקוקי דינור, שהוחזקו בניגוד לחוק, על ידי אנשים בלתי מורשים, שהובאו למעצר.  הדבר מעיד על יכולת מודיעינית ומבצעית בתחום, ועל נחישות לטפל בתופעה.  

המלצה: בדיקות אקראיות במחסומים

אין ספק שמשטרת ישראל הגבירה את הפעילות הגלויה והסמויה כנגד גורמים הנוטלים חלק באירועי הפרות סדר, ואירועי אלימות שבהם נעשה שימוש בזיקוקי דינור. מעבר לפעילות על בסיס מידע מודיעיני, יש להגביר את החיפוש אחר זיקוקי דינור גם בבדיקות אקראיות שנערכות במחסומים של משטרת ישראל ושל רשות המעברים.

לצורך כך חשוב להכשיר שוטרים, וחיילים המאיישים מחסומים, לזהות זיקוקי דינור. ברובם, הם כלל לא יודעים כיצד נראות כוורות זיקוקי דינור מסוגים שונים (ויש הרבה סוגים) ומי רשאי להוביל זיקוקי דינור מסוגים אלו. חשוב שתהיה להם יכול לבדוק מיידית, בכל מקום שבו הם נמצאים, האם לאדם שהם בודקים יש היתר להובלת זיקוקי דינור.

לצורך כך נועד מרשם של אנשים המורשים לאחסן, להוביל או לטפל בזיקוקי דינור. לאחרונה נחשף ב"ישראל דיפנס" כי מינהל הבטיחות והגיהות התעסוקתית במשרד העבודה אינו מסדיר מרשם בעלי מקצוע בתחום זיקוקי דינור ובכך הוא מסכן את ביטחון המדינה.

לעניין זה, תפקידו של מינהל הבטיחות במשרד העבודה דומה לתפקידה של רשות הרישוי במשרד התחבורה. רשות הרישוי קובעת מי רשאי לנהוג בכלי רכב, אוגרת מידע על שלילת רישיונות נהיגה, אוגרת מידע על כלי רכב שעברו בדיקת רישוי שנתית וכדומה.  

נגישות שוטרים, שעוצרים רכב לבדיקה, למידע זה, חיונית לצורך ביצוע פעולות אכיפה של חוקי התעבורה. באותו אופן, על מנת לאכוף את החוקים לגבי אחזקת זיקוקי דינור מסוכנים, לגורמי האכיפה חייבת להיות גישה מיידית למירשם האנשים שיש להם היתר לאחסן, להוביל ולהפעיל זיקוקי דינור.

במענה לפניית "ישראל דיפנס", מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית מסר כי כעת נעשית עבודה להסדרת המירשם כפי שמוגדר בנוהל הבטיחות לזיקוקי דינור. 

נדרשת הרתעה

יש לציין כי עוד לפני מבצע "שומר החומות" ניכרה תנופה של עשייה חיובית של מינהל הבטיחות שלאחרונה, לאחר עשרות שנים של הזנחה, פרסם נוהל בטיחות לזיקוקי דינור, כשלב לקראת הפיכתו לתקנות. מעבר לפעילות המשטרה ומינהל הבטיחות, יש לקוות כי בתי המשפט גם יפנימו את הסיכון הרב לחיי אדם שגורמים סוגים מסוימים של זיקוקי דינור, ויענישו את העבריינים בעונשים כבדים, על מנת ליצור הרתעה בנושא.

שימוש ואחזקה בלתי חוקית של זיקוקי דינור מסוגים מסוכנים הינו מצב בלתי נסבל. מצב זה מחייב פעילות נמרצת למיגור התופעה ומשטרת ישראל כבר הגבירה את הפעילות בנושא. ואולם מערכת אכיפת החוק היא מערכת המורכבת ממספר חוליות, ועוצמתה מוגבלת לחוזק החולייה החלשה ביותר במערכת.

על מנת לאכוף אחזקת זיקוקי דינור רק על ידי המוסמכים לכך, יש לבצע אכיפה (לדוגמה על ידי בדיקות במחסומים) צריך שהבודקים ידעו לזהות זיקוקי דינור, צריך שתהיה לבודקים גישה למרשם שדרכו ניתן לבדוק האם אדם מוסמך להוביל זיקוקי דינור, לאכסן אותם או להפעיל אותם. צריך שהפרקליטות תגיש כתבי אישום נגד עבריינים וצריך שבתי המשפט יטילו על עבריינים עונשים מרתיעים.


המחבר הוא מהנדס יועץ בתחום החומרים המסוכנים, חבר ענף בטיחות נפיצים באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות, מחבר ומתרגם ספרים ובהם "מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים".