דעה | מכרו לנו מצג שווא על הצלחות המוסד באיראן

דו״ח של סבא״א קובע כי איראן שכללה את הליך העשרת האוראניום ל-60 ו-90 אחוזים ומחזיקה כיום במספיק חומרים ויכולות לשלוש פצצות גרעין לפחות. גם זמן הפריצה התקצר לפחות משלושה חודשים

דעה | מכרו לנו מצג שווא על הצלחות המוסד באיראן

צילום: עמוס גרשום - לע״מ

 הדו״ח האחרון של סבא״א, סוכנות האו״ם שמפקחת על פרויקט הגרעין האיראני, לא משאיר מקום לתהיות - מכרו לנו מצג שווא על הצלחות המוסד באיראן. הניתוח מבוסס על תובנות של מכון המחקר isis-online, הידוע בכך שהוא משתף פעולה עם המוסד בפרסום נתונים אודות תכנית הגרעין האיראנית. 

הדו״ח לא משאיר מקום לתהיות - בעוד בישראל מתבשמים מהישגי המוסד המיוחסים לו באיראן, בפועל, איראן עשתה קפיצת מדרגה משמעותית לעבר הפצצה בשנים האחרונות. חטא היוהרה טמון במכירת מצג שווא לציבור הישראלי. 

הדברים אף קשים יותר על רקע ציון ההצלחה של ״מבצע אופרה״ בו הושמד הכור הגרעיני העירקי בתחילת שנות השמונים. מדובר במבצע מורכב שמערכת הביטחון הוציאה לפועל בהצלחה. אולם, ראוי לזכור, אין המצב בכור העירקי או בכור הסורי דומה למצב באיראן. 

פרויקט הגרעין האיראני מבוזר. כולל כור, שני אתרי העשרת אוראניום ידועים, אתרים חשאיים לפיתוח מרכיבים לפצצה, מוסדות אקדמאיים אזרחיים, חברות אזרחיות, בסיסי צבא ועוד. 

האיראנים למדו מהאירוע העירקי ומתוכניות גרעין אחרות בעולם ובנו תכנית מבוזרת. ובינתיים, בעוד לנו מכרו הצלחות מדהימות באירן, האיראנים התקדמו לפצצה. האמת? לכמה פצצות. למערך גרעיני שלם שמטרתו ייצור ארסנל של עשרות פצצות גרעין לפחות. 

שלוש פצצות גרעין

הדו״ח המדובר, שגם הוא, מבוסס בחלקו על השערות בגלל שפקחי האו״ם לא מפקחים באיראן החל מסוף פברואר האחרון, מציג תמונה מבעיתה. למרות כל מאמצי המוסד וזרועות הביטחון של ישראל, איראן יכולה לייצר היום לפחות שלוש פצצות גרעין בלי תלות באף גורם אחר. יש לה מספיק אוראניום, מספיק צנטריפוגות, מספיק כוח אדם ומספיק מתקנים, כדי להעמיד פצצת גרעין. מה שעוצר אותה זו רק החלטה פוליטית לעשות זאת. 

ב- 17 באפריל 2021 איראן החלה לייצר אורניום מועשר בסביבות 60 אחוזים במפעל העשרת הדלק (PFEP) והחל מה- 22 במאי, השיגה 2.4 ק"ג אורניום מועשר בסביבות 60 אחוז (במסת אורניום). כלומר, הצליחה להעשיר בחודש 2.4 ק״ג. כתבתי על כך במאמר קודם. מדובר בהישג איראני חסר תקדים. אבל זה לא הכל. 

עוד מוסיף הדו״ח, כי איראן הצליחה להעשיר אוראניום מ-5 אחוזים ל-60 אחוזים בקסקדה אחת. במקום בהליך דו שלבי. ״איראן התנסתה בדילוג על שלבי העשרה אופייניים שכן העשירה עד 60 אחוז אורניום 235, ועברה מרמה מתחת ל-5 אחוז אורניום מועשר נמוך (LEU) ישירות לכמעט 60 אחוז במפל אחד. במקום להשתמש בשני שלבים, שהוא תהליך איטי יותר הכרוך בייצור ביניים של 20 אחוז אורניום מועשר״, כותבים בדו״ח. 

״ככזו, איראן מתנסה בהעשרה רב-שלבית תוך שהיא מבקשת לקצר את התהליך, והיא ככל הנראה לומדת לקחים חשובים, שיוכלו לשמש אותה אם תחליט לפרוץ ולייצר אורניום ברמת נשק (90 אחוזים).״

הדו״ח חושף כי ״לאיראן יש מספיק אורניום מועשר, בצורה של 2 עד 3 אחוזים LEU ו-20 אחוז אורניום מועשר, כדי לייצר אורניום ברמת נשק (WGU) לשלוש פצצות גרעין,  מבלי להשתמש באורניום טבעי כחומר גלם. עובדה המפחיתה את לוחות הזמנים לפריצה.״ 

הנזק בנתנאז - שולי 

בהקשר הפיצוץ האחרון בנתנאז, המיוחס למוסד, מוסיף הדו״ח כי נהרסו, לפי הערכות, חצי מהקסקדות הנמצאות בו. לכאורה הישג מרשים, נכון? ובכן, לא ממש. כן, נהרסו קסקדות ישנות מסוג IR-1. אבל, החצי השני עדיין עובד. ומאז הפיצוץ, כולו מוטה להעשרה מ-20 ל-60 אחוזים. 

יתרה מכך, איראן יכולה להתקין במקום הגרסה הישנה שנהרסה (IR-1), גרסאות חדשות, מהירות הרבה יותר (IR-4 | IR-6), ובכך אינה צפויה להפסיד זמן בהעשרת אוראניום. לצורך השוואה, 119 צנטריפוגות IR-4 ו-133 צנטריפוגות IR-6 בעלות תפוקת העשרה משוערת לזו של כ 1340 צנטריפוגות IR-1.

״המלאי באיראן של אוראניום מתחת ל-5 אחוזים לא צמח בתקופת הדיווח, בגלל ייצור איטי יותר ושימוש בתשתית הקסקדות לייצור אורניום מועשר של 20 ו -60 אחוזים״, נכתב בדו״ח. 

״[...] איראן החלה להשתמש בסדנה קיימת בנתנאז לביצוע בדיקות מכניות של צנטריפוגות. סדנה שצוינה על ידי הסוכנות ככזו שאינה רשומה תחת הסכם הגרעין (JCPOA). פירוש הדבר ככל הנראה שעבודה זו אינה כפופה למעקב וידאו של סבא"א. עבודה שנעשתה בסדנה זו לא תיכלל במכלול הנתונים וההקלטות המוחזקות על ידי איראן במסגרת הסכם הניטור הזמני.״ 

אומדן הפריצה

על פי הדו״ח, אומדן הפריצה (הזמן מהחלטה פוליטית לפצצה עובדת) במקרה הגרוע ביותר, שמוגדר הזמן לייצר מספיק חומר בקיע עבור נשק גרעיני אחד, הוא עד 2.3 חודשים. איראן יכולה לייצר כמות משמעותית שנייה חומר בקיע בתחילת החודש החמישי לאחר תחילת הפריצה, וכמות שלישית יכולה להיות מיוצרת בתחילת החודש השביעי. 

״לשם השוואה, אם לא היה אירוע הפיצוץ בנתנאז, ציר הזמן המינימלי לפריצה היה 1.75 חודשים, המשקף פריצה ארוכה יותר בחודש. עם זאת, יש לציין כי לאומדן הפריצה שלאחר הפיצוץ יש אי וודאות נוספת שמצביעה על כך שהיא עשויה להיות ארוכה יותר״, כותבים בדו״ח. במילים אחרות, הפיצוץ בנתנאז עיכב את איראן בחודש, על פי הערכה מבוססת. כל הערכה אחרת תהיה, גם היא, בבחינת מצג שווא. 

במפעל העשרת האוראניום בפורדו, בין התאריכים 16 בפברואר ל -3 במאי 2021, ייצרה איראן 61 ק"ג אוראניום מועשר עד 20 אחוז. כלומר, כ-24 ק״ג בחודש. לזה יש לצרף יכולת העשרה בין 20 ל-60 של 2.4 בחודש. 

עוד עולה מהדו״ח, כי איראן החלה לבנות בפורדו אזור ייעודי שאמור לספק את הפריצה לפצצה, בהנתן הוראה מהמנהיג העליון. מדובר באזור תחת השם ״מבנה A1000״. לפי הפרסום, ״איראן השלימה את התקנת תשתית ל -18 מפלים באזור חדש זה, עלייה של פי שלושה מששת הקווים מעל הקרקע בנתנאז. דו"ח סבא"א אינו מספק תאריך התחלה לאזור חדש זה. לאור גודלו הגדול פי שלושה מזה בנתאנז, יש לשאול האם אזור זה מיועד להעלאת תפוקת העשרה במקרה של פריצה לפצצה״, כותבים בפרסום. 

מ57.7 ק״ג אוראניום מועשר בדרגת 5 אחוזים, איראן ייצרה 3.7 ק״ג אוראניום מועשר בדרגת 60 אחוזים במפל יחיד (הליך רב שלבי, יחידני). ״התהליך הרב-שלבי של איראן רחוק מלהיות אידיאלי, מה שמוביל לייצור של פחות ממחצית הכמות במפל יחיד״, כותבים בפרסום. עם זאת , ממשיך הפרסום, הניסוי הזה מספק לאיראן יכולות טכניות להעשיר אוראניום מדרגת אוראניום טבעי ל-60 אחוזי בתהליך רב-שלבי במפל יחיד. 

״יתר על כן, האיראנים מתנסים בהעברת אורניום מועשר הקספלואוריד כגז מצעד אחד למשנהו. כל הניסויים הללו מובילים את האיראנים להיות מסוגלים לייצר אורניום מועשר ב 90 אחוז, אם ההנהגה תורה על ייצורו או תתן הוראה לבנות נשק גרעיני״, אומרים בפרסום. 

מצג שווא

הפרסום הנוכחי מוביל את פלוני למסקנה אחת - היתלו בציבור הישראלי. בעוד בישראל מתבשמים מהצלחות המוסד בטקסים מתוקשרים, באיראן עובדים לקראת פצצה. נכון, היו הצלחות טקטיות המיוחסות לישראל, אבל נראה שאלו רק גרמו לאיראנים לשפר את תכנית הגרעין שלהם כמכלול. 

למרות כל הפרסומים המיוחסים לישראל, איראן נמצאת היום במצב שיש לה חומר בקיע לשלוש פצצות לפחות, שני מתקני העשרה שכמעט ולא ניתן לפגוע בהם המשמשים לטובת העשרת אוראניום יתירה בדרך לפצצה, עם זמן פריצה משוער של פחות משלושה חודשים בהחלטת הממשל. וכל זה נסמך על הערכות של סבא״א, כי איראן לא מספקת נתונים לפקחים מעל לשלושה חודשים. ייתכן והמצב האמיתי אף מבעית יותר בזווית ישראלית. 

אחת המסקנות מהנתונים העולים כעת מאיראן, היא שחיסולו של ראש תכנית הגרעין האיראנית, מוחסן פח'ריזאדה, המיוחס לישראל, בעוד שימש להתבשמות עצמית בישראל - הפך באיראן את הפור. במקום התקדמות איטית לקראת גרעין, באיראן החליטו להתקדם לפצצה כמה שיותר מהר. או יותר נכון, להכין את כל התשתית לפצצה, כך שתמתין להוראה של עלי חמינאי. 

עוד עולה ממסקנות הדו״ח של סבא״א, שייתכן והאיראנים היתלו בישראל. כלומר, בעוד בישראל מכור לציבור בארץ ובעולם שהמוסד ״מטפל״ בתכנית הגרעין האיראנית באמצעות פיצוצים והפסקות חשמל, באיראן עבדו בשקט להשמיש את אותה תשתית ייצור פצצה.