פרשנות | לאיראן יכולת לייצר פצצה בשנה - לפחות 

בעוד בישראל מתבשמים מהצלחות המוסד באיראן, דו״ח של סבא״א חושף כי איראן הצליחה להעשיר אוראניום לדרגת 60 אחוזים בקצב מהיר בחודשים האחרונים

פרשנות | לאיראן יכולת לייצר פצצה בשנה - לפחות 

irna.ir

טקס חילופי ראש המוסד שהתקיים בימים האחרונים היה כולו מהול בריכוז גבוה של נרטיב איראני. ראשי המוסד - היוצא והנכנס - וראש הממשלה, התבשמו במחמאות עצמיות לגבי ההצלחה של המוסד באיראן בשנים האחרונות. 

עם זאת, דו״ח סודי של סבא״א שהודלף לסוכנויות ידיעות בחו״ל, מראה שהמציאות כנראה שונה ממה שמוכרים לציבור הישראלי. על פי הדו״ח, איראן הצליחה להעשיר במהלך של כחודש 2.4 ק״ג אוראניום לדרגת 60 אחוזים. 

מציאות נושכת

בואו נשים את המספרים. אם לפצצת אטום מבוססת אוראניום נדרשו כ-64 ק״ג בשנת 1945 (״הילד הקטן״), כיום, נדרשים בין 15-20 ק״ג ברמת העשרה של כ-90 אחוזים. כדי להפיק כמות כזו, באחוז כזה, איראן נדרשת לעבור מ20 אחוז, ל-60 אחוז ומשם ל-90 אחוז.

בשביל להגיע ל20 ק״ג של 90 אחוזים, נדרשים כ-24 עד 32 ק"ג מועשרים ל-60% על מנת להמשיך ולהעשירם ל-90%. אם האיראנים יודעים היום (יוני 2021) להעשיר בחודש כ2.5 ק״ג לרמת 60 אחוזים, זה אומר שתוך שנה הם יגיעו ל30 ק״ג בקצב הנוכחי - מספיק בשביל פצצה אחת. 

כמה זמן לוקח להגיע מ-60 אחוזים ל-90 אחוזים? ובכן, על פי הערכות, בין שבועיים לחודש. כלומר, אם איראן תחזיק כ-30 ק״ג אוראניום ברמת העשרה של 60 אחוזים, פרק הזמן לפריצה יעמוד על כחודש. לאחריו, יהיה לה מספיק אוראניום מועשר בדרגת 90 אחוזים לבנות פצצה.  

מכיוון שאיראן רוצה לזווד את הטילים שלה בראש קרב עם פצצת גרעין, היא צריכה לדאוג שהפצצה תהיה קטנה מספיק. כאמור, כמות של כ-15-20 ק״ג אוראניום מכתיבה את כמות חומר הנפץ הדרוש לדחיסת אורניום במנגנון הקריסה של הפצצה. כמו גם חומרים נוספים הדרושים לפצצה. כמות גדולה יותר, גוררת יותר חומר נפץ, יותר חומרים אחרים ויותר נפח לפצצה. 

מכאן, שסביר להניח (כפי שכתבו רבים לפני), שאיראן תכננה את הפצצה שלה מראש לנפח קטן מספיק שיכנס לראש קרבי של טיל. כלומר, ניתן להניח בוודאות מסוימת כי הפצצה שאיראן מתכננת תדרוש 15-20 ק״ג אוראניום בדרגת 90 אחוזים. 

בעוד בתל אביב מתבשמים מההצלחות הישראליות לעצור את פרויקט הגרעין, באיראן הוכיחו (באמצעות סבא״א) שהם, בתנאים הנוכחיים, יכולים לייצר מספיק אוראניום 60 אחוז בשנה לפצצה אחת, ואז ההחלטה להתקדם ל-90 אחוזים תכתיב חודש עבודה נוסף. 

ארה״ב לא בקטע של מלחמה

על מנת לסבר את האוזן, ההערכות הן כי לארה״ב תדרש לפחות שנה לרכז כוחות בסביבת איראן. זאת, בשביל מלחמה שתאפשר לכוחות קרקע להגיע לאתרי ההעשרה - נתנאז ופורדו - ולנטרל אותם. מהו נטרול? ובכן, למנוע מאיראן את יכולות ההעשרה והשתלטות על האוראניום שכבר מועשר לדרגות 60 או 90 אחוזים. 

אם איראן עומדת חודש מפצצה או אפילו שלושה כפי שמעריכים אחרים, זה עדיין לא זמן מספיק לארה״ב לבצע מהלך התקפי כזה. במילים אחרות, כבר היום, איראן במצב שבו היא למעשה ״מדינת סף״ וודאית. כזו, שיכולה בהחלטת המנהיג העליון, עלי חמינאי, להציג פצצה תוך חודש עד שלושה חודשים. 

ומה עם ישראל? הרבה מדברים על המעגל השלישי והמוכנות של צה״ל לתקוף באיראן. חלק מהקצינים בצה״ל אף הצהירו בגלוי שיש בידי ישראל אפשרות להשמיד את תכנית הגרעין האיראנית. שוב, המשמעות - להשמיד את יכולות ההעשרה (הריסה מלאה של פורדו ונתנאז) והריסה מלאה של מאגרי האוראניום בדרגות 60 ו-90 אחוזים. 

דומה כי ההצהרות הישראליות כוללת בחובן שתי הנחות יסוד - ישראל לא תשתמש ביכולת הגרעינית המיוחסת לה לצורך כך וישראל לא תקבל עזרה מארה״ב בתקיפה. טראמפ לא עשה זאת וגם ביידן לא יעשה זאת. שניהם יודעים היטב את הביקורת הציבורית שחטף בוש על המלחמה בעירק ואפגניסטן. הכשלון בשתי המדינות האלו מהדהד עד היום בחדר הסגלגל. ביידן כבר הוציא מעל 40 אחוזים מצבא ארה״ב באפגניסטן נכון לימים אלו. 

העדר תקיפה - הוכחה לחוסר יכולת ישראלית

בלוגיקה פשוטה, סביר להניח כי במוסד, במל״ל ובמשרד רוה״מ יודעים מה יכולות איראן. מכאן, שאם הייתה לישראל אפשרות להשמיד את תכנית הגרעין הנמצאת בשלבים מאד מתקדמים, כפי שהוסבר לעיל, היא הייתה עושה זאת. בגין לא חיכה וגם לא אולמרט - שני ראשי ממשלות שהשמידו תוכניות גרעין זרות במזרח התיכון (עירק וסוריה בהתאמה). 

מכאן, פלוני מסיק כי לישראל אין יכולות כאלו. בהעדר יכולות כאלו, עולה השאלה מה החלופה להסכמות הגרעין אותן ביידן מנסה לקדם. רוצה לומר, תכנית הגרעין האיראנית, למרות כל פעולות המוסד בשנים האחרונות, נמצאת בשלבים מאד מתקדמים. הרבה יותר מאשר מוכרים לציבור הישראלי. 

בהעדר חלופת מלחמה אפקטיבית והסכמות המאפשרות פיקוח, לפחות חלקי, על מתקני ההעשרה, מה החלופה שראש הממשלה וראשי המוסד מציעים לציבור? בלי הסכמות, איראן לא תאפשר לסבא״א לפקח, היא לא תהיה מחוייבת לאף אחד, ותוכל להגביר את קצב ההעשרה בשני המתקנים שלה. כמעט ללא הפרעה. 

אובדן ההתרעה

במציאות כזו, המוסד בספק רב יוכל לתת התרעה לממשלת ישראל מתי איראן מתכננת לעשות ניסוי גרעיני או מתי היא תצליח להרכיב פצצה על טיל שמכוון לישראל. בצורה אחרת - בהעדר הסכמות גרעין או תקיפה - מדינת ישראל לא תדע מתי איראן ״חצתה את הרוביקון״ והמציאות הביטחונית עברה לעידן של הרתעה גרעינית הדדית, אם הפרסומים בדבר המצאות נשק גרעיני בידי ישראל נכונים.  

הערה: המאמר מתבסס על נתונים גלויים והנחות מחמירות כלפי יכולות איראן. במידה ולאיראן כבר יש פצצות גרעין, מתקני העשרה נוספים, כמויות אוראניום מועשר גדולות יותר או שקצב ההעשרה מ20 ל-60 אחוזים גדול מזה הידוע לסבא״א, הניתוח צפוי להשתנות.  

אולי יעניין אותך גם