דעה | המהומות האחרונות מראות - יש לאסור ייבוא זיקוקי דינור עד להסדרה בחוק

המהומות האחרונות בהר הבית ובערי ישראל מוכיחות כי זיקוקי דינור הפכו לנשק החדש של הפורעים. עד להסדרה חוקית בכנסת שתפחית סיכון לכוחות הביטחון - יש לאסור ייבוא שלהם 

הר הבית: ירי זיקוקים בכינון ישיר באמצעות כוורת לעבר שוטרים. צילום: משטרת ישראל 

זיקוקי דינור, אלו שהתרגלנו להתלהב מהם ביום העצמאות, הפכו בשנים האחרונות לנשק החדש של פורעי חוק בישראל. מדוע? מכיוון שהוא ״כמעט״ חוקי ביחס לנשק חם. הזיקוקים מגיעים במספר דרגות חומרה, כאשר הדרגות הגבוהות בסולם יכולות לגרום לפציעה חמורה או אפילו מוות. 

את הזיקוקים אפשר לירות בבודדות או באמצעות כוורת המאפשרת ירי רציף של מספר זיקוקים בכינון ישיר לעבר כוחות הביטחון. שימוש בכוורות כאלו נצפה בימים האחרונים בהר הבית במהומות של מפגינים מוסלמים מול משטרת ישראל. זיקוקים גם גרמו לשריפת עץ בהר הבית השבוע (ב). מאורע שיכול היה להצית גל אלימות קשה, אם היה מתפתח לפגיעה במסגד אל אקצא.  במזל, השריפה כובתה ונגרם נזק לעץ בלבד. 

האם המחוקק מוטרד? 

האם בעיית הזיקוקים מטרידה את המחוקק? ובכן, לא ממש. רק לאחרונה (אפריל 2021) הועיל משרד העבודה לפרסם לציבור קובץ הנחיות חדש לבטיחות בעבודה עם זיקוקי דינור. וגם זה אחרי כתבה שפורסמה אצלנו בנושא. קובץ ההנחיות אמור להפוך בעתיד לתקנות מחייבות. אין עדיין תאריך יעד.  

לצד משרד העבודה, גם המשרד להגנת הסביבה נמנע להתעסק עם האיום המדובר. תחת ידיו של המשרד חונה דו״ח חמור שכותרתו "תאונות זיקוקין – סיכונים ודרכי מניעה" (להלן: "דו"ח גורן"). דו"ח זה הוכן על ידי מהנדס אריק גורן, בר סמכא ואחד המומחים המובילים בישראל בנוגע לנהלי בטיחות לגבי איחסון של חומרים נפיצים. "דו"ח גורן" סוקר בהרחבה, בין השאר, את מרחקי הביטחון הנדרשים ממחסני זיקוקין במספר מדינות ברחבי העולם. 

עם זאת, ולמרות הסכנה לכוחות הביטחון ולאזרחים מזיקוקי הדינור, המשרד מסתיר את הדו״ח מהציבור. אולי, וזה אולי גדול, בגלל המהומות האחרונות והשימוש בזיקוקים במסגרתן, ואולי גם לחץ מצד המשטרה שחוטפת את הזיקוקים האלו, המשרד יועיל לפרסם את הדו״ח לציבור. ניתן לשער כי הנהנים מהסתרת הדו״ח הם היבואנים שעושים כסף ממכירת זיקוקים בישראל. 

על פי מקורות של ישראל דיפנס, במרבית המקרים בהם נתפסים זיקוקים, במיוחד מקטגוריה 1 אצל בלתי מורשים, מוגש כתב אישום מכוח צו הפיקוח על מצרכים  ושירותים - איסור יבוא  ייצור, למכירה של צעצועים מסוכנים. במידה ונתפסת כמות גדולה של זיקוקין מקטגוריות 2,3 ו-4 מוגש כתב אישום מכוח חוק חומרי נפץ וחוק העונשין. בעיקר על ידי שימוש בסעיף 338 לחוק. 

במקרה של ירי זיקוקין נכנסים סעיפים אחרים מחוק העונשין בכפוף לחומרת המעשה, הסיכונים והתוצאות. כך למשל סעיפים מכוח סימן ד' לחוק העונשין ובמקרי קיצון הוגדרו זיקוקין אף כנשק מכוח סעיף 144 (עבירות בנשק).

״לעניין הנוהל - הנוהל למיטב ידיעתי פורסם והינו בעל תוקף חוקי המחייב את העוסקים בתחום. קיימת הבטחה שלטונית שהנוהל יהפוך לתקנה לאור הוראת משרד המשפטים. כך שלמדינה יש כלים להתמודד עם עבירות בתחום. השאלה מה נעשה בפועל הינה שאלה אחרת לחלוטין״, מוסיפים המקורות שביקשו להישאר בעילום שם. 

למרות שישנה, לכאורה, תשתית חוקית להתמודד עם איום הזיקוקים, המהומות האחרונות ברחבי הארץ מוכיחות כי בפועל, אין כך הדבר. יש צורך בגורם מתכלל שיעביר חקיקה מסודרת בכנסת, הלוקחת בחשבון את היבטי הרכש, האחסנה והשימוש במוצרים אלו. כולל התייעצות עם המשטרה, הייבואנים, אנשי בטיחות המבינים בתקנים בינלאומיים ועוד. עד אז, יש לעצור את ייבוא המוצר. 

הזיקוקים פוגעים בשוטרים

במהומות האחרונות ראינו גם כי זיקוקים מאד נפוצים בשטחי הרשות. ובכן, בשונה מתחומי הקו הירוק, ביו״ש, זה המנהל האזרחי שאחראי על יישום נהלי בטיחות בשימוש בזיקוקים. לפי מקורות ישראל דיפנס, המנהל לוקח תקנות שמפורסמות בישראל ועושה להם התאמה ליו״ש. במקרה של זיקוקי דינור, אין תקנות אלא נוהל כאמור. ואם אין תקנות, המנהל האזרחי לא עושה התאמה להוראות החדשות. זו המציאות. 

לכן, אין ממש אכיפה על זיקוקים בתחומי יו״ש. זיקוקים שאחר כך מגיעים דרך שטחי הרשות להר הבית ונורים על שוטרים או אזרחים. הצו הקיים ביו״ש תחת השם ״צו בדבר הוראת ביטחון [נוסח משולב] (יהודה והשומרון) (מס' 1651), תש"ע-2009״. בתוספת רביעית לצו, מוזכרים גם זיקוקים. אבל הצו די צולע ביחס לנוהל האחרון שפורסם. כמו גם, הזיקוקים מוגדרים תחת אמצעי דו-שימושי הדורש אישור ייצוא ותיאורטית זה מוצר מפוקח במעברי גבול ביו״ש על ידי המופעלים על ידי המנהל האזרחי. 

הזיקוקים הפכו לבעיה רצינית, אין ספק. לאחרונה פרסם ראש עיריית לוד, יאיר רביבו, כי הוא יתן פרס לתושבים שידווחו על מוכרי זיקוקים ועל המשתמשים בהם. נרשמו עשרות פניות בתוך שעות. צפייה בהודעות המשטרה תחשוף שוב ושוב מקרים של ירי בכינון ישיר על שוטרים באופן שמסכן את בריאותם ולעיתים את חייהם. הגיע הזמן שכנסת ישראל תטפל באירוע, ותחזיר את הזיקוקים להיות מוצר שמספק שמחה בלבב איש, ולא נשק כנגדו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית