נתניהו מאשר: איראן בונה טיל ביניבשתי 

במסגרת ראיון שנערך עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם מכון הודסון האמריקני, אישר נתניהו כי איראן מפתחת טיל ביניבשתי

צילום מסך מהראיון

במסגרת ראיון שנערך עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם מכון הודסון האמריקני, אישר נתניהו כי איראן מפתחת טיל ביניבשתי. מדובר בפעם הראשונה שראש ממשלה ישראלי מאשר ידיעה זו. פרסום קודם שלנו התריע על כך. טיל כזה אמור להגיע לטווח של לפחות 5500 ק"מ ועד 10,000 ק"מ.

כאמור, הרמז הראשון לכך צף כבר בשנת 2011 עם מותו של חסן טהראני מוגהדאם (Hassan Tehrani Moghaddam), מי שהיה הדמות המרכזית בפיתוח תכנית הטילים האיראנית. מוגהדאם נהרג בפיצוץ מסתורי בנובמבר 2011 בעת שפיתח מנוע דלק מוצק גדול ממדים שלא התאים בזמנו לאף טיל ידוע באיראן. 

אזכיר כי הארכיון הגרעיני שהמוסד הביא מאיראן, כלל, עד כתיבת שורות אלו, מעט מאד חומרים לגבי פיתוח הטילים האיראנים - מרכיב הכרחי בתכנית גרעין צבאית. אחד ממכוני המחקר שנסמך על חומרי הארכיון של המוסד הוא מכון ISIS. ובכן, שאלתי אותו כיצד שעד היום טרם הודלפו חומרים לגבי טילים מהארכיון. רק על תכנית הגרעין.

"שלום עמי, הארכיון מכיל מסמכים של תוכנית עמאד האיראנית, שכידוע היה שמה של תוכנית הנשק הגרעיני של איראן בתחילת שנות האלפיים. ישנם מסמכים הקשורים לשילוב ראש נפץ גרעיני ברכב כניסה חוזר של טיל שיאהב 3, שכולל מחקר והנדסה לא מבוטלים בכדי להבטיח שראש הקרב ישרוד את הטיסה ויגיע ליעד", כותב לי דויד אולברייט בתגובה. אולברייט הוא אחד החוקרים הראשיים במכון שפרסם מגוון מאמרים על תכנית הגרעין של איראן.  

"אבל לא ראיתי שום דבר ספציפי על הטיל הבליסטי עצמו, גם לא ביקשתי. עם זאת, המומחים לגבי הטיל שהאב 3 נמצאים בחברת Shahid Hemat Industrial Group. לא הייתי מצפה להרבה מסמכים טכניים כאלה בארכיון הגרעיני. יתר על כן, במכון שלנו אנו מתרכזים בענייני גרעין ואיננו מומחים לטילים." 

עם או בלי קשר להודאה הפומבית של נתניהו בנושא, המדינות האירופאיות שנכללות בהסכמות הגרעין עם איראן, דורשות להרחיב את ההסכמות גם לתחום הטילאות. ככל הנראה, נפל באירופה האסימון, שטיל איראני יכול להגיע גם אליהם. 


 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית