וועדת חוץ וביטחון מציינת את יום ההוקרה לפצועי מערכות ישראל

"רבע מיליארד ש"ח ניתנו בעשור האחרון לבתי הלוחם", מסבירים במשרד הביטחון. גם חברת תומר ציינה את היום ופיתחה ערכת איפור ייחודית לחיילת שנפצעה 

קרדיט: דוברות הכנסת, דני שם טוב

אתמול (ג') צוין בכנסת יום ההוקרה לפצועי מערכות ישראל ופעולות האיבה ובוועדת חוץ וביטחון, בראשות ח"כ צבי האוזר, התקיים דיון בסימן ארגון נכי צה"ל ובתי הלוחם. בדיון השתתף יו"ר ארגון נכי צה"ל, עידן קלימן, שפרט את העשייה המרובה של הארגון ובתי הלוחם וקרא למדינת ישראל לקחת חלק נכבד יותר בסיוע התקציבי לארגון. 

"לא יתכן שמדינת ישראל לא תעזור לנו לשקם את עצמנו", אמר. הוא הציע שעל כל שקל ששם נכה חבר בארגון, מדינת ישראל תיתן גם היא שקל אחד. בדיון השתתף גם אייבי מוזס, יו"ר ארגון נפגעי פעולות האיבה ונפגע פעולה בעצמו. בשנת 1987 הושלך בקבוק תבערה לעבר רכבו, הרכב עלה בלהבות ואיתו המשפחה; אשתו, שהייתה בהריון מתקדם נהרגה, שלושת הילדים נפגעו אך ניצלו ואחד מהם, טל, נפטר לאחר שלושה חודשים מפצעיו. 

"הרמתי את הכפפה והחלטתי להקים ארגון כזה. לא האמנתי שנגיע למספרים אסטרונומיים של נפגעים". מוזס קרא לחברי הוועדה לסייע לנפגעי פעולות האיבה והדגיש כי נכון לימים אלה ארגון נכי צה"ל פותח את בתי הלוחם עבור נפגעי פעולות האיבה ועל כך גם הודה. 
 
מאיר חלבי, נכה צה"ל בעצמו התייחס גם הוא ליום ההוקרה; "מה זה יום ההוקרה? תוסיפו לפני כן עוד 364 ימי הוקרה לפצועי צה"ל. נכי צהל יש להם בעיות יומיומיות ואנחנו עושים ישיבות על גבי ישיבות. אתם לא מבינים שיש בעיה לנכי צה"ל?!".
 
חזי משיטה, ראש אגף שיקום נכים במשרד הביטחון: "אגף השיקום הוא הזרוע של מדינת ישראל לבצע את שיקום נפגעי צה"ל. יש לו סמכות ותקציבים לעשות זאת. אנו מסייעים בתעסוקה ותגמולים, בסיוע כלכלי ורווחתי ככל שמאפשר החוק וועדות חריגים ככל שנדרשות. בתי הלוחם עושים עבודה מצוינת ורוצים לתמוך את נכי צה"ל בשיקום שצריכים את פעילויות השיקום. צריך לזכור שבתוך עוגת התקציב רבע מיליארד ש"ח ניתנו בעשור האחרון לבתי הלוחם, יותר מ-25 מיליון ש"ח כל שנה. 

"בנוסף, אגף השיקום רוכש שירותים בכעשרה מיליון ש"ח כל שנה ובתי הלוחם מספקים אותם". משיטה הדגיש כי בתי הלוחם נמצאים בערים המרכזיות ומספקים שירותים ל-12 אלף נכים, המהווים כרבע מנכי צה"ל, וכי שאר הנכים מקבלים פיזיותרפיה וטיפולים נוספים מאגף השיקום ולא מארגון נכי צה"ל. כמו כן, הוא קרא ליו"ר השדולה ולחברים בה לבקר באגף השיקום במשרד הביטחון, ללמוד את השטח ולהעמיק בידיעותיהם. 
 
יו"ר הוועדה, ח"כ האוזר, סיכם: "לצערנו הרב, כחברה שנמצאת במאבק בו לא מקבלים את עצם קיומנו ואת מימוש ריבונותנו על חבל הארץ הזה, נגזר עלינו לשלם מחיר דמים. המשמעות של מחיר הדמים  היא שהארגון הזה - המתקנים, ההסדרים, החקיקות, ההקצאות -  יהיו, ואני חושש לומר, ילכו ויגדלו, והלוואי שאתבדה".
 
"המלצות ועדת בן ראובן טרם אומצו ותפקידנו בעידן כאוס הוא להוריד את זה מהעץ אל הקרקע. אנחנו בסיטואציה כאוטית שמאיבה על כל פעילות תקינה, לרבות באותם קודש קודשים כפי שאנו דנים בנושא הזה וביום הזה.  הוועדה תדון בקרוב בהמלצות ועדת בן ראובן ותשמע גם את התייחסות משרד הביטחון אליהן. ננסה לעשות ככל שאנו יכולים כדי לתת מענה הולם לעניין הזה".

תומר, חברה ביטחונית ממשלתית, גם ציינה באירוע מיוחד את יום ההוקרה לפצועי צה"ל. בהרצאה מרגשת על העצמה אישית של דורון גנון - חיילת שנפצעה במהלך שירות בצה"ל. מהנדסי תומר פיתחו לדורון ערכת איפור מיוחדת - שהותאמה ליכולותיה ומאפשרת  לה להתאפר לבד. 

צוות מהנדסים של תומר פיתח ערכת איפור המותאמת לעבודה ביד אחת, לדורון גנון חיילת צה"ל שנפצעה במועדון הפורום בבאר שבע ונותרה מרותקת לכיסא גלגלים עם 100% נכות. הפיתוח הוא במסגרת שיתוף פעולה בין תומר לעמותת RESTART המסייעת לפצועי צה"ל לחזור לשגרה החיים.

זהו פיתוח ייחודי של חברת תומר, המבוסס על סטנד קפיצי מותאם למגוון הרחב של כלי האיפור,  בשילוב פתרון מבוסס מגנט לפתיחה מוצרי איפור וסגירתם בידה האחת. תומר יחד עם עמותת ריסטרט נרתמה לסייע לדורון להמשיך בשגרת חייה טרם הפציעה הצוות אפיין את הקשיים עמן מתמודדת דורון משך מספר חודשים, זיהה את הצרכים ויצר טכנולוגיה מתקדמת מותאמת אישית לדורון. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית