דיווח: Black Cube תשלם לתכנית 'עובדה' 350,000 ליש"ט 

בלאק קיוב, חברת המודיעין הישראלית, הסירה את התביעה בבריטניה נגד התחקיר של עובדה. הסיבה: החברה לא הצליחה להוכיח ירידה בהכנסות כתוצאה מהתחקיר

https://www.blackcube.com

בית משפט בבריטניה הורה מוקדם יותר החודש על חברת הביון Black Cube לשלם לרשת טלוויזיה ישראלית 350,000 ליש"ט (468,000 דולר או 1.55 מיליון שקלים) לאחר שהחברה הסודית נסוגה מתביעת דיבה גדולה נגד חברת התקשורת. כך לפי דיווח של timesofisrael

תוכנית "עובדה" של ערוץ 12 שודרה בשנה שעברה חשיפה שטענה כי אחד מעשירי ישראל שכר את Black Cube בשנת 2014 כדי לחפור לכלוך על ראש מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד. העיתונאית החוקרת אילנה דיין טענה גם כי החברה ניסתה לשבש רפורמה בתחום התקשורת ולהכפיש אשת עסקים ישראלית מובילה.

Black Cube הגישה תביעה בסך 15 מיליון ליש"ט (19 מיליון דולר) בבריטניה נגד דיין והרשת בעקבות הפרסום ביוני 2019. מסמכי בית המשפט הראו כי Black Cube, שזוהה במקרה כ- BC Strategy UK Limited, חויבה להוציא "תשלום ביניים" לכיסוי העלויות המשפטיות של קשת Broadcasting Limited, הבעלים של ערוץ 12, וחמישה עיתונאים, כך על פי דיווח ביום רביעי בGuardian.

החלטת בית המשפט הוגשה ב -17 בנובמבר. דובר Black Cube אמר: "החברה, על פי המלצת עורכי הדין האנגלים שלה, החליטה להפסיק את התביעה בבריטניה נגד עובדה בגין סרט תיעודי אותו שידרו לפני יותר משנה. מאחר שהכנסותיה בשנה שלאחר השידור גדלו, הטענה לפיה החברה ספגה הפסד כספי בגלל השידור, נשרה. החברה ממשיכה לקבוע כי השידור היה שגוי ומטעה באופן חמור והיא תמיד פועלת אך ורק על פי החוק בכל תחום שיפוט בו היא פועלת. "

חברת Black Cube, הפנתה תשומת לב בינלאומית על כך שהיא פועלת לכאורה להכפיש את פקידי ממשל אובמה שסייעו במשא ומתן על הסכם הגרעין האיראני, כמו גם כדי להגן על המוניטין של המפיק הארווי וויינשטיין. דיין אמרה כי תביעת דיבה היא ניסיון "להשתיק" אותה.

בדו"ח שלה, היא טענה כי סוכני Black Cube הושכרו על ידי ספקית הטלקום הגדולה במדינה, בזק, כדי לנסות ולהפיל את מה שמכונה רפורמת השוק הסיטונאי של 2014. לדברי דיין, במרץ 2014 הוזמנה חברת ייעוץ בינלאומית שנשכרה על ידי משרד התקשורת בישראל לפגישה במלון דורצ'סטרסטר בלונדון, שם לכאורה נלחצה החברה על ידי סוכני Black Cube בניסיון לשבש את הרפורמה. בזק לא הכחישה את הדיווח לערוץ 12, אך אמרה כי סוג של התנהגות כבר איננה מקובלת בחברה ושייכת לעידן אחר. Black Cube הכחישה שהיא פעלה כדי לעצור את הרפורמות.

דיין גם דיווחה כי גורם עסקי עלום שם שכר פעם את Black Cube לעבוד נגד אחת הנשים העשירות והחזקות בישראל, עפרה שטראוס, הבעלים חברת המזון שטראוס גרופ. במסמכים שנחשפו בדו"ח, נאמר כי Black Cube תנסה "לזהות התנהלות לא נכונה וקונפליקטים בחייהם המקצועיים והפרטיים של האנשים" ו"למצוא נקודות מינוף אפשריות נוספות."

דיין ציינה כי לא ברור אם Black Cube פעלה בסופו של דבר נגד שטראוס. דיין ציטטה מקורות המקורבים לשטראוס באומרו שהיא כועסת, אך לא מופתעת, מהגילויים. בדיווח אחר, דיין טענה כי הטייקון, עידן עופר, שכר בשלב מסוים את החברה לבדיקת שר האוצר דאז לפיד ובכירים אחרים כחלק ממאמציו של עופר להשפיע על מדיניות המס על ממצאי הגז הטבעי.

על פי הדיווח, עופר, מיליארדר בעל אחזקה בתעשיית הספנות, הקידוחים והכרייה, שילם לבלק קיוב כדי לסייע לו לערער פאנל מייעץ שמונה על ידי לפיד שמטרתו להעלות מיסים על חברת משאבי הטבע הרווחית שלו, כך על פי תחקיר הטלוויזיה. הרעיון היה למרוח את לפיד ואת הבוררים כדי להתחמק ממסים גבוהים על רווחים.

Black Cube הכחישה את ההאשמות ואמרה כי מעולם לא נפגשה עם עופר או עם פוליטיקאים, שופטים או רגולטורים. דוברו של עופר אישר כי התקשר עם החברה לתקופה קצרה, אך אמר כי הטייקון הישראלי בסופו של דבר לא השתמש בממצאים של בלאק קיוב. הוא הדגיש כי החברה אספה מודיעין רק ממקורות ציבוריים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית