דיווח: איראן מפעילה ספינת מודיעין במצר באב אל-מנדב

באופן רשמי סביז היא ספינת סוחר. בפועל, מדובר בבסיס מודיעין איראני. כך לפי דיווח אמריקני 
 

באדיבות חברת ImageSat

באופן רשמי סביז היא ספינת סוחר, אך ככל הנראה מדובר בבסיס קדמי סמוי של משמרות המהפיכה האיסלאמית (IRGC). במהלך השנים האחרונות דו"חות מודיעין גלוי וגורמים סעודיים האשימו את ה- IRGC בהפעלת הספינה. 

תפקידה הימי של ספינות כמו סאביז קשה להוכחה באמצעות מקורות פתוחים, אך ההסקה ברורה. אין הסבר אזרחי לגיטימי לפעולה, וגברים במדים נראו על סיפונה. על סיפון האוניה משגרים מסוג בוסטון ויילר, סוג סירה פופולרי בקרב ה- IRGC ולא תואם את העיצוב האזרחי של סביז. 

הספינה עוגנת מול חופי תימן בקצה הדרומי של ים סוף, בסמוך למקום בו מצר באב אל-מנדב מהווה נקודת חנק טבעית. שידורי מערכת מידע אוטומטית וניתוח תמונות לוויין מסחריות מראים שהספינה כמעט ולא זזה בשלוש השנים האחרונות. מעמדה זו, הספינה יכולה לספק מעקב מתמיד אחר התנועה הימית. 

נתיב המים הצר מדרום למיקומה מאלץ מכליות לעבור תעלה ברוחב של כמה קילומטרים בלבד. באזור התקיימו התקפות רבות על מכליות. סביז בעמדתה ממלאת תפקיד בחלק מהמתקפות, והזינה את המודיעין לאיראן ולבעלי בריתה החות'ים בתימן, כך אמרו גורמים בסעודיה. 

החות'ים נלחמים במלחמת אזרחים נגד כוחות הנתמכים בסעודיה ובאיחוד האמירויות הערביות. החות'ים רכשו מגוון מוקשי ים, טילים נגד ספינות וסירות נפץ בשלט רחוק. היד של איראן באספקת ידע, חלקים ומערכות שלמות לחות'ים מתועדת.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית