החשש: חשיפת המאגר הגנטי של אזרחי ישראל לממשלת סין

ראש המוסד מנסה לגשר בעסקה עם BGI הסינית להקמת מעבדת קורונה בישראל. האם יוסי כהן ילחם למען פרטיות אזרחי ישראל? מדובר בחברה פרטית, אולם החברה ככל הנראה קיבלה בעבר הלוואות מהממשלה הסינית וכן מנהלת עבור בייג'יינג בנק דגימות גנטיות

REUTERS/Heidi Levin/Pool

על פי דיווח של אתר N12, קופת חולים כללית, הגדולה בישראל עם 4.9 מיליון לקוחות, החליטה לא להתחבר עם החברה הממשלתית הסינית BGI כדי למנוע ממנה נגישות למאגרי המידע של הקופה. "את ההחלטה קיבל יו"ר הקופה, אלוף (במיל') יוחנן לוקר, מתוך חשש שהחברה תקבל כך נגישות למאגרי המידע ולמידע רגיש על כל לקוחות הקופה. [...] מי שמנסה לפתור את הסוגיה הוא ראש המוסד יוסי כהן, שמעורב בה באופן אישי."

עוד מוסיפים בפרסום כי "החוזה אמור להיחתם באמצעות חמ"ל הרכש של המוסד ושל משרד הביטחון, והסוגיה הזאת לא נפתרה. בישראל מנסים שבחוזה יהיה סעיף שימנע מהסינים נגישות למאגר ה-DNA של ישראל, אך הסינים בינתיים מתנגדים ולכן חתימת החוזה מתעכבת."

אזכיר כי בשבועות האחרונים בוטל גם הפרויקט בין חברת BGI הסינית למיי הריטג'. "משרד הבריאות הקפיא במפתיע את ההסכם עם חברת מיי הריטג' להקמת מעבדה לבדיקות קורונה", נכתב בכלכליסט. "סיבת ההקפאה אינה ברורה בשלב זה. מיי הריטג' לא הגיבה לידיעה אבל מקורבים לחברה ציינו שהביטול אינו ביוזמתה והיא נכונה בכל עת להשלים את הפרויקט."

חברת BGI או Beijing Genomics Institute הוקמה בשנת 1999 על ידי Yang Huanming, Liu Siqi, Yu Jun ו- Wang Jian. החברה פרטית, אולם בבלומברג טוענים כי היא קיבלה מגוון הלוואות מממשלת סין בעבר וכן מתחזקת עבור הממשלה בסין את הבנק הגנטי China National GeneBank.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית