המתקפה וההתנצלות: סאגת הספייק בהודו נמשכת

על פי פרסומים בהודו, רפאל הפיצה הודעה לכלי התקשורת במדינה ובה מסר ביקורתי, לכאורה, נגד משרד הביטחון ההודי. זאת, על רקע עסקת טילי הספייק שנמצאת בהקפאה. משרד הביטחון ההודי לא נשאר חייב והגיב בטוויטר

 

טילי ספייק של רפאל. צילום: באדיבות החברה

בפרסום של רפאל שהופץ בהודו, טענה החברה כי לאור המבחנים המוצלחים בטיל הספייק, כדאי שמשרד הביטחון ההודי ישקול מחדש פיתוח מקומי של טילי הנ"ט. ה-DRDO (משרד הביטחון ההודי) לא נשאר חייב והגיב בטוויטר: "ידיעה חדשותית הנוגעת לבדיקת טילי ספייק בבית הספר לחיל הרגלים MHOW, לכאורה על בסיס הודעה לעיתונות, מפיצה עובדות שגויות. ה-DRDO ATGM (טיל פיתוח הודי) הוא טיל חדיש, בשלבי פיתוח מתקדמים".

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

ההודעה שהפיצה רפאל כללה את התוכן הבא: "עם ביסוס הביטחון בטיל הספייק, ייתכן כי הצבא ההודי יצטרך לחזור בו ולעצור את תכנון את תכניותיו לטילי הדור השלישי. גם תוכנית DRDO ATGM, כמו גם ההזמנה לתעשייה ההודית לפתח טיל דור 3 תצטרך תכנון מחדש, שכן שימוש בטיל דור רביעי (אותו מציעה רפאל) יציב את התוכנית לפיתוח טיל דור 3 בספק".

המלחמה בין רפאל ל-DRDO נעשית על רקע עסקת הספייק הגדולה שנמצאת במבוי סתום, ועל רקע עסקה קטנה יותר של טילי נ"ט שיצאה לפועל באוקטובר האחרון עם הצבא. כפי שפורסם בישראל דיפנס בעבר, הצבא וה-DRDO מתחרים אחד בשני בהקשר טילי הנ"ט. הצבא ההודי מעוניין במוצרים זרים שהוכחו בשדה הקרב. ה-DRDO מעוניין להראות שהוא "לא מחמם כסאות" וגם יודע לפתח אמל"ח. ולכן, מדובר בסוף על השאלה מי יקבל את התקציב של פרויקט טילי הנ"ט. רפאל מבחינתה מצדדת בצבא ההודי, כאשר הפרסום המדובר בהודו חריג בכך שהתחרות מגיעה לממד הגלוי בכלי התקשורת.

המלחמה התקשורתית כוללת צד נוסף והוא הסיבה שבגינה, לכאורה, עסקת הספייק מעוכבת. על פי פרסומים בהודו, טיל הספייק לא הצליח לפגוע במטרות בטווח מקסימלי (4 ק"מ) בתנאי הקיצון השוררים במדבר ההודי. בנובמבר 2017, משרד הביטחון ההודי משך את ידיו מעסקת הספייק, וה-DRDO הציע את ה-MPATGM כחלופה. כשנה לאחר מכן,  בספטמבר 2018, בוצע הירי הראשון בטיל.

בסופו של דבר, רפאל התנצלה פומבית בפני ה-DRDO.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית