המבקר הגדול של מערכת הביטחון – יעמוד בראשה

נתניהו מינה את נפתלי בנט לשר הביטחון, ומחזיר לקדמת הבמה את מי שראשי מערכת הביטחון, ורה"מ עצמו, היו עבורו מטרות לביקורת קשה על המדיניות הביטחונית. לבנט, אחרי שלל ההאשמות, יש כעת הרבה מה להוכיח. פרשנות

בנט. חובת ההוכחה עליו עכשיו. צילום (ארכיון): AP

בכפוף לאישור הממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט היום (ו') כי הוא נפרד מתפקיד שר הביטחון וממנה במקומו את נפתלי בנט. מהליכוד נמסר כי בנט הסכים שאם תקום ממשלה חדשה ימונה אדם אחר לתפקיד. מדובר כידוע במינוי על רקע הפלונטר הפוליטי שנוצר לאחר שתי מערכות בחירות. במסגרת ההסכם בין נתניהו לבנט, הליכוד והימין החדש יקימו סיעה משותפת בכנסת ה-22.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

המינוי הפוליטי הזה, בעת ממשלת מעבר, מעלה תהיות גדולות מאוד על זהות שר הביטחון החדש, שכזכור בחר בקו הניצי בישיבות הקבינט בהן השתתף בתפקידו כשר החינוך.

לאורך השנים תקף נפתלי בנט את מדיניות הממשלה בנושא הטיפול בעזה. הוא תקף את הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט, את הרמטכ"ל לשעבר גנץ (גם לאחר שהאחרון נכנס לפוליטיקה וגם לפני כן), הוא תקף את שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן, הוא תקף את שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון. אבל יותר מכולם – הוא תקף, אם בעקיפין או אם במישרין, את ראש הממשלה בנימין נתניהו.

אומנם מדובר בתפקיד שר הביטחון בממשלת מעבר, ונכון כי בנט הסכים כי יוחלף במידה ותקום ממשלה חדשה, אבל אי אפשר שלא לשאול את נתניהו שאלות על מינויו של בנט. האיש שביקר בתדירות גבוהה ובחריפות גדולה את מערכת הביטחון הופך כעת לזה שעומד בראשה.

מצעד הביקורת

כך למשל, במרץ השנה לאחר ירי רקטות מרצועת עזה לתל אביב, תקף בנט את נתניהו על התגובה של הממשלה לירי זה. בנט, כשר החינוך בממשלתו של נתניהו, תקף ישירות את ראש הממשלה ואמר: "התגובה מוכיחה את כישלונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מול החמאס. התגובה הישראלית של 'הם לא ירו עלינו בכוונה' היא פתטית. נתניהו ראש ממשלה ומדינאי טוב, אך מדיניותו מול חמאס והמחבלים נכשלה. חמאס הפסיק לפחד מאיתנו. תנו לי את מושכות הביטחון ונטפל בחמאס". לא הייתה זו הפעם היחידה שבנט קרא לנתניהו למנותו לשר הביטחון.

בנימין נתניהו. עומד בראש רשימת הביקורת של בנט. צילום: AP

במהלך השנים הוא אף זכה לביקורת קשה מצד הרמטכ"ל לשעבר רא"ל (מיל') גדי איזנקוט. בקלטת של הרמטכ"ל דאז שפורסמה בדצמבר 2018 בחדשות 10 (13 היום), תקף איזנקוט את בנט. דבריו של הרמטכ"ל הגיעו לאחר שבנט תקף בחריפות את הצבא ואת מה שהוא כינה "המשפטיזציה בצה"ל". לטענת בנט, "הלוחמים פוחדים יותר מהפרקליט הצבאי מאשר מסינוואר".

בספטמבר 2018, בנט, חבר קבינט ביטחוני, תקף בפומבי את מדיניותו של שר הביטחון אביגדור ליברמן בנוגע למתיחות ברצועת עזה. לדבריו אז, "הוא השאיר את ביטחון תושבי הדרום לשיקול דעתו של חמאס. הגיעה העת לומר את האמת: הסכמי ליברמן - חמאס קרסו".

אחרי הביקורת – חובת ההוכחה

ביולי 2018 תקף שר החינוך לשעבר, עוד בהיותו בתפקיד את מדיניותה של הממשלה בכל הנוגע לטיפול בטרור העפיפונים. "מערכת הביטחון שבויה בתפיסה שלכל בעיה יש פתרון טכנולוגי. עכשיו זה עם עפיפוני נפץ ושריפות. אני דוגל בהרתעה ובחיכוך מתמיד. מי שמפריח עפיפון או בלון עם חומר נפץ הוא מחבל. אני לא רואה הבדל מהותי בין ירי רקטות לשיגור עפיפונים".

הרמטכ"ל לשעבר רא"ל (מיל') גדי איזנקוט. צילום: דובר צה"ל

בינואר 2017, על רקע דו"ח המבקר על מבצע "צוק איתן", בנט שר החינוך מנצל את המעמד ויורה ביקורת קשה: "הקיבעון המחשבתי של קברניטי המדינה הוא שורש הכשלים. צריך לומר ביושר: קונספציית הקיבעון הביטחוני קרסה, ואנחנו צריכים לעבור לתפיסת ביטחון חדשה: לא עוד קיבעון ודשדוש, אלא ניצחון. ניצחון ברור ומוחלט. ניצחון שאינו מצריך הסברים ותירוצים. ניצחון שאינו מצריך יחסי ציבור, אלא שמדבר בעד עצמו, ללא מילים".

אביגדור ליברמן. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

את כל הדברים הללו אמר נפתלי בנט בעודו מכהן כשר בממשלה וכחבר בקבינט המדיני-ביטחוני. לזכותו יאמר כי הציב מדיניות ברורה וחד משמעית ולא שינה אותה לאורך השנים – קו תקיף, הכרעה של חמאס בעזה. אבל כאן מגיע אבל. זו לא חוכמה שתהיה לך מדיניות. גם לכותב שורות אלה יכולה להיות מדיניות ותפיסה מסוימת של כיצד הדברים צריכים להיעשות. בסופו של דבר, את המדיניות הזו צריך גם לקיים.

לפניו, היה זה אביגדור ליברמן שאמר בעבר כי יש להרתיע את חמאס באופן נחרץ ("אם אני שר ביטחון, תוך 48 שעות הנייה מת"). ליברמן נכנס לתפקיד שר הביטחון ומהר מאוד ספג ביקורת ואף הפך למושא לעג בימין. עכשיו, כשאותו דבר יכול לקרות גם לבנט, נותר לראות כיצד יגיב – מילולית ומעשית, לתגובה שתבוא מצד ישראל לירי רקטות הבא.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית